Bentley on tunnettu käsintehdyistä luksusautoistaan, jotka edustivat vuosikymmenten ajan yhtä peribrittiläisiä arvoja kuin kello viiden tee. Bentleyn ja sisarmerkki Rolls-Roycen tiet erkanivat 1990-luvun loppupuolella, kun kumpikin niistä päätyi saksalaisomistukseen, mutta eri isännälle. Rolls-Roycesta tuli BMW Groupin superluksusmerkki, kun taas Bentley liitettiin VW-konsernin valikoimaan mm. Lamborghinin ja uudelleen henkiin herätetyn Bugattin tavoin.
Bentleyn isot käsintehdyt mallit ovat jatkaneet tuotannossa näihin päiviin asti, mutta merkille haluttiin löytää myös uusia asiakkaita pykälää edullisemman ja sporttisemman Continental GT:n avulla. VW Phaetonin pohjalta tehty coupé esiteltiin 15 vuotta sitten, ja myöhemmin valikoima täydentyi vielä avoversiolla ja neliovisella Flying Spurilla. Ensimmäisen sukupolven Continental GT on pysynyt valmistuksessa parin faceliftin saattamana tähän vuoteen saakka, mutta nyt sen päivät ovat luetut. Britit esittelivät nimittäin Frankfurtin autonäyttelyssä auton seuraajan, ja me tutustuimme siihen ensimmäisten joukossa.
Uutuuden tunnistaa edelleen Continental GT:ksi, koska esimerkiksi kattolinja on pitkälti entisellään. Myös takalokasuojien pullistuksissa on tuttua näköä, mutta mittasuhteet ovat menneet täysin uusiksi. Entinen pulleus ja etuvetomainen etuylitys ovat vaihtuneet suorastaan sporttiseen mataluuteen, ja myös maski on litteämpi ja leveämpi kuin koskaan ennen. Etuvaloina käytetään edelleen pyöreitä linssejä, mutta takapäässä on aivan tuoretta näköä. Takaluukun kulmaan on integroitu jopa pieni spoilerihenkinen lippa, ja ovaalinmuotoiset takavalot toistavat pakoputkenpäiden muotoja.
Suosittelemme
Linjojen inspiraatio on haettu muutaman vuoden takaisesta EXP 10 Speed 6 -nimisestä konseptista, joka enteili kuitenkin Continentalia pienempää urheiluautoa. Sellainenkin saattaa olla vielä tulossa brittimerkin mallistoon, mutta pikku-Bentleystä tulee huhujen mukaan sähkötoiminen. Continental GT:ssä luotetaan sen sijaan edelleen kuusilitraiseen tuplaturbo-W12:een, joka on kuitenkin saanut lisäpotkua. Teholukema kirjataan nyt 635 hevosvoiman lukemaan, ja vääntöä löytyy 900 newtonin verran. Luksuscoupé pinkaisee näillä voimavaroilla vain 3,7 sekunnissa nollasta sataan, ja huippunopeus on riittävät 333 km/h.
Auton ajettavuuden pitäisi olla entistä sporttisempi Porsche Panamerasta lainatun MSB-perusrakenteen ansiosta, mutta sisätilat ovat edelleen brittiläisen luksuksen linnake. Lähes kaikki mahdollinen on vuorattu nahalla, jalopuulla tai kiiltävällä metallilla, ja esimerkiksi kojelaudan massiiviset metalliset ilmasuulakkeet ovat kuin toisesta maailmasta muihin VW-konsernin tuotoksiin verrattuna. Mittaristossa käytetään kuitenkin Audilta lainattua virtuaalitekniikkaa, ja keskikonsolin moderni näyttö kääntyy ympäri napin painalluksella. Toiselta puolelta paljastuu kolmen perinteisen mittarin kokonaisuus, ja kääntönäyttö on kuulemma saanut insipiraationsa James Bondin Aston Martin DB5:n kääntyvistä rekisterikilvistä.
Brittiagentti viihtyisi varmasti myös Bentleyssä, koska tilat ja tyyli ovat kohdallaan erityisesti etupenkeillä. Takana on luonnollisesti ahtaampaa, mutta kyllä sielläkin matkustaa ainakin lyhyempiä matkoja. Auto on kuitenkin luotu gran turismo -henkiseen pitkien etäisyyksien taittamiseen, jolloin herrasväen pitäisi nousta luksuscoupésta rentoutuneena vaikkapa Ranskan Rivieralla mantereen halkomisen jälkeen. Mukaan voi ottaa myös golfvälineet, koska takaluukkuun pitäisi sopia pari bägiä poikittain. Continental GT:ssä on nelivetokin, joten mikään ei estä edes arkikäyttöä Suomen talvessa. Lottovoitto on tosin hyvä ennakkoedellytys Bentleyn hankinnalle.