Frankfurt 2017: otimme kylmät tyypit uudesta Bentley Continental GT:stä

Bentley on tunnettu käsintehdyistä luksusautoistaan, jotka edustivat vuosikymmenten ajan yhtä peribrittiläisiä arvoja kuin kello viiden tee. Bentleyn ja sisarmerkki Rolls-Roycen tiet erkanivat 1990-luvun loppupuolella, kun kumpikin niistä päätyi saksalaisomistukseen, mutta eri isännälle. Rolls-Roycesta tuli BMW Groupin superluksusmerkki, kun taas Bentley liitettiin VW-konsernin valikoimaan mm. Lamborghinin ja uudelleen henkiin herätetyn Bugattin tavoin.

Bentleyn isot käsintehdyt mallit ovat jatkaneet tuotannossa näihin päiviin asti, mutta merkille haluttiin löytää myös uusia asiakkaita pykälää edullisemman ja sporttisemman Continental GT:n avulla. VW Phaetonin pohjalta tehty coupé esiteltiin 15 vuotta sitten, ja myöhemmin valikoima täydentyi vielä avoversiolla ja neliovisella Flying Spurilla. Ensimmäisen sukupolven Continental GT on pysynyt valmistuksessa parin faceliftin saattamana tähän vuoteen saakka, mutta nyt sen päivät ovat luetut. Britit esittelivät nimittäin Frankfurtin autonäyttelyssä auton seuraajan, ja me tutustuimme siihen ensimmäisten joukossa.

Uutuuden tunnistaa edelleen Continental GT:ksi, koska esimerkiksi kattolinja on pitkälti entisellään. Myös takalokasuojien pullistuksissa on tuttua näköä, mutta mittasuhteet ovat menneet täysin uusiksi. Entinen pulleus ja etuvetomainen etuylitys ovat vaihtuneet suorastaan sporttiseen mataluuteen, ja myös maski on litteämpi ja leveämpi kuin koskaan ennen. Etuvaloina käytetään edelleen pyöreitä linssejä, mutta takapäässä on aivan tuoretta näköä. Takaluukun kulmaan on integroitu jopa pieni spoilerihenkinen lippa, ja ovaalinmuotoiset takavalot toistavat pakoputkenpäiden muotoja.





Linjojen inspiraatio on haettu muutaman vuoden takaisesta EXP 10 Speed 6 -nimisestä konseptista, joka enteili kuitenkin Continentalia pienempää urheiluautoa. Sellainenkin saattaa olla vielä tulossa brittimerkin mallistoon, mutta pikku-Bentleystä tulee huhujen mukaan sähkötoiminen. Continental GT:ssä luotetaan sen sijaan edelleen kuusilitraiseen tuplaturbo-W12:een, joka on kuitenkin saanut lisäpotkua. Teholukema kirjataan nyt 635 hevosvoiman lukemaan, ja vääntöä löytyy 900 newtonin verran. Luksuscoupé pinkaisee näillä voimavaroilla vain 3,7 sekunnissa nollasta sataan, ja huippunopeus on riittävät 333 km/h.

Auton ajettavuuden pitäisi olla entistä sporttisempi Porsche Panamerasta lainatun MSB-perusrakenteen ansiosta, mutta sisätilat ovat edelleen brittiläisen luksuksen linnake. Lähes kaikki mahdollinen on vuorattu nahalla, jalopuulla tai kiiltävällä metallilla, ja esimerkiksi kojelaudan massiiviset metalliset ilmasuulakkeet ovat kuin toisesta maailmasta muihin VW-konsernin tuotoksiin verrattuna. Mittaristossa käytetään kuitenkin Audilta lainattua virtuaalitekniikkaa, ja keskikonsolin moderni näyttö kääntyy ympäri napin painalluksella. Toiselta puolelta paljastuu kolmen perinteisen mittarin kokonaisuus, ja kääntönäyttö on kuulemma saanut insipiraationsa James Bondin Aston Martin DB5:n kääntyvistä rekisterikilvistä.

Brittiagentti viihtyisi varmasti myös Bentleyssä, koska tilat ja tyyli ovat kohdallaan erityisesti etupenkeillä. Takana on luonnollisesti ahtaampaa, mutta kyllä sielläkin matkustaa ainakin lyhyempiä matkoja. Auto on kuitenkin luotu gran turismo -henkiseen pitkien etäisyyksien taittamiseen, jolloin herrasväen pitäisi nousta luksuscoupésta rentoutuneena vaikkapa Ranskan Rivieralla mantereen halkomisen jälkeen. Mukaan voi ottaa myös golfvälineet, koska takaluukkuun pitäisi sopia pari bägiä poikittain. Continental GT:ssä on nelivetokin, joten mikään ei estä edes arkikäyttöä Suomen talvessa. Lottovoitto on tosin hyvä ennakkoedellytys Bentleyn hankinnalle.

- Advertisement -
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Jäähyväiset tyylille – Mersu lopettaa S-luokan coupén ja avomallin valmistuksen

Tyylikkäimmistä autoista puhuttaessa isot kaksioviset coupét ja avomallit ovat olleet perinteisesti vahvoilla. Esimerkiksi Mercedeksen valikoimaan tällaisia autoja on kuulunut...

Kian iso katumaasturi siirtyy neljänteen sukupolveensa – uusi Sorento on jyhkeä ilmestys

Sorento-niminen katumaasturi on kuulunut Kian mallistoon jo vuodesta 2002 lähtien. Ensimmäisen sukupolven muodot olivat vielä kuin Mersun M-luokasta kopioidut,...

Jälleen uusi tulokas maailman nopeimpien hyperautojen joukkoon – Czinger 21C aikoo viedä Koenigseggin nimissä olevan ennätyksen

Taistelu hyperautojen herruudesta käy tällä hetkellä kuumempana kuin koskaan. Bugatti ja ruotsalainen Koenigsegg ovat viime vuosina saaneet aivan uusia...

BMW tuo markkinoille uuden sporttidieselin – M340d on 340-heppainen mieto hybridi nelivedolla

Dieseleiden ystävillä ei ole ollut viime aikoina helppoa, kun yhä useampi autonvalmistaja on poistanut koko moottorityypin valikoimastaan. BMW jaksaa...

Tasa-arvon nimissä: Fast and Furious –sarjan spinoff tulossa pelkillä naistähdillä

Julkisuudessa on jo spekuloitu voisiko James Bondin kaltaiset miehiset elokuvaikonit olla tulevaisuudessa naisen esittämiä. Alati etenevän tasa-arvon nimissä paineet...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Klassikkoja ja tuoreita suosikkeja – talvijalkineet moneen tyyliin ja makuun

Tämä talvi on ollut sään puolesta ailahtelevainen. Lumen sijaa taivaalta on tullut useammin vettä....

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...