General Motorsin viitan alla toimineilla automerkeillä ei ole ollut aina helppoa. Viikatemies on jo korjannut niin Pontiacin kuin Oldsmobilenkin USA:n kotimarkkinoilla, ja ruotsalaisten ylpeys Saab vuosi lopullisesti kuiviin GM:n omistuksen jälkeen. Opelin pelastukseksi koitui puolestaan ranskalainen PSA-konserni, mutta nyt ikäviä uutisia kantautuu Australian suunnalta.
Siellä General Motorsin paikallisena brändinä on perinteisesti toiminut Holden, joka alkoi valmistaa koreja General Motorsille jo vuonna 1924. Seitsemän vuotta myöhemmin GM hankki merkistä osuuden, jolloin syntyi General Motors Holden. Paikallisen Fordin kanssa ankaraa kilpailua käynyt firma oli Australian myydyin automerkki suurimman osan seuraavista vuosikymmenistä. Menestyksen tukipilarina toimi pitkälti paikallisen maun mukaan räätälöity Commodore-sedan, jonka tehokkaimpia versioita vauhditti veekasi.
Commodore sai jatkaa takavetoisen perinnetekniikan voimin vuoteen 2017 asti, jolloin VF:nä tunnetun sukupolven valmistus päättyi. Seuraajaksi ei enää esitelty australialaista tekoa olevaa autoa, vaan Commodoren mittainen aukko päätettiin korvata Holdenin merkeillä varustetulla Opel Insignialla. Etuvetoinen sedan ei ansainnut monen mielestä Commodore-nimeä, ja myynti ei koskaan ottanut kunnolla tuulta alleen. Lisäksi GM:n pääsy Opelin tekniikkaan päättyi PSA-kaupan myötä, joten Insignia-pohjaisen Commodoren loppu koitti ennen aikojaan.
Commodoren ja pienemmän Astran päätyminen viikatemiehen uhriksi oli kuitenkin vasta alkusoittoa, koska nyt General Motors ilmoitti koko Holden-merkin lopettamisesta Australiassa ja Uudessa-Seelannissa ensi vuoteen mennessä. Jatkuvasti pienentyneiden myyntilukemien seurauksena noin 600 ihmistä menettää työpaikkansa. Lisäksi mm. Melbournessa sijaitseva muotoilustudio, Lang Langin testialue ja Holdenin oma rahoitusyhtiö kokevat loppunsa Holdenin alasajon myötä.
Suosittelemme
Autojen takuukorjaukset ja huollot onnistuvat kuitenkin jatkossakin, ja varaosiakin on kuulemma saatavilla ainakin 10 vuoden ajan Holdenin jälleenmyyntiverkoston kautta Australiassa sekä Uudessa Seelannissa. GM:n pääjohtaja Mary Barran mukaan Holdenin lopettaminen on osa General Motorsin päätöstä lopettaa kokonaan oikeanpuoleisella ohjauksella varustettujen autojen myynti. Niinpä myös Chevroletin tarina Thaimaassa päättyy jo tämän vuoden loppuun mennessä.
GM aikoo kuitenkin toimia jatkossakin Australiassa General Motors Speciality Vehicles -nimisen brändin kautta, joka myisi mm. USA:sta tuotua Chevrolet Camaroa, Silveradoa, uutta keskimoottorista Corvettea ja mahdollisesti myös Tahoeta sekä Suburbania ilmeisesti vasemmanpuoleisella ohjauksella varustettuna. Brittejä GM:n uudet suunnitelmat eivät onneksi koske, sillä Opelin sisarmerkki Vauxhall siirtyi saksalaismerkin mukana PSA-konsernille.