Rallin B-ryhmän hurjimpiin tykkeihin kuuluneesta Lancia Delta S4:stä oli tarjolla myös luokitusten edellyttämä Stradale-katuversio. Siitä inspiraationsa saanut Grassi 044S esiteltiin nyt Milano Monza Motor Show’ssa.
Milanolaisen Scuderia Grassin luomusta aiotaan valmistaa vain mallinimen kertomat 44 kappaletta. 044S:n korin designista vastaa aiemmin Alfa Romeolla muotoilijana toiminut Giuseppe Armano. Moderniin tulkintaan on saatu onnistuneesti sovitettua Delta S4 Stradalen ikoniset piirteet, eli pyöreät etuvalot, Lancian maskin ja takimmaisten kattopilarien isot ilmanottoaukot. Ohjaamon etuosa on kuitenkin huomattavasti esikuvaansa pyöreämpi, ja se lienee lainattu muotojen perusteella Alfa Romeo Brerasta.

Räätälintyönä tehdyt 19-tuumaiset vanteet kumartavat puolestaan Delta Integrale Evoluzionen suuntaan, ja keskeltä perää ulos työntyvät neljä pyöreää pakoputkenpäätä muistuttavat moderneja superautoja. Grassi 044S on vajaat 4,2 metriä pitkä, tasan kaksi metriä leveä ja vajaat 1,3 metriä korkea, kun taas akseliväliksi kerrotaan 2,6 metriä. Näytteillä olleen prototyypin mustien ikkunoiden perusteella kyseessä on tässä vaiheessa vasta muotoiluprototyyppi, mutta tekniikastakin on annettu jo tietoja.
Moottorin alkuperää ei ole kerrottu, mutta se on kuulemma taakse sijoitettu kolmilitrainen tuplaturbonelonen. Euro 5 -päästömääräykset täyttävässä myllyssä on kuivasumppuvoitelu, ja huipputehoksi kerrotaan 650 hevosvoimaa. Voima välitetään kaikille neljälle pyörälle kolmen tasauspyörästön kautta, kun taas vaihteistoksi voi valita joko kuusipykäläisen manuaalin tai kuusivaihteisen sekventiaalilaatikon. Painotavoite on 1100-1200 kiloa, jolloin auton pitäisi pinkaista nollasta sataseen 2,9 sekunnissa ja yltää 300 km/h:n huippuihin.

Hinnasta ja saatavuusajankohdasta ei ole annettu mitään tietoa, joten Grassilla lienee vielä paljon tekemistä luomuksensa parissa. Toivoa sopii ainakin, että auton asiakastoimitukset alkavat ennen kuin Lancia herättää omin voimin Delta-mallinimen henkiin upouuden sähköauton perässä.

