Harvinaista Porsche-herkkua tarjolla – tämä 959 on yksi harvoista säilyneistä testiprotoista

Uuden automallin kehittäminen vaatii muiden investointien lisäksi myös testiprototyyppien rakentamista. Niitä tarvittiin myös 1980-luvulla, kun Porsche loi nelivetoisen 959-superautonsa 911:n pohjalta.

Tuplaturbokuutosella ryyditetty 959 tavoitteli itselleen maailman nopeimman katuauton valtikkaa, joten mitään ei jätetty puolitiehen. Vaikka 959:iä valmistui lopulta vain reilut 300 kappaletta, auton kehitystyötä varten rakennettiin peräti 12 testiprotoa. F-sarjan prototyyppeinä tunnetut autot tehtiin ennen esisarjan yksilöitä ja lopullisia tuotantoautoja. Jokaisessa protossa oli omat tunnuspiirteensä, joten ne erotti helposti toisistaan.

Suurin osa protoista romutettiin automaailman normaaliin tapaan, kun varsinainen tuotanto käynnistyi. Muutama prototyyppi kuitenkin säilyi, ja nyt yksi niistä olisi nyt myynnissä saksalaisella Mechatronikilla. Ruby Red -sävyllä maalattu auto on protosarjan seitsemäs yksilö ja ainoa tämänvärinen laatuaan. Tämä auto tehtiin sähköjärjestelmän sekä kuuman ilmaston testejä varten, ja sillä ajettiin sekä USA:n länsirannikolla että Euroopassa. Tämän prosessin aikana proto-959:ssä ehti olla useampi erilainen sisusta ja erilaisia penkkejä.

Kun testivaihe oli ohi ja 959 oli saatu tuotantoon, romuttamiselta säästynyt tummanpunainen testiproto laivattiin Atlantin toiselle puolelle. Auto oli näytteillä Porschen maahantuojana ja jälleenmyyjänä toimineen Vasek Polakin pääkonttorilla. Tämän jälkeen 959 päätyi esittelykäyttöön Japaniin, josta se myytiin Belgiaan ja muutamaa vuotta myöhemmin Isoon-Britanniaan.

Suosittelemme

Tämän proton erottaa tuotantomalleista puuttuvasta ohjaustehostimesta, bensatankinkorkista, alustan korkeussäätötoiminnosta, takapenkkien taustapaneeleista, matkustajan puoleisesta sivupeilistä, varashälyttimestä, pissapojasta ja muutamasta muusta yksityiskohdasta, jotka löytyvät tuotantoautoista. Etumatkustajan penkin alle sovitetut lisäjohdot ja elektroniikan testilaitteiden kiinnityspisteet takapenkkien vieressä kertovat myös auton historiasta testiprotona. 959:n mittarissa on tällä hetkellä vasta reilun 26 000 kilometrin ajomäärä, mutta auton hinta paljastetaan ilmeisesti vasta tosiostajille.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Kolmimoottorinen Cybertruck kiskaisee 0-96 km/t vain 2,6 sekunnissa

Legendaarinen Car and Driver testasi Teslan 845 heppaista Cybertruckin lippulaivamallia, joka saavutti nopeimmin kiihtyvän lava-auton tittelin koko lehden historiassa.

Tyyliniekan uusimmat