Halvempi Supra tulossa – BMW:n neloskoneella varustettu sportti-Toyota lanseerataan maaliskuussa

Toyota Supra teki comebackin melko tasan vuosi sitten, kun ikonisen automallin viides sukupolvi esiteltiin Detroitin autonäyttelyssä. Supra ehti olla pois markkinoilta melkein 20 vuotta, ja uusi painos on tekniikaltaan ennemminkin baijerilainen kuin japanilainen. Toyotan GR-sporttibrändin alla kulkeva Supra toimii nimittäin tätä nykyä BMW Z4:n umpikattoisena sisarmallina, ja autojen tekniikkakin on lähes identtistä. Tähän asti uutta Supraa on saanut vain Bemarin kolmilitraisella turbokuutosella, joka nostaa auton hinnan tavallisen sukankuluttajan ulottumattomiin erityisesti Suomen kaltaisissa korkean autoveron maissa.

Japanissa uutuutta on sen sijaan tarjottu myös BMW:n kaksilitraisella turbonelosella, ja tämä kone tulee Euroopassakin saataville maaliskuusta alkaen. Tehoa myllystä irtoaa tarkalleen 258 hevosvoimaa, ja maksimivääntö kirjataan 400 newtonmetrin lukemaan. Vaihteistona palvelee aina kahdeksanpykäläinen automaatti, eli urheiluautoon hyvin sopivaa manuaalia ei ole valitettavasti saatavilla. Supran perusmallin luvataan kiihtyvän 5,2 sekunnissa nollasta sataan, ja huippunopeus on rajoitettu 250 km/h:n lukemaan.

Vaikka suorituskyvyn osalta tulee pientä takapakkia kuutoskoneiseen malliin verrattuna, pienemmästä moottorista pitäisi olla myös iloa ajodynamiikan kannalta. Neloskone on nimittäin noin 100 kiloa kuutosta kevyempi, mikä pienentää etuakselille kohdistuvaa massaa. Lisäksi kompaktimpi voimanlähde on saatu sijoitettua keskemmälle autoa, mikä mahdollistaa ihanteellisen 50:50-painonjakauman.

Toyota tarjoaa neloskoneisen GR Supran lanseerauksen kunniaksi Fuji Speedway -nimistä erikoismallia, jossa on mm. helmiäisvalkoinen ulkoväri, punaiset peilinkotelot, 19-tuumaiset mattamustat vanteet, kojelaudan hiilikuitukoristeita sekä taatusti erottuva punamusta alcantara-verhoilu. Erikoisversiota tehdään ainoastaan 200 kappaletta Euroopan markkinoille.

Suosittelemme

Neloskoneisen Supran perusmallissa on puolestaan vakiona esimerkiksi 18-tuumaiset vanteet, 8,8-tuumaisella ruudulla varustettu tietoviihdejärjestelmä, äänentoistojärjestelmä neljällä kaiuttimella ja mustalla alcantaralla verhoillut penkit. Vakiovarusteiden joukkoon kuuluu myös erilaisia ajoavustimia kaistavahdista liikennemerkkien tunnistukseen.

Lisäksi saatavilla on erilaisia varustepaketteja, eli Connect pack, Sport pack ja Premium pack. Ensin mainitussa panostetaan sen nimen mukaisesti erilaisiin liitettävyysmahdollisuuksiin ja navigaattoriin, kun taas Sport pack tuo mukanaan mm. aktiivisen tasauspyörästön, isommat jarrut ja mukautuvan jousituksen. Premium packiin päätyvä saa puolestaan esimerkiksi JBL:n hifit, tuulilasin heijastusnäytön, mustan nahkaverhoilun ja sähköpenkit muistilla. Neloskoneisen Supran hinnoista ei ole vielä tietoa, mutta kolmilitraiseen malliin verrattuna säästön pitäisi olla jo merkittävää tasoa.

LähdeCarscoops

Lue lisää