Ford Kuga saa faceliftin – diesel putoaa pois valikoimasta ja pistokehybridi on entistä tehokkaampi

Ford on lopettanut tai lopettamassa lähes kaikkien perinteisten mallisarjojensa myynnin Euroopan markkinoilla. Ainakin yksi polttomoottoripohjainen malli, eli katumaasturien luokkaan kuuluva Kuga saa kuitenkin vielä jatkoaikaa.

Vuonna 2020 markkinoille lanseerattu nyky-Kuga saa nyt faceliftin, joka on itse asiassa nähty jo aiemmin. Auton Amerikan versiona palveleva Escape on nimittäin jo tuoreutettu vastaavalla tavalla, joten suuria yllätyksiä ei ollut tällä kertaa luvassa. Suosikki-SUV:ien luokkaan kuuluvaa Kugaa on hienosäädetty niin edestä kuin takaakin, mutta parhaiten muutokset erottuvat keulasta. Lisäksi auton varustetasot erottuvat nyt entistä selvemmin toisistaan.

Kuva: Ford

Ne ovat Titanium, sporttihenkinen ST-Line ja maastotyylinen Active. Viimeksi mainitun nimestä muistuttavat erilaiset logot niin ulkokuoressa kuin sisustassakin, ja puskurit sekä helmat ovat saaneet maastomeikkimuovia sekä pohjapanssarityylisiä koristeita. Lisäksi Activen maavaraa on korotettu edessä kymmenellä ja takana viidellä millillä pistokehybridimallia lukuun ottamatta. ST-Linessa on puolestaan muutoksia esimerkiksi maskissa sekä etupuskurissa, ja sivuhelmatkin ovat omanlaisensa. Lisäksi takapuskurin alareunaan on sovitettu diffuusorihenkinen koriste.

Kuva: Ford

Ulkovärien osalta tarjolla on kaksi uutta vaihtoehtoa, eli Desert Island Blue ja Bursting Green. Vannevalikoiman kokoskaala on puolestaan 17-20 tuumaa, ja saatavilla on viisi uutta vannemallia. Koska kyseessä on pelkkä facelift, ulkomitat eivät ole juuri muuttuneet. Tavaratilan vetoisuus on kuitenkin entistä suurempi 150 millillä pituussuunnassa säädettävän takapenkin ansiosta, ja takapenkin selkänojat kaatamalla ruuman maksimivolyymi on parhaimmillaan 1534 litraa.

Kuva: Ford

Sisustan puolella suurin muutos on uusi 13,2-tuumainen kosketusnäyttö, jonka taustalla pyörii SYNC 4-multimediajärjestelmä pilvipohjaisella navigoinnilla sekä 15 eurooppalaista kieltä tunnistavalla puheohjauksella. Ilmastoinnin säädötkin hoituvat nyt kosketusnäytön kautta perinteisten nappien sijasta, mikä ei ole välttämättä mikään parannus. Keskikonsolista erottuu puolestaan uusi pyöreä vaihteenvalitsin, ja puhelimet yhdistyvät autoon langattomasti niin Apple CarPlayn kuin Android Autonkin kautta.

Moottorivalikoimassa luovutaan kokonaan dieselistä. Aloitusvoimanlähteenä palvelee jatkossa 150-hevosvoimainen 1,5-litrainen EcoBoost-bensaturbo, joka on yhdistetty kuusivaihteiseen manuaaliin ja etuvetoon. Sen yläpuolelle sijoittuu 2,5-litrainen hybridi, jossa on etuvedon parina 180 heppaa ja nelivedon yhteydessä 183 heppaa. Huippuversiona toimii pistokehybridi, jossa hyödynnetään myöskin 2,5-litraista bensakonetta. Vetotapana lataushybridissä on aina etuveto, ja huipputeho on noussut faceliftin myötä 225 hevosvoimasta 243 heppaan. Nollasta sataan kiihdytetään parhaimmillaan 7,3 sekunnissa, ja pelkällä sähköllä pitäisi päästä 60-69 kilometriä.

Suosittelemme

Kuva: Ford

Nelivetoisessa perushybridissä ja pistokehybridissä käytetään uutta automaattivaihteistoa, joka mahdollistaa vetomassan nousun 30 prosentilla 2300 kilon lukemaan. Faceliftatun Kugan hinnoista ei ole sen sijaan vielä mitään tietoa, ja myynnin aloitusajankohtakin on tällä tietoa auki. Autoa voidaan kuitenkin odotella Suomeenkin varmasti jossakin vaiheessa tätä vuotta.

Kuva: Ford

Lue lisää