Hilseet pois 850 hepan voimin – saksalaisfirma tekee Mercedes-AMG GT R:stä todella avonaisen speedsterin

Superautojen katottomat ja lähes tuulilasittomat avoversiot ovat olleet yksi viime aikojen trendeistä. Mercedes-Benz esitteli tällä reseptillä toteutetun SLR McLaren Stirling Mossin jo yli 10 vuotta sitten, mutta tällä hetkellä stuttgartilaisten mallistosta ei löydy vastaavaa mallia. Todella avonaisen uuden supermersun saa kuitenkin pienemmältä saksalaispajalta.

Asialla on teollinen muotoilija nimeltä Roland A. Bussink, jonka firma on kehittänyt Bussink GT R SpeedLegendiksi nimetyn luomuksen. Auto haastaa esimerkiksi Ferrari Monza SP1:n ja SP2:n, McLaren Elvan ja Aston Martin V12 Speedsterin, mutta hinta lienee hieman vähemmän stratosfäärisellä tasolla. Bussink on nimittäin tehty astetta maanläheisemmän Mercedes-AMG GT R:n pohjalta, mutta eksklusiivisuus on silti taattu. Valmistusmäärä jää ainoastaan viiteen yksilöön, joiden tekemisestä vastaa Mercedes-AMG:n monivuotinen luottokumppani HWA AG.

Katoton GT R edustaa speedstereiden korityyppiä, eli tuuli- ja sivulasien paikalla on näkyvissä vain pieni tynkä. Lähes huomaamattomien lasien sijasta huomio kiinnittyy keskellä autoa kulkevaan pitkittäiseen turvakaareen, joka on saanut Speedbow-nimen. Minimaalisen tuulilasin keskeltä alkunsa saava hiilikuituinen kaari yhdistyy poikittaiseen tukeen, joka on puolestaan kiinni penkkien takana komeilevissa turvakaarissa.

Speedbow-kaaren on tarkoitus tuoda mieleen F1-kilpureissa käytetty Halo-ratkaisu. Speedbow’n sisäpinnasta löytyy jopa tunnelmavalaistus, ja sinne on sovitettu myös muutamia nappeja. Räätälintyönä tehtyjen osien listalle kuuluvat lisäksi etulokasuojien päälle sovitetut hiilikuituiset ilmanpoistoaukot. Kevytmateriaalin käyttö sekä luopuminen perinteisestä tuulilasista ja rättikatosta on tehnyt hyvää auton painolle, jonka pitäisi olla noin 100 kiloa vakiomallista GT R Roadsteria pienempi.

Suosittelemme

Teho-painosuhde on kohentunut muutakin kautta, koska myös moottoria on viritetty. Mersun nelilitraisesta tuplaturbokasista irtoaa nyt peräti 850 hevosvoimaa vakioauton 585 hepan sijasta, joten hilse irtoaa takuuvarmasti tämän laitteen kyydissä. Vaikka auto tuotiin vasta julkisuuteen, kaikki viisi yksilöä on kuulemma jo myyty. Jokainen auto saa omanlaisensa värityksen, joten toiseen samanlaiseen ei tarvitse pelätä törmäävänsä.

LähdeCarscoops

Lue lisää