Fordin sähkö-Mustang starttaa Euroopasta – katumaasturi säädetään vanhan mantereen teille

Puritaanien kahvit taisivat mennä muutama kuukausi sitten väärään kurkkuun, kun Ford esitteli Mustangin legendaarista nimeä hyödyntävän täyssähköisen katumaasturin. Mm. Tesla Model X:n, Jaguar I-Pacen, Mercedes EQC:n ja Audi e-tronin haastava uutuus tulee ensimmäisenä myyntiin Euroopassa, ja auto on kuulemma säädetty nimenomaan vanhan mantereen tiestöä varten.

Mustang Mach-E:ksi ristitty uutuus nähtiin ensimmäistä kertaa marraskuun lopulla Los Angelesin autonäyttelyssä, ja nyt Mach-E:n lanseerauksen vuoro koitti Euroopassa. Ford olisi voinut odottaa muutaman viikon päästä ovensa avaavaa Geneven autonäyttelyä, mutta sähkö-Mustangia ei nähdä siellä. Asialle on varsin looginen selitys, koska ovaalimerkki jättää tänä vuonna koko näyttelyn väliin. Mustang Mach-E debytoi sen sijaan Lontoossa omassa tapahtumassaan, jolloin auto ei huku ison näyttelyn muiden uutuuksien joukkoon.

-- MAINOS --

Vaikka tämäkin Mustang on jenkkiauto, se tulee kuitenkin ensimmäisenä myyntiin Euroopassa loppuvuodesta. Vanhan mantereen asiakkaiden on ehkä amerikkalaisia helpompi sulattaa perinteisestä kaavasta täysin poikkeava villihepo, jolla ei ole muutamia muotoiluelementtejä lukuun ottamatta mitään tekemistä aidon poniauton kanssa. Euroopan Fordin insinöörit ovat kuulemma olleet mukana Mach-E:n kehitystyössä alusta alkaen, jolloin sähköauto saatiin sopimaan vanhan mantereen teitä ja ajotyylejä varten.

Niinpä Ford kertoo, että Mustang Mach-E:n ohjaus, jousitus, ajovakaudenhallinta ja neliveto on säädetty eurooppalaisasiakkaiden tarpeiden mukaisesti. Mach-E:tä on voinut ennakkotilata jo jonkin aikaa, mutta ovaalimerkki ei paljasta Euroopassa saamiensa tilausten määrää. Se suostutaan kuitenkin kertomaan, että suurin osa asiakkaista on päätynyt pidemmän toimintamatkan tarjoavaan akkupakettiin. 85 prosenttia ennakkotilauksista on tullut juuri tästä 98,8 kWh:n akulla varustetusta versiosta, kun perusmallissa täytyy tyytyä 75,7 kWh:n kapasiteettiin.

-- MAINOS --




Isommalla akulla ja pelkällä takavedolla varustettuna täyssähköisen crossoverin pitäisi yltää parhaimmillaan 600 kilometrin toimintamatkaan yhdellä latauksella todelliset ajo-olosuhteet melko hyvin huomioon ottavan WLTP-standardin mukaan mitattuna. Latauskin onnistuu nopeasti ainakin silloin, jos lähistöltä sattuu löytymään jopa 150 kilowatin lataustehoon kykenevä IONITY:n latauspiste. 93 kilometrin range saadaan kuulemma ladattua vain 10 minuutissa, mutta kotilaturilla asia on tietysti toisin.

-- MAINOS --

IONITY-verkoston perustajajäseniin kuuluva Ford aikoo kuitenkin saada pystytettyä 400 pikalatausasemaa tärkeisiin Euroopan kohteisiin jo tämän vuoden loppuun mennessä yhteistyössä muiden autonvalmistajien kanssa. Lisäksi ovaalimerkki investoi vanhalla mantereella 1000 latauspisteeseen sen omissa toimipisteissä.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

1 KOMMENTTI

  1. Niin, voin olla vanha jäärä, mutta EEE ei ole Mustang. Ei tule koskaan olemaan. Fordin oli pakko ratsastaa maineella, jotta pysyisivät myynnissä mukana. Voi voi, V8 Mustang on auto, muut ovat ajoneuvoja.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Sähköauto on otsikoita parempi

Sähköauto ei sovi Suomeen – siis jos perinteisiä lehtiä on uskomista. Etenkin pelkät otsikot lukemalla saa äkkiä mielikuvan surkeista...

710-hevosvoimaisen Porsche 911:n voimavarat näkyvät nyt myös ulospäin – Techart esitteli korisarjansa uuteen Turboon ja Turbo S:ään

Uusi Porsche 911 Turbo on erityisesti 650-heppaisena S-versiona yksi maailman nopeimmista urheiluautoista, mutta ulospäin nelivetoisen tykin tyyli on korostetun...

Porsche raotti salaisuuden verhoa – uusi 911 GT3 näyttää tältä

Vaikka koko automaailma tuntuu sähköistyvän tai siirtyvän ainakin downsizing-henkisiin turbokoneisiin, myös perinteisiä korkealle kiertäviä vapareita onneksi vielä tehdään. Porschella...

Audi lähtee mukaan Dakar-aavikkoralliin sähköautolla – suunnitteilla on myös paluu Le Mansiin

Audi on sähköistynyt viime vuosina vauhdilla, mikä on näkynyt rinkulamerkin moottoriurheilutoiminnoissakin. Seuraavaksi vuorossa on legendaarisen Dakar-aavikkorallin valloitus sähkön voimin. Audin...

Muistatko vielä Peugeot 405 T16? Tyylikäs tehosedan 90-luvulta

Uusi 508 PSE (Peugeot Sport Engineered) on jo ehditty julistaa kaikkien aikojen nopeimmaksi Peugeotin katuautoksi. Se ei kuitenkaan ollut...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.