Harvinaista herkkua huutokaupassa – vuoden 1988 Hartge F1 on W124-korinen Mersu 300 E, jota vauhdittaa BMW M:n viritetty kuutonen

Saksalainen Hartge kuului maineikkaimpiin BMW-virityspajoihin. 1970-luvun alusta viime vuoden puoleenväliin toiminut firma tuunasi Minejä ja Range Rovereitakin, mutta niiden lisäksi Hartge jätti puumerkkinsä myös aivan erityiseen Mercedekseen.

Hartgen veljesten reseptinä oli useimmiten BMW:n isommista malleista lainattujen moottorien kenkälusikoiminen baijerilaismerkin pienempiin autoihin todellisten taskurakettien luomiseksi. Myös vuonna 1988 valmistunut Hartge F1 syntyi moottorinvaihdon myötä, mutta tässä tapauksessa automerkit menivät kunnolla ristiin. Saksalaiset päättivät nimittäin yhdistää kaksi verivihollista toisiinsa, jolloin syntyi BMW:n moottorilla varustettu Mersu.


Lähtökohdaksi otettiin 300 E, joka edusti tuolloin taksikäytöstäkin tutun W124-mallisarjan huippua. Mersua vauhditti stuttgartilaisten jäljiltä kolmilitrainen 180-heppainen suora kuutonen, mutta se ei kelvannut Hartgelle. Niinpä tähtikeulan alkuperäisen moottorin tilalle kammettiin M88-koodinimellä tunnettu baijerilainen kuutoskone, joka vauhditti aikanaan mm. BMW M1:tä, E28-korista M5:tä sekä haikeulaista M635 CSi:tä.

Voimanlähteen lisäksi myös manuaalivaihteisto lainattiin Baijerin suunnalta, eli E24-koppaisesta M635 CSi:stä. Hartge ei jättänyt BMW:n pannua vakiokuntoon, vaan 3453 kuutiosentin iskutilavuus porattiin 3545 kuution lukemaan. Tulokseksi saatiin korkeamman puristussuhteen ohella 330 hevosvoiman huipputeho ja 350 newtonmetrin maksimivääntö, eli arvot kohenivat reilun 40 hepan ja 10 newtonin verran vakioon nähden.





Hartge F1:n suorituskyky oli BMW:n M:n viritetyn voimanlähteen myötä aikalaisekseen mainiota tasoa. Satasen nopeus oli taulussa hitusen yli kuudessa sekunnissa, ja huippuja auto kelasi kuulemma peräti 300 km/h. Mersun alustaakaan ei jätetty ennalleen, vaan ajettavuutta kohennettiin Bilsteinin alustasarjalla. Kojelauta, keskikonsoli ja etuoviverhoilut saivat puolestaan ylleen puuviilua, ja sisustaa höystettiin myös räätälintyönä verhoilluilla sporttipenkeillä sekä Hartgen ratilla.

Hartgen historian erikoisin luomus tulee tarjolle kesäkuun lopussa RM Sotheby’sin Saksan Essenissä järjestämässä huutokaupassa. Auto on entisöimättömässä alkuperäiskunnossa, ja sen mittarissa on tarkalleen 131 307 kilometrin ajomäärä. BMW:n sydämellä varustetun Mersun mukana tulee myös erilaisia auton historiasta kertovia dokumentteja. Kiinnostuneille vielä tiedoksi, että huutokaupassa ei ole pohjahintaa.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Tämän Volvon selviytymisen salaisuus: Manuaalivaihteisto ja väärä väri.

Toisin kuin Suomessa Pohjois-Amerikassa Volvo on aina ollut vaihtoehtoauto. Myös Jenkeissä Volvon farkut ovat edelleen tunnetuimpia pitkäkattoja. Siitä lähtien kun...

Tämä auto jatkaa yli 50-vuotisia perinteitä uusin eväin – Mersun E-luokan coupé ja cabriolet saivat faceliftin

Mercedeksen keskiluokan coupé astui näyttämölle ensimmäistä kertaa jo vuonna 1969, kun W114-mallisarjan kaksiovinen versio esiteltiin. Tällä hetkellä tarjolla on...

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Nissanin sporttilegenda saa jatkoa – tässä ovat ensimmäiset tiiserikuvat uudesta Z-urheiluautosta

Nissan osui varsinaiseen kultasuoneen varsinkin Amerikan markkinoilla, kun se lanseerasi vuonna 1969 epäluotettavat brittisportit haastaneen 240Z:n. Japanilaismerkin Z-urheiluautojen tarina...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...