1960-luvun Ferrari 250 GT SWB California Spyder on yksi kaikkein himoituimpia klassikkoautoja. Tämä näkyy kuvankauniin kaksipaikkaisen avon hintatasossakin.
California Spydereita valmistettiin ainoastaan 106 kappaletta, joten kovin usein niitä ei ole tarjolla. Jos tällainen tilaisuus kuitenkin tulee, autojen myyntihinnat liikkuvat lähes 14 miljoonan euron tuntumassa. Tämän summan voi vielä tuplata, jos kyseessä on ”perusmalliakin” harvinaisempi alumiinikorinen yksilö. Vaihdetaan vapaalle, Ferris -elokuvassa esiintynyt feikki-Ferrarikin myytiin viime vuonna reilusti yli 300 000 eurolla, joten hyvälle replikalle olisi kysyntää.
Tähän huutoon vastaa Isossa-Britanniassa toimiva GTO Engineering, joka on erikoistunut Maranellon merkin klassikkomalleihin. GTO Engineering on jo luonut lähes täydelliset kopiot umpikorisesta 250 GT SWB:stä sekä 1950-luvun 250 Testa Rossasta, joten SWB Spyder Revivaliksi nimetty replika California Spyderista sopii mainiosti joukon jatkoksi.
SWB Spyder Revivalista peritään noin 0,9-1 miljoonaa euroa kanta-autosta ja asiakkaan toivomasta varustelusta riippuen. Ajovalojen umpinaisilla pleksisuojilla varustettu replika esiteltiin äskettäin Goodwood Revival -tapahtumassa, joka on tarkoitettu ennen vuotta 1966 valmistetuille autoille. GTO Engineeringin luomusta oli lähes mahdotonta erottaa tapahtuman lukuisten aitojen Ferrarien joukosta, ja konepellin avaaminenkaan ei paljasta mitään hälyttävää.
Suosittelemme
Lähtökohdaksi kelpuutetaan nimittäin vain aito Ferrari, jotta replikassa voidaan käyttää Maranellon orin logoja. GTO Engineering ei suostu kuitenkaan pilkkomaan entisöitävissä tai säilytettävissä olevaa autoa, joten esimerkiksi kolaroitu tai palovaurioitunut nelipaikkainen 330 voisi toimia hyvänä kanta-autona. Sellaisen voisi saada parhaassa tapauksessa reilulla 100 000 eurolla.
SWB Spyder Revivalin valmistaminen vie peräti 1500 työtuntia. Kori naputellaan käsin alumiinipellistä, ja auton rakenteesta tehdään merkittävästi alkuperäistä jäykempi. Vakion kolmilitraisen V12:n vaihtoehdoksi saa myös 3,5- tai nelilitraisen myllyn, ja vaihteistona palvelee joko neljä- tai viisipykäläinen manuaali. Lähes täydellinen replika houkuttelee GTO Engineeringin mukaan monenlaisia ostajia. Yksillä ei ole varaa aitoon asiaan, kun taas joidenkin toisten kokoelmista sellainenkin löytyy.
Aidon California Spyderin huima arvo estää kuitenkin autosta nauttimisen täysipainoisesti, joten ”vain” miljoonan euron replikan puikkoihin on helpompi hypätä. Lisäksi replikan tilaajien joukossa on henkilöitä, jotka ovat joskus omistaneet aidon asian mutta myyneet sen ennen hintojen räjähtämistä. Nyt hekin pääsevät taas ikonisen Spyderin ratin taakse.