Harvinaista herkkua huutokaupassa – vuoden 1988 Hartge F1 on W124-korinen Mersu 300 E, jota vauhdittaa BMW M:n viritetty kuutonen

Saksalainen Hartge kuului maineikkaimpiin BMW-virityspajoihin. 1970-luvun alusta viime vuoden puoleenväliin toiminut firma tuunasi Minejä ja Range Rovereitakin, mutta niiden lisäksi Hartge jätti puumerkkinsä myös aivan erityiseen Mercedekseen.

Hartgen veljesten reseptinä oli useimmiten BMW:n isommista malleista lainattujen moottorien kenkälusikoiminen baijerilaismerkin pienempiin autoihin todellisten taskurakettien luomiseksi. Myös vuonna 1988 valmistunut Hartge F1 syntyi moottorinvaihdon myötä, mutta tässä tapauksessa automerkit menivät kunnolla ristiin. Saksalaiset päättivät nimittäin yhdistää kaksi verivihollista toisiinsa, jolloin syntyi BMW:n moottorilla varustettu Mersu.

Lähtökohdaksi otettiin 300 E, joka edusti tuolloin taksikäytöstäkin tutun W124-mallisarjan huippua. Mersua vauhditti stuttgartilaisten jäljiltä kolmilitrainen 180-heppainen suora kuutonen, mutta se ei kelvannut Hartgelle. Niinpä tähtikeulan alkuperäisen moottorin tilalle kammettiin M88-koodinimellä tunnettu baijerilainen kuutoskone, joka vauhditti aikanaan mm. BMW M1:tä, E28-korista M5:tä sekä haikeulaista M635 CSi:tä.

Voimanlähteen lisäksi myös manuaalivaihteisto lainattiin Baijerin suunnalta, eli E24-koppaisesta M635 CSi:stä. Hartge ei jättänyt BMW:n pannua vakiokuntoon, vaan 3453 kuutiosentin iskutilavuus porattiin 3545 kuution lukemaan. Tulokseksi saatiin korkeamman puristussuhteen ohella 330 hevosvoiman huipputeho ja 350 newtonmetrin maksimivääntö, eli arvot kohenivat reilun 40 hepan ja 10 newtonin verran vakioon nähden.

Suosittelemme

Hartge F1:n suorituskyky oli BMW:n M:n viritetyn voimanlähteen myötä aikalaisekseen mainiota tasoa. Satasen nopeus oli taulussa hitusen yli kuudessa sekunnissa, ja huippuja auto kelasi kuulemma peräti 300 km/h. Mersun alustaakaan ei jätetty ennalleen, vaan ajettavuutta kohennettiin Bilsteinin alustasarjalla. Kojelauta, keskikonsoli ja etuoviverhoilut saivat puolestaan ylleen puuviilua, ja sisustaa höystettiin myös räätälintyönä verhoilluilla sporttipenkeillä sekä Hartgen ratilla.

Hartgen historian erikoisin luomus tulee tarjolle kesäkuun lopussa RM Sotheby’sin Saksan Essenissä järjestämässä huutokaupassa. Auto on entisöimättömässä alkuperäiskunnossa, ja sen mittarissa on tarkalleen 131 307 kilometrin ajomäärä. BMW:n sydämellä varustetun Mersun mukana tulee myös erilaisia auton historiasta kertovia dokumentteja. Kiinnostuneille vielä tiedoksi, että huutokaupassa ei ole pohjahintaa.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Brabus esitteli todellisen tehohybridin – Mercedes-AMG S 63:n viritetyssä versiossa on 930 heppaa ja rutkasti luksusta

Hybriditekniikalla ladatussa Mercedes-AMG S 63 E Performancessa on jo tehtaan jäljiltä nelilitraisen tuplaturbokasin ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta mukavat 802 hevosvoimaa. Tähtimerkin hovivirittäjä Brabus pistää kuitenkin vielä paremmaksi reilun 100 hepan verran.

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Tyyliniekan uusimmat