BMW 7-sarja on edennyt tätä nykyä jo kuudenteen sukupolveensa, mutta korimallina on ollut aina vain perinteinen sedan. Luksusluokan Bemarista on kuitenkin tehty muutamia farmarikorisiakin yksilöitä.
Tämän jutun E23-korimallia edustava 735i on juuri tällainen tapaus. BMW:n ensimmäinen tehdasfarkku oli vasta vuonna 1987 esitelty E30-korinen 3-sarjan Touring, mutta tämä auto näki päivänvalon jo vuonna 1983. Epävirallisen Touringin alkuperästä liikkuu monia huhuja, mutta BMW:n tehtaan käsialaa auto ei ainakaan ole. Tehdas rakensi kyllä testimielessä farmarikorisen Seiskan E23:n pohjalta, mutta kyseisessä prototyypissä oli huomattavasti viistompi C-pilari kuin tämän jutun yksilössä.
Vihreä farkku-Seiska on todennäköisesti yksi kolmesta tämän mallisarjan autosta, jotka brittiläinen Crayford-koripaja muunsi käsityönä farmareiksi. Toimeksiantaja oli Euler-niminen BMW-jälleenmyyjä, joka on olemassa tänäkin päivänä. Yksi näistä kolmesta autosta kuuluu nykyään ilmeisesti saksalaiselle BMW-keräilijälle, ja toinen on kadonnut jäljettömiin. Kolmas farkku on juttumme yksilö, joka oli vielä äskettäin myynnissä sveitsiläisessä autoliikkeessä. Beigellä velours-sisustalla ja ilman kaadettavaa takapenkin selkänojaa oleva auto vaikuttaa ainakin kuvissa lähes virheettömältä, mutta Bemarin historian osalta ilmaan nousee muutamia kysymysmerkkejä.
Huhujen mukaan auto laivattiin 1990-luvulla Saksasta USA:han, koska saksalaiset katsastusviranomaiset eivät suostuneet laittamaan farkkumallista Seiskaa kilpien väliin. Syynä tähän oli se, että leikelty perä katsottiin auton kantavaksi rakenteeksi. Alkuvuodesta 2011 sama Bemari oli myynnissä eBayn kautta, jolloin mittarilukemaksi kerrottiin 10 000 mailia, eli noin 16 000 kilometriä. Lisäksi autossa oli ruostevaurioita, joista ei kuitenkaan enää näy jälkeäkään.
Suosittelemme
Nyt BMW:n ajomääräksi ilmoitettiin 11 000 kilometriä, mikä saattaa todellisuudessa olla mittariin kertynyt lukema mittarin vaihtamisen tai entisöinnin jälkeen. Seiskan virheettömän oloinen kunto kertoo nimittäin, että auto on restauroitu viime vuosina. Autoliike sanoi hankkineensa 735i:n suoraan nimeltä mainitsemattomalta BMW-keräilijältä, ja erikoisuus rahdattiin tämän jälkeen takaisin vanhalle mantereelle. Kummastusta herättää myös myynti-ilmoituksessa mainittu 204 hevosvoiman teho, koska tehtaan jäljiltä 735i:ssä oli 218 heppaa. Nyt 111 000 euron hintainen auto on kuitenkin kadonnut myynnistä, joten ehkäpä nämä asiat selvisivät ja epävirallinen Touring löysi uuden omistajan.