Ford lanseerasi historiansa neljännen SuperVanin – täyssähköisessä ”pakettiautossa” on tasan 2000 hevosvoimaa

Ford on rakentanut vuosikymmenten aikana useamman SuperVanin Transitin markkinoimiseksi. Sarjan ensimmäistä vauhditti 1970-luvun alussa GT40-ratakilpurista lainattu yli 400-heppainen veekasi, ja myös kahdessa seuraavassa SuperVanissa luotettiin kahdeksansylinterisen bensakoneen voimaan.

Ovaalimerkin historian neljäs SuperVan on puolestaan täyssähköinen. Edeltäjiensä tavoin show-käyttöön tehty luomus nähtiin ensimmäistä kertaa juhannusviikonloppuna Ison-Britannian Goodwoodissa järjestetyssä Festival of Speedissä, jossa ”pakettiauton” ratin taakse asettui kokenut kisakettu Romain Dumas.

Uuden SuperVanin avulla halutaan markkinoida pikapuoliin myyntiin tulevaa täyssähköistä e-Transitia. Auto on kehitetty yhteistyössä STARD Motorsport -nimisen pajan kanssa, ja ainakin Goodwoodissa luomus herätti vähintään kiitettävästi huomiota. Uusia ennätyksiä lordi Marchin kartanon pihamaalle tehdyllä radalla ei syntynyt, mutta auto on silti paljon nopeampi kuin polttomoottorikäyttöiset edeltäjänsä.

Tämä ei ole mikään ihme, koska SuperVania vauhdittaa peräti neljä sähkömoottoria, jotka tuottavat hulppean 2000 hevosvoiman kokonaistehon. Nollasta sataan pyrähdetään kuulemma alle 2 sekunnissa, ja voimanjakoa voidaan säätää monin eri tavoin Fordin hieman aiemmin esittelemän Mustang Mach-E 1400:n malliin. Niinpä uusi SuperVan toimii niin kiihdytysautona kuin driftauspelinäkin.

Suosittelemme

Villin näköistä laitetta ei ole tehty täysin tyhjästä, vaan lähtökohtana on toiminut tuotantovalmis E-Transit Custom. Rehellisyyden nimissä on kuitenkin mainittava, että ainoa yhteinen osa katuauton kanssa on pohjalevy. Pikapakun kori on muotoiltu aerodynamiikan ehdoilla, ja keveyttä on tavoitettu hiilikuituisilla koripaneeleilla. Pyrkimys mahdollisimman hyvään aerodynamiikkaan näkyy erityisesti uuden SuperVanin peräpäässä, jossa tavaratila on uhrattu kahden massiivisen tunnelin tieltä. Tarkkoja downforce-lukemia ei ole kerrottu, mutta ainakin Goodwoodissa kuvattujen videoiden perusteella sähköpaku imeytyy melkoisen tehokkaasti asfaltin pintaan.

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Cybertruckin mainostettu luodinkestävyys joutuu testiin YouTube-videolla

Jos jotain väitetään luodinkestäväksi, niin tottahan toki amerikkalaiset kaivavat aseensa esille.

Opelilta tulee uusia katumaastureita – myös Frontera-mallinimi tekee paluun

Opelin mallistoon kuului 1990-luvulla Frontera-niminen maasturi, joka oli omaa sukua Isuzu. Nyt mallinimi tekee comebackin uuden katumaasturin perässä.

Korealaisesta kylmän sään kestävästä akusta odotetaan vastausta sähköautoilun talvimurheisiin

SK On -niminen korealaisfirma on suunnitellut kylmää kestäviä akkuja, jotka eivät menettäisi entiseen tapaan lataustaan.

Kolmimoottorinen Cybertruck kiskaisee 0-96 km/t vain 2,6 sekunnissa

Legendaarinen Car and Driver testasi Teslan 845 heppaista Cybertruckin lippulaivamallia, joka saavutti nopeimmin kiihtyvän lava-auton tittelin koko lehden historiassa.

Tyyliniekan uusimmat