Geely väittää uuden sähköauton akun kestävän jopa miljoona kilometriä

Uusi litium-rautafosfaattiakku voi kestää miljoona kilometriä ja säilyttää jopa 90,54 % kapasiteetistaan alle -30°C:n lämpötiloissa.

Geely on julkistanut uuden sähköautoihin tarkoitetun litium-rautafosfaattiakun, jonka kiinalaisvalmistaja väitää kestävän jopa 50 vuotta, ja miljoona ajettua kilometriä. Se myös latautuu tavanomaista nopeammin, toimii paremmin kylmissä olosuhteissa ja kestää myös kovempaakin pahoinpitelyä.

Uusi akku hyödyntää uudistettua kalvotekniikkaa, joka parantaa energiatiheyttä ja turvallisuutta. Se käyttää monielementtisiä seostettuja elektrodimateriaaleja vähentämään merkittävästi sisäistä kemiallista reaktionopeutta, mikä Geelyn mukaan on yksi tärkeimmistä syistä, miksi uudentyyppinen akku voi tarjota kuluttajalle pidemmän käyttöiän.

Valmistaja perustelee väitteensä, että akku voidaan ladata peräti 3500 kertaa, mikä vastaa yhtä miljoonaa ajokilometriä. Akun toistuvilla lataamisilla pitäisi olla myös “minimaalinen vaikutus akun kantamaan”. Pidentynyt käyttöikä ei tässä tapauksessa ainoastaan auta säilyttämään käytettyjen sähköautojen jäännösarvoa, vaan Geely kertoo vähentävänsä myös hiilidioksidipäästöjä yli 80 000 tonnia vuodessa. Kennon kapasiteetti on 192 Wh/kg, ja se on noin 40 % lyhyempi kuin perinteinen ns. teräakku, minkä johdosta Geelyn uusi akku on saanut lempinimen ”lyhyt terä”.

Saman kapasiteetin lyhyt- ja pitkäteräisillä akuilla tehdyt testit paljastavat lyhyen muodon akun latautuvan nopeammin. Pitkän terän akun latautuminen 10-80 prosenttiin kesti 26 minuuttia, kun taas uusi lyhytteräinen akku tarvitsi vain 17 minuuttia ja 4 sekuntia. Lisäksi pitkän terän kapasiteetin säilyvyys putosi 78,96 %:iin -30°C:ssa, kun taas lyhyt terä säilytti 90,54 % kapasiteetistaan tismalleen samoissa olosuhteissa.

Erityisen ylpeä Geely on akun turvallisuudesta. Jos uutta teknologiaa hyödyntävän akun kenno on puhjennut, alumiinifoliokerros sulautuu automaattisesti akun kalvoon muodostaen eristävän kerroksen, joka estää oikosulkuja ja lämmön karkaamista. Testauksen aikana akku lävistettiin kahdeksalla 5 mm teräsneulalla samanaikaisesti, ja jätettiin seisomaan tunnin ajaksi “ilman todistettavia haittavaikutuksia”. Geely ampui akkua piruuttaan myös 5,8 mm:n luodilla, eikä kohdannut lämpösytytysongelmia, jotka normaalisti sytyttävät kohteen palamaan pinnan saavuttaessa syttymislämpötilan.

Suosittelemme

Testaus ei edes jäänyt tähän. Uusi lyhytteräinen akku upotettiin myös meriveteen, heitettiin avotuleen, laitettiin äärimmäisen kylmiin ympäristöihin, lyötiin sivulta, ja mm. puristettiin 26 tonnin voimalla ja hiottiin väkivalloin. Geely väittää, että akku selvisi kauhukokemuksistaan kunnialla. Sitä Geely ei kuitenkaan ole vielä kertonut, milloin se aloittaa sähköautojen varustamisen näillä uusilla ihmeakuilla.

LähdeCarscoops

Lue lisää