Ford Mondeo on kohta historiaa – autolla voi olla tulevaisuutta vain Kiinassa

Ford Mondeon ensimmäinen sukupolvi astui takavetoisen Sierran saappaisiin vuonna 1993. Etuvetoinen Mondeo kuului ajettavuutensa osalta luokkansa parhaimpiin autoihin, ja Ford onkin panostanut kovasti ajo-ominaisuuksiin siitä lähtien. Mondeon koko kasvoi hiljalleen mallivaihdoksissa, ja kymmenisen vuotta sitten lanseerattu kolmas sukupolvi alkoi olla jo melkoinen laiva erityisesti leveytensä osalta. Nykyversio on jatkanut samoilla linjoilla, mutta leveys on sentään pienentynyt hieman.

Mondeo on edelleen pätevä laite luokassaan, mutta neljännen sukupolven myynnin aloitus viivästyi vanhalla mantereella pahasti tuotantopaikan vaihtamisen myötä. Auto saatiin lopulta kauppoihin keväällä 2015, eli useampi vuosi Anerikan Fusion-sisarmallia myöhemmin. Viivästys ei tehnyt hyvää auton myyntilukemille, koska yhä useammat keskiluokan sedanien ostajat ovat siirtyneet katumaasturien ja crossoverien rattiin.

-- MAINOS --

Myös Ford on tuomassa markkinoille peräti viisi uutta crossoveria vuoteen 2020 mennessä. Kaikille malleille ei riitä enää tilaa, ja niinpä Mondeon sekä Fusion-jenkkiserkun valmistus lopetetaan Espanjan Valenciassa ja Meksikon Hermosillossa. Autoista ei kuitenkaan luovuta kokonaan, vaan tuotanto siirretään Kiinaan vuonna 2020. Ford on jo ilmoittanut, että seuraavan sukupolven Mondeota ja Fusionia ei laivata Kiinasta Eurooppaan tai USA:han, joten täkäläiset Mondeo-kuskit joutuvat pian turvautumaan muihin vaihtoehtoihin uutta autoa hankkiessaan.

Vaikka katumaasturit ovatkin vieneet viime vuosina yhä suuremman osan keskiluokan autojen ostajista, Mondeon jenkkiversio Fusionia on saatu kaupaksi yli 2,7 miljoonaa yksilöä viimeisten 12 vuoden ja kahden sukupolven aikana. Suuntaus on kuitenkin laskeva. Esimerkiksi marraskuussa Fusionin myynti pieneni 22 prosentilla, kun koko keskiluokan myyntilukemat kutistuivat 16 prosentin verran.

Ovaalimerkki on muutenkin harventamassa perinteisten henkilöautojensa valikoimaansa Atlantin toisella puolella. Meksikossa valmistetun Fiestan tulevaisuus saattaa olla uhattuna, ja lisäksi Focuksen tuotanto siirtyy Michiganista Kiinaan. C-Maxin valmistus päättyy puolestaan ensi vuonna, ja Taurus-niminen sedankin siirtynee pian eläkkeelle. Euroopassa tilanne ei ole kuitenkaan yhtä synkkä, ja esimerkiksi Fiestan uusin versio tuli vasta äskettäin markkinoille. Lisäksi loppuvuodesta esiteltävää neljännen sukupolven Focusta valmistetaan jatkossakin vanhalla mantereella edeltäjiensä tavoin.

-- MAINOS --




Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Jäähyväiset pelkälle bensakoneelle – Ford Mondeota saa jatkossa enää hybridinä tai dieselinä

Ford Mondeo astui takavetoisen Sierran saappaisiin vuonna 1993 modernin poikittaismoottorin ja etuvetotekniikan voimin. Keskiluokan Fordin ura on siis venynyt...

Nyt se on testattu. Onko uusi vai vanha Defender parempi maastossa?

Yksi kaikkien aikojen maastokelpoisimpia autoja on perinteisesti ollut Land Rover Defender, josta tänä vuonna tuotantoon on tullut täysin uudistunut...

Ikä on vain numero – 80-vuotias John Clower ajaa lähes joka päivä Ferrari F40:llään

Vuonna 1987 lanseerattu Ferrari F40 on viimeinen auto, jolle merkin perustaja Enzo Ferrari ehti antaa vielä siunauksensa tuotantoon. F40...

Audin Taycan on kohta täällä – uusi RS e-tron GT toimii Span 24 tunnin kisan johtoautona

Automaailmassa on tiedetty jo pitkään, että Audi on kehittämässä omaa neliovista sähkö-coupéa samalta pohjalta Porsche Taycanin kanssa. Nyt auton...

Erikoinen tarina, miksi tämä vuoden 1980 ykkös-Golf on jäänyt lähes ajamatta

Ikäisekseen tavanomaisessa kunnossa olevia ykkössukupolven Golfeja saa edelleenkin miltei taskurahoilla, joskin ainakin Saksan suunnalla hyväkuntoisten arvo on ollut jo...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.