Ford Mondeon ensimmäinen sukupolvi astui takavetoisen Sierran saappaisiin vuonna 1993. Etuvetoinen Mondeo kuului ajettavuutensa osalta luokkansa parhaimpiin autoihin, ja Ford onkin panostanut kovasti ajo-ominaisuuksiin siitä lähtien. Mondeon koko kasvoi hiljalleen mallivaihdoksissa, ja kymmenisen vuotta sitten lanseerattu kolmas sukupolvi alkoi olla jo melkoinen laiva erityisesti leveytensä osalta. Nykyversio on jatkanut samoilla linjoilla, mutta leveys on sentään pienentynyt hieman.
Mondeo on edelleen pätevä laite luokassaan, mutta neljännen sukupolven myynnin aloitus viivästyi vanhalla mantereella pahasti tuotantopaikan vaihtamisen myötä. Auto saatiin lopulta kauppoihin keväällä 2015, eli useampi vuosi Anerikan Fusion-sisarmallia myöhemmin. Viivästys ei tehnyt hyvää auton myyntilukemille, koska yhä useammat keskiluokan sedanien ostajat ovat siirtyneet katumaasturien ja crossoverien rattiin.
Myös Ford on tuomassa markkinoille peräti viisi uutta crossoveria vuoteen 2020 mennessä. Kaikille malleille ei riitä enää tilaa, ja niinpä Mondeon sekä Fusion-jenkkiserkun valmistus lopetetaan Espanjan Valenciassa ja Meksikon Hermosillossa. Autoista ei kuitenkaan luovuta kokonaan, vaan tuotanto siirretään Kiinaan vuonna 2020. Ford on jo ilmoittanut, että seuraavan sukupolven Mondeota ja Fusionia ei laivata Kiinasta Eurooppaan tai USA:han, joten täkäläiset Mondeo-kuskit joutuvat pian turvautumaan muihin vaihtoehtoihin uutta autoa hankkiessaan.
Vaikka katumaasturit ovatkin vieneet viime vuosina yhä suuremman osan keskiluokan autojen ostajista, Mondeon jenkkiversio Fusionia on saatu kaupaksi yli 2,7 miljoonaa yksilöä viimeisten 12 vuoden ja kahden sukupolven aikana. Suuntaus on kuitenkin laskeva. Esimerkiksi marraskuussa Fusionin myynti pieneni 22 prosentilla, kun koko keskiluokan myyntilukemat kutistuivat 16 prosentin verran.
Ovaalimerkki on muutenkin harventamassa perinteisten henkilöautojensa valikoimaansa Atlantin toisella puolella. Meksikossa valmistetun Fiestan tulevaisuus saattaa olla uhattuna, ja lisäksi Focuksen tuotanto siirtyy Michiganista Kiinaan. C-Maxin valmistus päättyy puolestaan ensi vuonna, ja Taurus-niminen sedankin siirtynee pian eläkkeelle. Euroopassa tilanne ei ole kuitenkaan yhtä synkkä, ja esimerkiksi Fiestan uusin versio tuli vasta äskettäin markkinoille. Lisäksi loppuvuodesta esiteltävää neljännen sukupolven Focusta valmistetaan jatkossakin vanhalla mantereella edeltäjiensä tavoin.
Suosittelemme