Ford Kuga saa faceliftin – diesel putoaa pois valikoimasta ja pistokehybridi on entistä tehokkaampi

Ford on lopettanut tai lopettamassa lähes kaikkien perinteisten mallisarjojensa myynnin Euroopan markkinoilla. Ainakin yksi polttomoottoripohjainen malli, eli katumaasturien luokkaan kuuluva Kuga saa kuitenkin vielä jatkoaikaa.

Vuonna 2020 markkinoille lanseerattu nyky-Kuga saa nyt faceliftin, joka on itse asiassa nähty jo aiemmin. Auton Amerikan versiona palveleva Escape on nimittäin jo tuoreutettu vastaavalla tavalla, joten suuria yllätyksiä ei ollut tällä kertaa luvassa. Suosikki-SUV:ien luokkaan kuuluvaa Kugaa on hienosäädetty niin edestä kuin takaakin, mutta parhaiten muutokset erottuvat keulasta. Lisäksi auton varustetasot erottuvat nyt entistä selvemmin toisistaan.

Kuva: Ford

Ne ovat Titanium, sporttihenkinen ST-Line ja maastotyylinen Active. Viimeksi mainitun nimestä muistuttavat erilaiset logot niin ulkokuoressa kuin sisustassakin, ja puskurit sekä helmat ovat saaneet maastomeikkimuovia sekä pohjapanssarityylisiä koristeita. Lisäksi Activen maavaraa on korotettu edessä kymmenellä ja takana viidellä millillä pistokehybridimallia lukuun ottamatta. ST-Linessa on puolestaan muutoksia esimerkiksi maskissa sekä etupuskurissa, ja sivuhelmatkin ovat omanlaisensa. Lisäksi takapuskurin alareunaan on sovitettu diffuusorihenkinen koriste.

Kuva: Ford

Ulkovärien osalta tarjolla on kaksi uutta vaihtoehtoa, eli Desert Island Blue ja Bursting Green. Vannevalikoiman kokoskaala on puolestaan 17-20 tuumaa, ja saatavilla on viisi uutta vannemallia. Koska kyseessä on pelkkä facelift, ulkomitat eivät ole juuri muuttuneet. Tavaratilan vetoisuus on kuitenkin entistä suurempi 150 millillä pituussuunnassa säädettävän takapenkin ansiosta, ja takapenkin selkänojat kaatamalla ruuman maksimivolyymi on parhaimmillaan 1534 litraa.

Kuva: Ford

Sisustan puolella suurin muutos on uusi 13,2-tuumainen kosketusnäyttö, jonka taustalla pyörii SYNC 4-multimediajärjestelmä pilvipohjaisella navigoinnilla sekä 15 eurooppalaista kieltä tunnistavalla puheohjauksella. Ilmastoinnin säädötkin hoituvat nyt kosketusnäytön kautta perinteisten nappien sijasta, mikä ei ole välttämättä mikään parannus. Keskikonsolista erottuu puolestaan uusi pyöreä vaihteenvalitsin, ja puhelimet yhdistyvät autoon langattomasti niin Apple CarPlayn kuin Android Autonkin kautta.

Moottorivalikoimassa luovutaan kokonaan dieselistä. Aloitusvoimanlähteenä palvelee jatkossa 150-hevosvoimainen 1,5-litrainen EcoBoost-bensaturbo, joka on yhdistetty kuusivaihteiseen manuaaliin ja etuvetoon. Sen yläpuolelle sijoittuu 2,5-litrainen hybridi, jossa on etuvedon parina 180 heppaa ja nelivedon yhteydessä 183 heppaa. Huippuversiona toimii pistokehybridi, jossa hyödynnetään myöskin 2,5-litraista bensakonetta. Vetotapana lataushybridissä on aina etuveto, ja huipputeho on noussut faceliftin myötä 225 hevosvoimasta 243 heppaan. Nollasta sataan kiihdytetään parhaimmillaan 7,3 sekunnissa, ja pelkällä sähköllä pitäisi päästä 60-69 kilometriä.

Suosittelemme

Kuva: Ford

Nelivetoisessa perushybridissä ja pistokehybridissä käytetään uutta automaattivaihteistoa, joka mahdollistaa vetomassan nousun 30 prosentilla 2300 kilon lukemaan. Faceliftatun Kugan hinnoista ei ole sen sijaan vielä mitään tietoa, ja myynnin aloitusajankohtakin on tällä tietoa auki. Autoa voidaan kuitenkin odotella Suomeenkin varmasti jossakin vaiheessa tätä vuotta.

Kuva: Ford

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Stellantis palkitsee työntekijöitään viime vuoden myynneistä miltei kahdella miljardilla eurolla

Viime vuoden vahvan myynnin jälkeen Stellantis palkitsee ahkeroijansa tuoreella ja muhkealla potilla, sillä työntekijät saavat yhteensä huikeat 1,9 miljardia euroa.

Nelipaikkaisten avo-Mersujen perinteet jatkuvat – uusi CLE Cabriolet korvaa sekä C- että E-sarjan avomallit

Mercedes esitteli viime kesänä aiemmat C- ja E-luokan coupét korvaavan kaksiovisen CLE Coupén, ja samassa yhteydessä vilautettiin myös avoversion ensimmäiset kuvat. Nyt CLE Cabrioletista julkaistiin kaikki viralliset tiedot sopivasti ennen keväällä tapahtuvaa myynnin aloitusta.

Tästä piti tulla BMW i8:n seuraaja – klassisen M1:n henkeä tavoitellut i16 ei kuitenkaan päässyt tuotantoon

BMW:n M-divisioonan lippulaivana toimiva möhkälemäinen XM-katumaasturi on herättänyt melkoisesti tunteita, joista useimmat eivät ole kovin positiivisia. Tunnemyrskyä ei liennyttäne sekään tieto, että asioiden mentyä toisin baijerilaisten valikoimaan voisi nyt kuulua keskimoottorinen urheiluauto alkuperäisen M1:n hengessä.

Jaguar Land Rover hidastaa sähköautosuunnitelmiaan – hybridit saavat lähivuosina suuremman painoarvon

Moni merkki on ilmoittanut julkisuuteen kunnianhimoisia sähköautotavoitteita, joista kiinni pitäminen voi olla kuitenkin vaikeaa markkinoilla viime aikoina tapahtuneiden muutosten jälkeen. Nyt päivitetyistä suunnitelmistaan kertoi intialaisen Tatan omistama brittiyhtymä Jaguar Land Rover.

Tyyliniekan uusimmat