Fordin uusin ST-malli on vähemmän kuuma luukkuperä – automaattivaihteisessa Puma ST:ssä on pienempi moottori ja vähemmän tehoa

Fordin täsmäaseena rallin MM-sarjassa palvelee tätä nykyä Puma-crossoverin korimuotoja hyödyntävä kilpuri, joka on nykysääntöjen mukaisesti hybridi. Nyt mietoa hybriditekniikkaa saa myös katu-Puman sporttiseen ST-versioon.

Tähän asti Puma ST on ollut tekniikkansa osalta kuin korkeammalla korilla varustettu Fiesta ST, eli voimanlähteenä on palvellut tasan 200 hevosvoimaa tuottava 1,5-litrainen kolmipyttyinen bensaturbo kuusipykäläisen manuaalin parina. Puma ST:n on voinut laskea tekniikkansa ansiosta lähestulkoon hot hatchien joukkoon, vaikka auto onkin korimallinsa puolesta crossover.

Kuva: Ford

ST-logolla varustetut Fordit ovat muutenkin kuuluneet lähes poikkeuksetta aitoihin ajajan autoihin, mutta nyt ST:n status uhkaa hieman vesittyä. Puma-perheen uusin jäsen on nimittäin Powershift-lisänimellä varustettu automaattiversio, jossa on pienempi kone ja vähemmän tehoa kuin tähänastisessa manuaali-ST:ssä. Puma ST Powershiftin pellin alla hönkii ainoastaan litran kokoinen EcoBoost-kolmipytty, joka tuo mukanaan myös mietoa hybriditekniikkaa 48 voltin starttigeneraattorin ansiosta. Vaihteisto on puolestaan seitsemänpykäläinen kaksoiskytkinautomaatti.

Tehoa litran iskutilavuudesta on revitty sinällään hyvin kunnioitettavat 170 heppaa, mutta eroa manuaalivaihteiseen ST:hen jää kuitenkin 30 hevosvoiman verran. Maksimivääntö on puolestaan 248 newtonmetriä, kun 1,5-litraisen manuaalimallin vastaava lukema on 320 newtonia. Päästöjen osalta miedosta hybriditekniikasta ja pienemmästä koneesta on sen sijaan iloa, koska Powershiftin hiilidioksidilukema kilometriä kohti on 144 grammaa, eli kahdeksan grammaa manuaalimallia vähemmän.

Kuva: Ford

Nollasta sataan -kiihtyvyyslukemaksi kerrotaan puolestaan 7,4 sekuntia, kun taas manuaaliversiolla ehtii sataseen parhaimmillaan 6,7 sekunnissa. Alustan, ohjauksen sekä jarrujen osalta eroja manuaalimalliin ei ole, ja aktiivinen pakoputkisto sekä ajomoodivalikoimakin ovat identtiset. Ulkonäössäkään ei ole eroja, eli varusteluun kuuluvat 19-tuumaiset vanteet ja perus-Pumaa sporttisempi korisarja.

Puma ST:hen tarjotaan kuitenkin uutta ulkoväriä, eli Azure Blue -nimistä sinistä kiiltävän mustien tehosteiden kanssa. Käytännöllisyyden osalta voidaan vielä mainita, että tavaratilan vetoisuus ei ole kärsinyt hybriditekniikasta. Perusvolyymiksi kerrotaan siis samat 456 litraa kuin manuaalimallissa. ST Powershiftin hintoja ei ole vielä ilmoitettu, mutta pienempi teho ja päästöt lupailevat manuaaliversiota edullisempia taksoja.

Kuva: Ford
Kuva: Ford
Kuva: Ford
LähdeAutocar

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Vippaa mulle Viitonen – Renaultin pikkuautoklassikko syntyy uudelleen sähköautona

Renault esitteli kolmisen vuotta sitten konseptin täyssähköisestä retrotyylisestä 5:stä. Tutkielma sai sen verran positiivisen vastaanoton, että tämänvuotisessa Geneven autonäyttelyssä ensi-iltansa saava tuotantomalli näyttää lähes identtiseltä konseptiauton kanssa.

Käytettyjen autojen hinnat lähestyvät Yhdysvalloissa jo pandemiaa edeltänyttä tasoa

Käytettyjen autojen markkinat ovat Yhdysvalloissa vahvassa syöksykierteessä, sillä hinnat ovat jatkaneet jyrkkää laskuaan vuoden 2024 alkupuolella. Yleinen hintataso ei ole kuitenkaan vielä saavuttanut pandemiaa edeltävää tasoa tavallista suuremman kysynnän vuoksi.

Tässä on VW-konsernin ensimmäinen täyssähköinen hot hatch – Cupra Born VZ tarjoilee yli 320 hevosvoimaa

Cupra Born on asemoitu Volkswagen ID.3:n sporttisemmaksi sisarmalliksi, mutta hot hatchin statukseen sähköauton voimavarat eivät ole vielä riittäneet. Asian pitäisi muuttua nyt esitellyn VZ:n myötä.

Talvitestissä Citroën C5 X

Citroën C5 X:n talvitesti piti sisällään 1500 kilometriä matka- ja nurkka-ajoa, talvisään eri olomuodoissa nollakelistä lähes 30 pakkasasteeseen.

Tyyliniekan uusimmat