Haluaisitko leikkiä presidenttiä – Putinin vanha limo-Mersu olisi nyt myynnissä

Pitkät Ässämersut ovat olleet maailman johtajien suosikkiautoja jo vuosikymmenien ajan. Itänaapurissamme suosittiin neuvostoaikoina vielä maan omia tuotoksia, joihin kuuluivat massiiviset ZIL:it ja pykälää pienemmät Tshaikat, mutta sielläkin siirryttiin länsikalustoon Neuvostoliiton romahtamisen myötä. Vladimir Putin on tosin herättänyt henkiin idean venäläisestä luksuslimusiinista maan hallinnon käyttöön, mutta siinäkin hyödynnetään mm. Porschen osaamista.

Nyt ”Saksan Nettiautossa”, eli Mobile.de:ssä olisi tarjolla Putinin entinen panssaroitu limusiini-Mersu vuodelta 1995. Koska Vladimir Putin astui maan johtoon vasta 2000-luvun taitteessa, auto on todennäköisesti ollut myös hänen edeltäjänsä Boris Jeltsinin käytössä. W140-korinen Mercedes on tuolloisen malliston ehdoton huippuversio, eli V12-koneella varustettu S 600 Pullman Guard.

Guard-lisänimi tarkoittaa B6-/B7-luokkien panssarointia, ja Pullman kertoo tietysti korin jatkamisesta valtiomiesmittoihin. Auto on kuusipaikkainen, ja keskimmäisen penkkirivin istuimilla matkustetaan selkä menosuuntaan. Koko takaosaston pystyy haluttaessa suojaamaan verhoilla uteliailta katseilta. S 600:n kuusilitraisesta V12:sta irtoaa vajaat 400 hevosvoimaa, joilla on melkoinen massa kuljetettavanaan panssaroinnin ja korin jatkopalan vuoksi.

21 vuotta vanhaa Mersua on käytetty varsin säästeliäästi, koska sen mittarissa on vasta 25 tuhatta kilometriä. Panssaroituja limusiineja on tehty sen verran pieniä määriä, että niiden hinnat eivät putoa tavallisten luksusautojen tavoin. Niinpä Putinin vanhasta S 600 Pullmanista pyydetään peräti 1,3 miljoonaa euroa, mutta tässä hinnassa on kyllä jo melkoisesti presidenttilisää.

Mercedestä kauppaa moskovalainen Sergei Urov, joten saksalaisella myyntisivustolla tarjolla oleva auto on edelleen Venäjällä. Ehkäpä Sergei suostuu myös tinkaamaan hinnasta vähän, jos tosiostaja osuu kohdalle.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Todellisen maasturin paluu – uudessa Ford Broncossa on jopa irrotettavat ovet

Ford Bronco lanseerattiin markkinoille ”maasturien Mustangina” jo vuonna 1965, mutta parhaiten malli taisi saada julkisuutta O.J. Simpsonin pakoautona vajaat...

Myyntiharvinaisuus: 1978 Dodge Aspen Super Coupe

Suomessakin suosittu Dodge Aspen taipui aikanaan myös tehdastekoiseksi erikoisversioksi. Tämä maukas Super Coupe vie ajatukset suoraan diskoa sykkivään 70-luvun...

Mersun F1-moottorisen hyperauton kehitystyö on vihdoinkin loppusuoralla – ensimmäiset asiakasautot luovutetaan vuonna 2021

Mercedes esitteli jo kohta kolmen vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä Project Oneksi nimetyn hyperautotutkielman, jonka kuorten alla murisi aito F1-voimanlähde....

Klassista futarityyliä tarjolla – David Beckhamin entinen Aston Martin AMV8 Volante on myynnissä Isossa-Britanniassa

Aston Martin DBS esiteltiin vuonna 1967 jo pahasti vanhentumaan päässeen DB6:n seuraajaksi. DBS:n pohjalta lanseerattiin muutama vuosi myöhemmin muskelihenkisempi...

Mercedes julkaisi ensimmäisen videon uudesta superautostaan – AMG GT R Black Seriesissä on ilmeisesti jopa 720 heppaa

Mercedes-AMG:n kaksipaikkainen GT-mallisarja on ollut myynnissä jo useita vuosia. GT-valikoiman kruunaavaa absoluuttista huippuversiota on kuitenkin saatu odottaa näihin päiviin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...