Grassi 044S esiteltiin Milanossa – 650-heppainen katutykki on moderni versio 1980-luvun Lancia Delta S4 Stradalesta

Rallin B-ryhmän hurjimpiin tykkeihin kuuluneesta Lancia Delta S4:stä oli tarjolla myös luokitusten edellyttämä Stradale-katuversio. Siitä inspiraationsa saanut Grassi 044S esiteltiin nyt Milano Monza Motor Show’ssa.

Milanolaisen Scuderia Grassin luomusta aiotaan valmistaa vain mallinimen kertomat 44 kappaletta. 044S:n korin designista vastaa aiemmin Alfa Romeolla muotoilijana toiminut Giuseppe Armano. Moderniin tulkintaan on saatu onnistuneesti sovitettua Delta S4 Stradalen ikoniset piirteet, eli pyöreät etuvalot, Lancian maskin ja takimmaisten kattopilarien isot ilmanottoaukot. Ohjaamon etuosa on kuitenkin huomattavasti esikuvaansa pyöreämpi, ja se lienee lainattu muotojen perusteella Alfa Romeo Brerasta.

Kuva: Grassi

Räätälintyönä tehdyt 19-tuumaiset vanteet kumartavat puolestaan Delta Integrale Evoluzionen suuntaan, ja keskeltä perää ulos työntyvät neljä pyöreää pakoputkenpäätä muistuttavat moderneja superautoja. Grassi 044S on vajaat 4,2 metriä pitkä, tasan kaksi metriä leveä ja vajaat 1,3 metriä korkea, kun taas akseliväliksi kerrotaan 2,6 metriä. Näytteillä olleen prototyypin mustien ikkunoiden perusteella kyseessä on tässä vaiheessa vasta muotoiluprototyyppi, mutta tekniikastakin on annettu jo tietoja.

Moottorin alkuperää ei ole kerrottu, mutta se on kuulemma taakse sijoitettu kolmilitrainen tuplaturbonelonen. Euro 5 -päästömääräykset täyttävässä myllyssä on kuivasumppuvoitelu, ja huipputehoksi kerrotaan 650 hevosvoimaa. Voima välitetään kaikille neljälle pyörälle kolmen tasauspyörästön kautta, kun taas vaihteistoksi voi valita joko kuusipykäläisen manuaalin tai kuusivaihteisen sekventiaalilaatikon. Painotavoite on 1100-1200 kiloa, jolloin auton pitäisi pinkaista nollasta sataseen 2,9 sekunnissa ja yltää 300 km/h:n huippuihin.

Kuva: Grassi

Hinnasta ja saatavuusajankohdasta ei ole annettu mitään tietoa, joten Grassilla lienee vielä paljon tekemistä luomuksensa parissa. Toivoa sopii ainakin, että auton asiakastoimitukset alkavat ennen kuin Lancia herättää omin voimin Delta-mallinimen henkiin upouuden sähköauton perässä.

Kuva: Grassi
Kuva: Grassi
LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tämä auto aiheutti tuskaa Ison-Britannian poliisille – Opelin tai Vauxhallin sedanin koriin tehty tuplaturbotykki oli aikansa nopein neliovinen tuotantoauto

Opelin takavetoiset voimaversiot ovat merkin nykymalliston valossa vain kaukainen muisto, joten harva uskoisi, että reilut kolme vuosikymmentä sitten maailman nopein neliovinen tuotantoauto oli omaa sukua Opel. Asiaa selittää paremmin se, että tämän projektin toisena osapuolena toimi Lotus.

Tämä Fiat haastoi ominaisuuksillaan jopa S-luokan Mersun – 130 jäi kuitenkin myynnilliseksi flopiksi

Nykyään isojen luksussedanien pelikenttä on lähes täysin saksalaisten premium-merkkien hallussa, mutta reilut puoli vuosisataa sitten asia oli vielä toisin. Esimerkiksi Fiatin tarjonta ulottui kaiken kansan pikkuautoista edustussedaniin, joka jäi kuitenkin italialaismerkin osalta lajinsa viimeiseksi.

Tämä Ford Mustang vaati yli 5500 työtuntia – Ringbrothersin ”Kingpin” on yksi SEMA Show’n tähdistä

SEMA Shown kohokohtiin ovat jo vuosia kuuluneet Ringbrothersin luomukset, joiden sarja saa jatkoa tänäkin vuonna.

Alfa Romeo ja Maserati yhdistävät voimansa erikoismallien suhteen – luvassa on räätälöintien lisäksi supereksklusiivisia autoja

Alfa Romeo ja Maserati ovat monikansalliseen Stellantis-konserniin kuuluvia italialaismerkkejä, joista kummallakaan ei ole mennyt viime vuosina erityisen hyvin. Ratkaisua tilanteeseen haetaan merkkien entistä tiiviimmästä yhteistyöstä, joka koskettaa myös Alfan ja Maseratin yksilöintiohjelmia.

Tyyliniekan uusimmat