Mersun todellinen äijämaasturi, eli G-luokka on sinnitellyt tuotannossa peräti 38 vuoden ajan, ja korimalli ei ole tässä ajassa vaihtunut kertaakaan. Uusi, entistä leveämpi G on kylläkin jo kehitteillä, mutta ulkoisesti auto säilyy lähes ennallaan. Tekniikka ajanmukaistuu toki huomattavasti, ja kyydin pitäisi olla paljon nykymallia mukavampaa.
Täysin uutta G-luokkaa odotellessa Mercedes on viime aikoina esitellyt erilaisia erikoismalleja viimeisiään vetelevän alkuperäisen G:n pohjalta. Hurjin niistä on kuusipyöräinen pick-up, mutta myös nelipyöräisestä maasturista tuotiin myyntiin vastaava versio. Portaaliakseleilla varustettu G 500 4×4 kulkee lähes maastossa kuin maastossa, ja nyt Mersu on saanut päähänsä tehdä samaa ideaa hyödyntävän Maybach-version.
Se piti paljastaa vasta ensi kuussa Geneven autonäyttelyssä, mutta auton kuvat vuosivat nettiin jo nyt. Kuten Mercedes-Maybach-nimikin kertoo, tässä maasturissa panostetaan täysillä luksukseen. Mallimerkintä on G 650 Landaulet, eli pellin alla möyryää 630-heppainen tuplaturbo-V12, ja katto on takaosastaan avoin. Lisäksi akseliväliä on jatkettu, jotta takapenkkiläiset pääsevät oikomaan kunnolla jalkojaan.
Suosittelemme
Takaosastossa on kaksi paksusti topattua erillisistuinta, ja varusteluun kuuluu jopa erilliset lepotyynyt Maybachin logoilla. Leveä keskikonsoli erottaa takamatkustajat toisistaan, ja molemmille tarjotaan omat näytöt. Lisäksi väliseinä erottaa kuskin herrasväen osastosta, jossa voi haluttaessa nauttia auringosta avonaisen katon alla. Vastaavalla kattoratkaisulla varustettu Landaulet-malli on nähty jo kymmenisen vuotta sitten silloisen Maybach 62 S:n pohjalta, ja toki autohistoriasta löytyy monia ylellisiä Landauleteja eri merkeiltä.
Myös G 650 Landaulet jää vain harvojen ja valittujen herkuksi, koska autoa valmistetaan ainoastaan 99 kappaleen rajoitettu erä. Kukaan ei olisi varmaankaan osannut kuvitella vuonna 1979, kuinka ylellisissä merkeissä alkuperäinen G-Mersu lähetetään eläkkeelle.