Fordin sähkö-Mustang starttaa Euroopasta – katumaasturi säädetään vanhan mantereen teille

Puritaanien kahvit taisivat mennä muutama kuukausi sitten väärään kurkkuun, kun Ford esitteli Mustangin legendaarista nimeä hyödyntävän täyssähköisen katumaasturin. Mm. Tesla Model X:n, Jaguar I-Pacen, Mercedes EQC:n ja Audi e-tronin haastava uutuus tulee ensimmäisenä myyntiin Euroopassa, ja auto on kuulemma säädetty nimenomaan vanhan mantereen tiestöä varten.

Mustang Mach-E:ksi ristitty uutuus nähtiin ensimmäistä kertaa marraskuun lopulla Los Angelesin autonäyttelyssä, ja nyt Mach-E:n lanseerauksen vuoro koitti Euroopassa. Ford olisi voinut odottaa muutaman viikon päästä ovensa avaavaa Geneven autonäyttelyä, mutta sähkö-Mustangia ei nähdä siellä. Asialle on varsin looginen selitys, koska ovaalimerkki jättää tänä vuonna koko näyttelyn väliin. Mustang Mach-E debytoi sen sijaan Lontoossa omassa tapahtumassaan, jolloin auto ei huku ison näyttelyn muiden uutuuksien joukkoon.

Vaikka tämäkin Mustang on jenkkiauto, se tulee kuitenkin ensimmäisenä myyntiin Euroopassa loppuvuodesta. Vanhan mantereen asiakkaiden on ehkä amerikkalaisia helpompi sulattaa perinteisestä kaavasta täysin poikkeava villihepo, jolla ei ole muutamia muotoiluelementtejä lukuun ottamatta mitään tekemistä aidon poniauton kanssa. Euroopan Fordin insinöörit ovat kuulemma olleet mukana Mach-E:n kehitystyössä alusta alkaen, jolloin sähköauto saatiin sopimaan vanhan mantereen teitä ja ajotyylejä varten.

Niinpä Ford kertoo, että Mustang Mach-E:n ohjaus, jousitus, ajovakaudenhallinta ja neliveto on säädetty eurooppalaisasiakkaiden tarpeiden mukaisesti. Mach-E:tä on voinut ennakkotilata jo jonkin aikaa, mutta ovaalimerkki ei paljasta Euroopassa saamiensa tilausten määrää. Se suostutaan kuitenkin kertomaan, että suurin osa asiakkaista on päätynyt pidemmän toimintamatkan tarjoavaan akkupakettiin. 85 prosenttia ennakkotilauksista on tullut juuri tästä 98,8 kWh:n akulla varustetusta versiosta, kun perusmallissa täytyy tyytyä 75,7 kWh:n kapasiteettiin.

Suosittelemme

Isommalla akulla ja pelkällä takavedolla varustettuna täyssähköisen crossoverin pitäisi yltää parhaimmillaan 600 kilometrin toimintamatkaan yhdellä latauksella todelliset ajo-olosuhteet melko hyvin huomioon ottavan WLTP-standardin mukaan mitattuna. Latauskin onnistuu nopeasti ainakin silloin, jos lähistöltä sattuu löytymään jopa 150 kilowatin lataustehoon kykenevä IONITY:n latauspiste. 93 kilometrin range saadaan kuulemma ladattua vain 10 minuutissa, mutta kotilaturilla asia on tietysti toisin.

IONITY-verkoston perustajajäseniin kuuluva Ford aikoo kuitenkin saada pystytettyä 400 pikalatausasemaa tärkeisiin Euroopan kohteisiin jo tämän vuoden loppuun mennessä yhteistyössä muiden autonvalmistajien kanssa. Lisäksi ovaalimerkki investoi vanhalla mantereella 1000 latauspisteeseen sen omissa toimipisteissä.

Lue lisää