Subaru oli 1990-luvulla ja 2000-luvun alussa yksi rallin MM-sarjan menestyksekkäimmistä merkeistä. Vaikka japanilaisten tehdastiimi vetäytyi rallista jo yli 10 vuotta sitten, sinikeltaisten kilpurien luoma maine tuo hohtoa vielä tänäkin päivänä Subarun hieman tylsään nykymallistoon. Japsimerkki kilpaili aluksi isolla Legacy-sedanilla, mutta jo 1990-luvun alkupuolella sotaratsuksi vakiintui pykälää pienempi Impreza.
Imprezan ralliversiot olivat sen verran voitokkaita, että niiden kunniaksi luotiin myös kadulle tarkoitettuja erikoismalleja. Yksi niistä on ensimmäisen sukupolven Imprezan pohjalta tehty 22B vuodelta 1997. Erityisesti Japanissa ja Isossa-Britanniassa kulttimaineeseen noussutta kaksiovista katurassia valmistettiin vain 424 yksilöä, joten kyse on todella harvinaisesta autosta. Vieläkin ainutlaatuisemmaksi homma menee, kun puhutaan 22B:n prototyypeistä.
Niitä rakennettiin vain kolme kappaletta. Näiden autojen sarjanumerolaatoissa lukee 000/400, ja nyt yksi niistä on nyt yllättäen myynnissä hongkongilaisessa autokaupassa. Autoliike mainostaa harvinaisuutta Facebook-sivuillaan. Proto on maalattu tuotantomallien tavoin Subarun legendaarisella metallisinisen sävyllä, ja vanteet ovat tietysti kultaiset. Herkkuihin kuuluvat myös aikansa WRC-rallitykin tyyliset lokasuojanlevitykset ja spoilerit.
Suosittelemme
Vaihteistona palvelee viisipykäläinen manuaali, ja pellin alla murisee 2,2-litrainen turbobokseri. Virallinen teholukema on rajoitettu aikansa japsityyliin 280 hevosvoimaan, ja maksimivääntöä riittää 363 newtonin verran. Lukemat eivät huimaa nykyaikana päätä, mutta suorituskyky on kovaa luokkaa moderneihinkin sportteihin verrattuna. Nollasta sataan pyrähdetään vain 4,2 sekunnissa, ja huippuja ainoastaan 1300 kilon painoinen auto kelaa 240 km/h.
Erikoisinta tässä yksilössä on kuitenkin sen kilometrimäärä. Prototyypillä on ajettu autoliikkeen mukaan vain 55 kilometriä, eli auto on melkoinen keräilykappale. Bomhams-huutokauppakamari myi pari vuotta sitten Impreza STI:n proton reilulla 131 000 eurolla, joten erikoisemman 22B:n prototyypin hinnan pitäisi olla vielä tätäkin korkeammalla tasolla. Contempo Concept -niminen autoliike ei kerro suoraan auton hintaa, mutta tosiostajille se varmaankin suostutaan paljastamaan.