Harvinaista herkkua huutokaupassa – vuoden 1988 Hartge F1 on W124-korinen Mersu 300 E, jota vauhdittaa BMW M:n viritetty kuutonen

Saksalainen Hartge kuului maineikkaimpiin BMW-virityspajoihin. 1970-luvun alusta viime vuoden puoleenväliin toiminut firma tuunasi Minejä ja Range Rovereitakin, mutta niiden lisäksi Hartge jätti puumerkkinsä myös aivan erityiseen Mercedekseen.

Hartgen veljesten reseptinä oli useimmiten BMW:n isommista malleista lainattujen moottorien kenkälusikoiminen baijerilaismerkin pienempiin autoihin todellisten taskurakettien luomiseksi. Myös vuonna 1988 valmistunut Hartge F1 syntyi moottorinvaihdon myötä, mutta tässä tapauksessa automerkit menivät kunnolla ristiin. Saksalaiset päättivät nimittäin yhdistää kaksi verivihollista toisiinsa, jolloin syntyi BMW:n moottorilla varustettu Mersu.

-- MAINOS --

Lähtökohdaksi otettiin 300 E, joka edusti tuolloin taksikäytöstäkin tutun W124-mallisarjan huippua. Mersua vauhditti stuttgartilaisten jäljiltä kolmilitrainen 180-heppainen suora kuutonen, mutta se ei kelvannut Hartgelle. Niinpä tähtikeulan alkuperäisen moottorin tilalle kammettiin M88-koodinimellä tunnettu baijerilainen kuutoskone, joka vauhditti aikanaan mm. BMW M1:tä, E28-korista M5:tä sekä haikeulaista M635 CSi:tä.

Voimanlähteen lisäksi myös manuaalivaihteisto lainattiin Baijerin suunnalta, eli E24-koppaisesta M635 CSi:stä. Hartge ei jättänyt BMW:n pannua vakiokuntoon, vaan 3453 kuutiosentin iskutilavuus porattiin 3545 kuution lukemaan. Tulokseksi saatiin korkeamman puristussuhteen ohella 330 hevosvoiman huipputeho ja 350 newtonmetrin maksimivääntö, eli arvot kohenivat reilun 40 hepan ja 10 newtonin verran vakioon nähden.

-- MAINOS --




Hartge F1:n suorituskyky oli BMW:n M:n viritetyn voimanlähteen myötä aikalaisekseen mainiota tasoa. Satasen nopeus oli taulussa hitusen yli kuudessa sekunnissa, ja huippuja auto kelasi kuulemma peräti 300 km/h. Mersun alustaakaan ei jätetty ennalleen, vaan ajettavuutta kohennettiin Bilsteinin alustasarjalla. Kojelauta, keskikonsoli ja etuoviverhoilut saivat puolestaan ylleen puuviilua, ja sisustaa höystettiin myös räätälintyönä verhoilluilla sporttipenkeillä sekä Hartgen ratilla.

-- MAINOS --

Hartgen historian erikoisin luomus tulee tarjolle kesäkuun lopussa RM Sotheby’sin Saksan Essenissä järjestämässä huutokaupassa. Auto on entisöimättömässä alkuperäiskunnossa, ja sen mittarissa on tarkalleen 131 307 kilometrin ajomäärä. BMW:n sydämellä varustetun Mersun mukana tulee myös erilaisia auton historiasta kertovia dokumentteja. Kiinnostuneille vielä tiedoksi, että huutokaupassa ei ole pohjahintaa.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

710-hevosvoimaisen Porsche 911:n voimavarat näkyvät nyt myös ulospäin – Techart esitteli korisarjansa uuteen Turboon ja Turbo S:ään

Uusi Porsche 911 Turbo on erityisesti 650-heppaisena S-versiona yksi maailman nopeimmista urheiluautoista, mutta ulospäin nelivetoisen tykin tyyli on korostetun...

Porsche raotti salaisuuden verhoa – uusi 911 GT3 näyttää tältä

Vaikka koko automaailma tuntuu sähköistyvän tai siirtyvän ainakin downsizing-henkisiin turbokoneisiin, myös perinteisiä korkealle kiertäviä vapareita onneksi vielä tehdään. Porschella...

Audi lähtee mukaan Dakar-aavikkoralliin sähköautolla – suunnitteilla on myös paluu Le Mansiin

Audi on sähköistynyt viime vuosina vauhdilla, mikä on näkynyt rinkulamerkin moottoriurheilutoiminnoissakin. Seuraavaksi vuorossa on legendaarisen Dakar-aavikkorallin valloitus sähkön voimin. Audin...

Muistatko vielä Peugeot 405 T16? Tyylikäs tehosedan 90-luvulta

Uusi 508 PSE (Peugeot Sport Engineered) on jo ehditty julistaa kaikkien aikojen nopeimmaksi Peugeotin katuautoksi. Se ei kuitenkaan ollut...

Lamborghinin viimeiseksi jäänyt etumoottorinen urheiluauto on jo puolen vuosisadan ikäinen – Jarama on nykyään yllättävän aliarvostettu harvinaisuus

Lamborghineista puhuttaessa mieleen tulevat useimmiten villin näköiset keskimoottoriset superautot, mutta maineikas italialaismerkki on tehnyt muunkinlaisia sportteja. Yksi niistä on...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.