Australiaa varten kehitettyjä automalleja ei useimmiten muualla maailmassa nähdä, mutta uusi Ford Ranger muodostaa poikkeuksen tähän sääntöön. Kengurujen maassa suunniteltu pick-up saa myöhemmin toimia lähtökohtana myös seuraavalle VW Amarokille.
Australian Ford julkaisi nyt uuden tiiserikuvan tulevasta Rangerista, jonka esittelypäiväksi kerrottiin samassa yhteydessä 24.11. Lava-auton testausta varten kehitettiin jopa uudenlainen naamiointikuvio, joka estää muotoilun yksityiskohtien erottumisen suorassa auringonvalossa. Uutuuden testiohjelma on kattanut niin maastopätkiä kuin yleisiä maanteitäkin, ja autoa mainostetaan jo nyt koko mallisarjan historian monipuolisimmaksi ja pätevimmäksi Rangeriksi.
Nyt julkaistusta tiiserikuvasta erottuvat muhkea maski ja sitä reunustavat C-kirjaimen muotoiset päiväajovalot. Lisäksi Ford toi julkisuuteen pick-upin muotoiluprosessista kertovan videon, joka kattaa eri vaiheet luonnoksista 3D-piirroksiin ja savimalleihin. Vaikka Rangerin suunnittelusta vastasi Australian Ford, uusi lava-auto on globaali tuote jota on tarkoitus myydä yli 180 maassa ympäri maailmaa.
Tuotekehityksen aikana suunnittelijat haastattelivat yli 5000 henkilöä ja tarkkailivat satoja pick-upien omistajia nähdäkseen, mitä asioita arvostetaan eniten. Asiakkaat otettiin tähän prosessiin mukaan erityisen varhaisessa vaiheessa, ja heidän kanssaan vietettiin paljon aikaa. Tämän myötä heiltä saatiin myös enemmän ideoita ja näkemyksiä uuden lava-auton kehittämiseksi.
Suosittelemme
Työn hedelmänä syntynyt Ranger tehdään ilmeisesti saman T6-tikapuurungon varaan kuin kulttimaineeseen noussut Bronco-maasturi, mutta rakennetta on kehitetty pick-upia varten. Tältä pohjalta syntyy myös seuraavan sukupolven Volkswagen Amarok, koska saksalaismerkki ei halunnut lähteä enää luomaan omin voimin henkilöautoihin verrattuna suhteellisten pienten myyntilukujen lava-autoa.
Uuden Rangerin moottorivalikoimaan kuuluvat vahvojen huhujen mukaan ainakin 2,3-litrainen EcoBoost-turbonelonen, 2,7-litrainen EcoBoost-V6 ja mahdollisesti myös huippumalli Ranger Raptoria vauhdittava kolmilitrainen EcoBoost-kuutonen. Lisäksi tarjolle tulee ensimmäistä kertaa pistokehybridimalli, jonka pitäisi houkutella erityisesti eurooppalaisia ostajia. Joissakin maissa pellin alle voi valita myös kaksilitraisen EcoBlue-nelosdieselin, jossa on kaksi turboa.