Ford on ollut viime aikoina otsikoissa Fiestan tuotannon lopettamisen ja Euroopassa sovellettavan entistä amerikkalaisemman strategiansa myötä, joka tuo mukanaan monia uusia katumaastureita ja crossovereita. Yhtä niistä vilautettiin jo nyt.
Fordin sähköautoista Euroopassa vastaava Martin Sander postasi Twitteriin kuvan, jossa hän nostaa peittoa uuden sähkö-crossoverin etukulman kohdalta. Kyseinen uutuus tulee olemaan ensimmäinen sähköinen henkilöauto, jota tehdään Fordin perinteikkäällä tuotantolaitoksella Saksan Kölnissä.
Ovaalimerkki on julkaissut autosta jo aiemminkin tiiserin ja kertonut, että myynti alkaa jossakin vaiheessa ensi vuotta. Vuonna 2024 on vielä toisen uuden sähköauton vuoro, jota kuvaillaan sportti-crossoveriksi. Vaikka molemmat autot saavat täysin Fordin käsialaa olevan ulkokuoren, teknisenä pohjana toimii sama MEB, jota Volkswagen on käyttänyt kaikissa uuden sukupolven sähköautoissaan ID.3:sta lähtien.
Nyt vilautettu uutuus on keskikokoinen sähkö-crossover, jossa on tämän kategorian autolle tyypillinen korkea ja muhkea keula. Myös sakaran mallisilla päiväajovaloilla höystetyt etuvaloumpiot vaikuttavat varsin massiivisilta moneen muuhun uutuuteen verrattuna. Maski on todennäköisesti umpinaista mallia, ja crossover-tyyliä haetaan tässäkin autossa lokasuojanreunojen ja helmojen mustilla muovikoristeilla sekä etupuskurin hopeanvärisillä elementeillä, jotka jäljittelevät pohjapanssaria.
Uutuuden isot vanteet ovat monen muun sähköauton tapaan aerodynaamisesti optimoidut, ja vyötärölinja vaikuttaisi olevan hyvin korkea sekä perä melko viisto. Fordin tulevassa mallistossa tämä auto asemoitaneen eräänlaiseksi Mondeon korvikkeeksi, kun taas sporttisempaa crossoveria tarjotaan Focuksen kokoista autoa etsiville ostajille. Fiestan hintaista pikkuautoa ei ovaalimerkin mallistoon sähköautojen aikakaudella enää kuulu, mutta Pumasta on sentään tulossa sähköversio. Jos kaikki sujuu Fordin suunnitelmien mukaan, perinteinen merkki myy vuonna 2026 Euroopassa yli 600 000 sähköautoa vuodessa.