Henkilöautojen romutuspalkkiokokeilu alkaa ensimmäinen heinäkuuta 2015 ja kestää kuluvan vuoden loppuun. Kampanjan ensisijaisina tavoitteina on vähentää päästöjä, nuorentaa Suomen autokantaa ja parantaa liikenneturvallisuutta.
Uusi ja nykyaikainen auto on jopa 50 prosenttia vanhaan turvallisempi ja kuluttaa polttoainetta noin kolmanneksen vähemmän kuin 1990 -luvun auto. Kuluvana vuonna joka kuudes henkilöautossa kuolleista kuoli romutusikäisessä autossa.
Romutuspalkkiokampanjan aikana kuluttaja saa vanhan henkilöautonsa romutettuaan 1 500 euron alennuksen uuden auton oston yhteydessä. Alennussummasta 1 000 euroa on valtion antamaa tukea ja 500 euroa autoalan maksamaa tukea.
Romutuspalkkio myönnetään vain sellaisen uuden auton hankintaan, jonka CO2-päästöt ovat enintään 120 g/km tai jonka käyttövoimana on joko kokonaan tai osittain korkeaseosetanoli (flexifuel), metaani (maa- tai biokaasu) tai sähkö (täyssähköauto tai ladattava hybridi).
Autoala uskoo, että romutuspalkkio tulee lisäämään uusien autojen kauppaa noin 3 000 – 5 000 autolla.
Suomen Autokierrätys arvioi, että romutuspalkkio tulee houkuttelemaan kierrätykseen lähes kaksinkertaisen määrän romuautoja eli 6 000 – 10 000 kappaletta. Suomessa romutetaan virallisen kierrätysjärjestelmän kautta vuosittain noin 60 000 autoa, jotka ovat keskimäärin yli 20 -vuotiaita.