Grassi 044S esiteltiin Milanossa – 650-heppainen katutykki on moderni versio 1980-luvun Lancia Delta S4 Stradalesta

Rallin B-ryhmän hurjimpiin tykkeihin kuuluneesta Lancia Delta S4:stä oli tarjolla myös luokitusten edellyttämä Stradale-katuversio. Siitä inspiraationsa saanut Grassi 044S esiteltiin nyt Milano Monza Motor Show’ssa.

Milanolaisen Scuderia Grassin luomusta aiotaan valmistaa vain mallinimen kertomat 44 kappaletta. 044S:n korin designista vastaa aiemmin Alfa Romeolla muotoilijana toiminut Giuseppe Armano. Moderniin tulkintaan on saatu onnistuneesti sovitettua Delta S4 Stradalen ikoniset piirteet, eli pyöreät etuvalot, Lancian maskin ja takimmaisten kattopilarien isot ilmanottoaukot. Ohjaamon etuosa on kuitenkin huomattavasti esikuvaansa pyöreämpi, ja se lienee lainattu muotojen perusteella Alfa Romeo Brerasta.

Kuva: Grassi

Räätälintyönä tehdyt 19-tuumaiset vanteet kumartavat puolestaan Delta Integrale Evoluzionen suuntaan, ja keskeltä perää ulos työntyvät neljä pyöreää pakoputkenpäätä muistuttavat moderneja superautoja. Grassi 044S on vajaat 4,2 metriä pitkä, tasan kaksi metriä leveä ja vajaat 1,3 metriä korkea, kun taas akseliväliksi kerrotaan 2,6 metriä. Näytteillä olleen prototyypin mustien ikkunoiden perusteella kyseessä on tässä vaiheessa vasta muotoiluprototyyppi, mutta tekniikastakin on annettu jo tietoja.

Moottorin alkuperää ei ole kerrottu, mutta se on kuulemma taakse sijoitettu kolmilitrainen tuplaturbonelonen. Euro 5 -päästömääräykset täyttävässä myllyssä on kuivasumppuvoitelu, ja huipputehoksi kerrotaan 650 hevosvoimaa. Voima välitetään kaikille neljälle pyörälle kolmen tasauspyörästön kautta, kun taas vaihteistoksi voi valita joko kuusipykäläisen manuaalin tai kuusivaihteisen sekventiaalilaatikon. Painotavoite on 1100-1200 kiloa, jolloin auton pitäisi pinkaista nollasta sataseen 2,9 sekunnissa ja yltää 300 km/h:n huippuihin.

Kuva: Grassi

Hinnasta ja saatavuusajankohdasta ei ole annettu mitään tietoa, joten Grassilla lienee vielä paljon tekemistä luomuksensa parissa. Toivoa sopii ainakin, että auton asiakastoimitukset alkavat ennen kuin Lancia herättää omin voimin Delta-mallinimen henkiin upouuden sähköauton perässä.

Kuva: Grassi
Kuva: Grassi
LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Audi R8 saa sittenkin jatkoa – superauton kolmas sukupolvi on Lamborghinin tekniikkaa hyödyntävä pistokehybridi

Audin R8-superauton toinen sukupolvi poistui äskettäin tuotannosta, ja seuraajaa ei pitänyt enää olla luvassa. Audista oli määrä tulla pelkkien täyssähköautojen valmistaja, mutta markkinatilanne on päättänyt toisin.

Veekasimuskelien hevosvoimasota ei ole vieläkään ohi – Hennesseyn uudessa Super Venom -Mustangissa on yli 860 heppaa

V8-moottorit ovat viime vuosina muuttuneet lähes katoavaksi kansanperinteeksi, mutta Atlantin toisella puolella on edelleen tarjolla veekasilla ladattuja muskeliautoja. Chevrolet Camaron ja Dodge Challengerin poistuttua näyttämöltä niiden lippua kantaa entistä vahvemmin Ford Mustang, jonka nykyversiosta on ehditty esitellä myös virityspajojen tulkintoja.

Uusi Mercedes CLA on sekä täyssähköauto että hybridi – sähköversion virallinen toimintasäde on lähes 800 km

Mercedes toi vihdonkin julkisuuteen uuden CLA:n pitkällisen ennakkokampanjan jälkeen. Autoa saa sekä hybridinä että täyssähköversiona, jonka toimintamatkassa ei pitäisi olla valittamista.

Avomuskelin maastoversio – leffa-autosta inspiraationsa saanut Mustang saattaa päätyä tuotantoon

The Thomas Crown Affair -elokuvan uusintaversiossa vuodelta 1999 nähtiin lyhyesti todella erikoinen auto Pierce Brosnanin alla. Vuoden 1968 avokattoisen Shelby-Mustangin maastoversiosta on rakennettu muutamia kopioitakin ympäri maailmaa, mutta nyt saksalainen tuning-firma siirsi saman idean nykyaikaan.

Tyyliniekan uusimmat