Neljännen sukupolven BMW 5-sarja tunnetaan E39-korikoodilla, ja se esiteltiin vuonna 1995. Kahdesta edeltäjäsukupolvesta oli tarjolla Motorsport-divisioonan kehittämä M5, mutta E39:stä sellaista ei aluksi aiottu tuoda lainkaan markkinoille. BMW uskoi kahdeksansylinterisen 540i:n vastaavan tarpeeksi hyvin sporttisedanien kysyntään, mutta asiakkaat olivat eri mieltä. M5:lle näytettiin lopulta vihreää valoa tuotantoon, mutta auto saatiin myyntiin vasta vuonna 1998.
Tämän korimallin M5:n pellin alla murisi S62-koodilla tunnettu 4,9-litrainen veekasi, joka oli vielä vapaasti hengittävä perinteisen M-tyylin mukaisesti. Samaa voidaan sanoa vaihdelaatikostakin, koska E39 M5:tä sai ainoastaan kuusipykäläisellä manuaalilla. M5:n voimanlähdettä hyödynnettiin hivenen myöhemmin myös James Bondin autona tunnetussa Z8 Roadsterissa, jonka hinnat ovat todella kovalla tasolla mallin harvinaisuuden ja 1950-luvun 507:stä periytyneen muotoilun vuoksi.
E39-korisia M5:iä saa sen sijaan nykyään suhteellisen edullisesti, ja halvimpien yksilöiden hinnat ovat Suomessa tällä hetkellä hieman kymppitonnin paremmalla puolella. Tällöin ajomäärät huitelevat tosin jo 300 000 kilometrin lukemissa, ja M-Bemarien varaosat sekä ylläpitokulut ovat kaikkea muuta kuin edullista tasoa. Helpommalla voi päästä ostamalla vähemmän ajetun yksilön, mutta sellaisia ei ole enää kovin usein tarjolla. Uusimmatkin E39 M5:t ovat tätä nykyä yli 15 vuoden ikäisiä, joten todella vähän ajetut autot ovat harvinaista herkkua.
Suosittelemme
Nyt tällainen M5 olisi kuitenkin kaupan hollantilaisessa autoliikkeessä. Arvokkaamman pään kalustoon erikoistunut Autoleitner tarjoaa vuoden 1999 M5:tä, jonka pintaa koristaa sinihopea Silverstone-metalliväri. Sisustassa yhdistyy puolestaan musta ja vaaleanharmaa nahka, joka saa kontrastia alumiinisista koristelistoista. Varusteisiin kuuluvat nahkaverhoilun lisäksi mm. penkinlämmitys, navigaattori ja automaatti-ilmastointi, mutta esimerkiksi kattoluukkua autoon ei ole ruksittu.
Parasta tässä autossa on kuitenkin ajomäärä ja sen mukainen kunto. Mittarissa komeilee nimittäin vasta 55 495 kilometrin lukema, joten Bemarilla ei ole ajettu kuin muutama tuhat kilometriä per vuosi viimeisten 20 vuoden aikana. Tällä ajomäärällä myös pellin alla piilevien heppojen pitäisi olla tallella. S62-veekasi luovuttaa kuskin oikean jalan käskettäväksi tasan 400 heppaa ja 500 newtonin maksimiväännön, jotka kiidättävät sporttisedanin parhaimmillaan 5,3 sekunnissa nollasta sataan.
Hintapyyntö on 36 500 euroa, mikä voi tuntua kalliilta edullisimpiin tämän korimallin M5:iin verrattuna. Näin vähän ajetuksi yksilöksi auto ei ole kuitenkaan mitenkään ylihintainen, ja todennäköisesti tämän M5:n hinta ei ainakaan laske tulevina vuosina.