Fordin sähkö-Mustang starttaa Euroopasta – katumaasturi säädetään vanhan mantereen teille

Puritaanien kahvit taisivat mennä muutama kuukausi sitten väärään kurkkuun, kun Ford esitteli Mustangin legendaarista nimeä hyödyntävän täyssähköisen katumaasturin. Mm. Tesla Model X:n, Jaguar I-Pacen, Mercedes EQC:n ja Audi e-tronin haastava uutuus tulee ensimmäisenä myyntiin Euroopassa, ja auto on kuulemma säädetty nimenomaan vanhan mantereen tiestöä varten.

Mustang Mach-E:ksi ristitty uutuus nähtiin ensimmäistä kertaa marraskuun lopulla Los Angelesin autonäyttelyssä, ja nyt Mach-E:n lanseerauksen vuoro koitti Euroopassa. Ford olisi voinut odottaa muutaman viikon päästä ovensa avaavaa Geneven autonäyttelyä, mutta sähkö-Mustangia ei nähdä siellä. Asialle on varsin looginen selitys, koska ovaalimerkki jättää tänä vuonna koko näyttelyn väliin. Mustang Mach-E debytoi sen sijaan Lontoossa omassa tapahtumassaan, jolloin auto ei huku ison näyttelyn muiden uutuuksien joukkoon.

Vaikka tämäkin Mustang on jenkkiauto, se tulee kuitenkin ensimmäisenä myyntiin Euroopassa loppuvuodesta. Vanhan mantereen asiakkaiden on ehkä amerikkalaisia helpompi sulattaa perinteisestä kaavasta täysin poikkeava villihepo, jolla ei ole muutamia muotoiluelementtejä lukuun ottamatta mitään tekemistä aidon poniauton kanssa. Euroopan Fordin insinöörit ovat kuulemma olleet mukana Mach-E:n kehitystyössä alusta alkaen, jolloin sähköauto saatiin sopimaan vanhan mantereen teitä ja ajotyylejä varten.

Niinpä Ford kertoo, että Mustang Mach-E:n ohjaus, jousitus, ajovakaudenhallinta ja neliveto on säädetty eurooppalaisasiakkaiden tarpeiden mukaisesti. Mach-E:tä on voinut ennakkotilata jo jonkin aikaa, mutta ovaalimerkki ei paljasta Euroopassa saamiensa tilausten määrää. Se suostutaan kuitenkin kertomaan, että suurin osa asiakkaista on päätynyt pidemmän toimintamatkan tarjoavaan akkupakettiin. 85 prosenttia ennakkotilauksista on tullut juuri tästä 98,8 kWh:n akulla varustetusta versiosta, kun perusmallissa täytyy tyytyä 75,7 kWh:n kapasiteettiin.

Suosittelemme

Isommalla akulla ja pelkällä takavedolla varustettuna täyssähköisen crossoverin pitäisi yltää parhaimmillaan 600 kilometrin toimintamatkaan yhdellä latauksella todelliset ajo-olosuhteet melko hyvin huomioon ottavan WLTP-standardin mukaan mitattuna. Latauskin onnistuu nopeasti ainakin silloin, jos lähistöltä sattuu löytymään jopa 150 kilowatin lataustehoon kykenevä IONITY:n latauspiste. 93 kilometrin range saadaan kuulemma ladattua vain 10 minuutissa, mutta kotilaturilla asia on tietysti toisin.

IONITY-verkoston perustajajäseniin kuuluva Ford aikoo kuitenkin saada pystytettyä 400 pikalatausasemaa tärkeisiin Euroopan kohteisiin jo tämän vuoden loppuun mennessä yhteistyössä muiden autonvalmistajien kanssa. Lisäksi ovaalimerkki investoi vanhalla mantereella 1000 latauspisteeseen sen omissa toimipisteissä.

1 KOMMENTTI

  1. Niin, voin olla vanha jäärä, mutta EEE ei ole Mustang. Ei tule koskaan olemaan. Fordin oli pakko ratsastaa maineella, jotta pysyisivät myynnissä mukana. Voi voi, V8 Mustang on auto, muut ovat ajoneuvoja.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tappaja-auto Christine esitteli korinsa muotoja Järvenpään Autoshowssa

Viime viikonloppuna nähtiin murhanhimoinen siipikaunotar jenkkiautopainotteisessa autonäyttelyssä, jossa paikalla oli myös muita tunnettuja elokuva-autoja.

Pieni voi olla kaunista – Järvenpään Auto Show päätti tasokkaasti harrastekauden

Vielä ennen koronavuosia monen autoharrastajan kausi päättyi syys-lokakuun vaihteessa Lahdessa järjestetyn Jenkkiautonäyttelyn ja X-treme Car Show’n merkeissä. Koronatauon jälkeen Jenkkiautonäyttely pidettiin pienimuotoisemmissa puitteissa Järvenpään Aino Areenalla, ja tänä vuonna jatkettiin samalla paikalla.

Toyotan taskuraketti saa lisää tehoa ja valinnaisen automaattivaihteiston – faceliftatun GR Yariksen esittelyä odotetaan jo lähikuukausina

Toyotan maine on varsin kaukana ajajan autosta, vaikka japanilaismerkin valikoimaan on vuosien saatossa kuulunut myös hienoja sporttimalleja. Viime vuosina Toyotan imago on autoentusiastien keskuudessa kohonnut erityisesti GR Yariksen ansiosta, joka on yksi nykyajan hauskimpia hot hatcheja.

EU höllentää polttomoottoriautoja koskevaa Euro 7 -päästösääntöään

Eurooppalaiset ministerit sopivat lieventävänsä ”likaisia autoja” koskevaa ehdotustaan, joskin rengas- ja jarrupäästöt otetaan edelleen käyttöön.

Tyyliniekan uusimmat