Hilseet pois 1000 hepan voimin – Ferrari esitteli avokattoisen SF90 Spiderin

Viime vuonna lanseerattu Ferrari SF90 Stradale tarjoaa LaFerrari-hyperauton tasoisen suorituskyvyn huomattavasti käyttökelpoisemmassa paketissa. Nyt umpikattoisen coupén seuraan liittyy Spider-avomalli, jossa siinäkään ei tarvitse tinkiä suoritusarvoista.

Nykyään edes Ferrari ei voi unohtaa päästömääräyksiä, joten SF90 Spiderissa turvaudutaan pistokehybriditekniikkaan Stradalen tavoin. Voimalinja on identtinen coupén kanssa, eli kokonaistehoa riittää hulppeat 1000 hevosvoimaa, kun taas maksimivääntöä irtoaa 900 newtonmetrin verran. Tupla-ahdetun V8:n osuus on 780 heppaa, ja peräti kolme sähkömoottoria vastaavat lopuista 220 hevosvoimasta. Tämän tekniikkapaketin myötä Maranellon ensimmäinen pistokehybridiavo on nelivetoinen, ja vaihteistona palvelee kahdeksanpykäläinen kaksoiskytkinlaatikko.

Avomallit ovat yleensä hieman hitaampia kuin kevyemmät umpiversiot, mutta SF90 Spider muodostaa poikkeuksen tähän sääntöön. Nollasta sataan -kiihtyvyydeksi kerrotaan samat 2,5 sekuntia, ja kahdensadan nopeuteen pyrähdetään paikaltaan vain seitsemässä sekunnissa. Huiput ovat puolestaan 340 km/h, joten hilseet irtoavat takuuvarmasti päästä. Tämänkään avon kohdalla ei ole kuitenkaan päästy aivan umpimallin painoon, vaan korin lisäjäykisteet ja kattomekanismi lisäävät massaa noin 100 kilolla 1670 kilon lukemaan.

Piiloon taittuva kovakatto vie ala-asennossaan noin 100 litran verran tavaratilaa. Alumiinirakenteen ansiosta katto on 40 kiloa perinteistä kovakattoa kevyempi. Avaaminen tai sulkeminen sujuu 14 sekunnissa, ja takalasi liikkuu vielä erikseen sähköllä. Ferrarin mukaan Spiderissa istutaan hieman Stradalea edempänä, ja kattokin on 20 milliä matalampi. Lisäksi A-pilarit ovat ohuemmat ja tuulilasi on hitusen viistommassa kulmassa.

Suosittelemme

Sisusta on puolestaan lähes identtinen SF90 Stradalen kanssa. Mittaristona palvelee 16-tuumainen kaartuva digitaalinäyttö, jota pystyy konfiguroimaan omien toiveiden mukaisesti. Ratissa ja kojelaudassa on erilaisia kosketuspintoja, ja varusteluun kuuluu lisäksi tuulilasin heijastusnäyttö. Superautoluokassa SF90 Spiderin käytännöllisyyttä lisäävät myös ilmaiset huollot seitsemän vuoden ajaksi Ferrarin käyttöönotosta.

Jos perusmalli ei riitä, Spideriin voi ruksia vielä lisävarustelistalta Assetto Fiorano -nimisen paketin. Se sisältää ratakäyttöön optimoidut Multimatic-iskunvaimentimet, 21 kilon dieetin monien hiilikuitu- ja titaaniosien ansiosta, myöskin hiilikudusta tehdyn takaspoilerin sekä kuivalla kelillä paremman pidon tarjoavat Michelin Pilot Sport Cup 2 -renkaat. Lisäksi SF90 Spider Assetto Fioranoon saa kaksivärimaalauksen erottamaan auto ”perusmalleista”.

Suomessa tätäkin Ferraria voi kysellä Lempäälässä toimivalta Luxury Collection Automobilesilta.

LähdeCarscoops

Lue lisää