Ford jatkaa perinnenimiensä uusiokäyttöä – täyssähköinen Explorer on VW ID.4 valepuvussa

Fordin Mustang Mach-E:llä ei ole nimeä lukuun ottamatta juuri mitään tekemistä perinteisen poniauton kanssa, ja nykyinen Pumakin on kaukana 1990-luvun samannimisestä pikkucoupésta. Nyt tätä linjaa jatkaa uusi Explorer.

Suomessakin on myynnissä jo yksi Explorer, joka on USA:ssa tehty iso pistokehybridi-SUV. Nyt esitelty Explorer on kuitenkin aivan uusi sähköauto, joka on kehitetty Volkswagenilta ostetun MEB-perusrakenteen varaan. Uutuus on siis kuin VW ID.4 valepuvussa, mutta ulkoisesti sukulaisuutta ei huomaa mistään. Explorer edustaa paljon kulmikkaampaa muotoilua, ja C-pilareista sekä takavaloista voi löytää myös yhtymäkohtia hybridi-Exploreriin.

Kuva: Ford

Tiettyä sukulaisuutta voi havaita jyhkeässä keulassakin, mutta perinteistä maskia on turha etsiä sähkö-Explorerista. Sisätilojen tyyli on puolestaan lähempänä Mustang Mach-E:tä kuin ID.4:ää tai hybridi-Exploreria. Erillinen digitaalimittariston ruutu on sijoitettu kulmikkaan ohjauspyörän taakse, ja keskellä kojelautaa komeilee pystysuuntainen 14,6-tuumainen kosketusnäyttö. Toisin kuin Mustang Mach-E:ssä, voimakkaasti kallistettu ruutu on samassa tasossa kojelaudan kanssa. Lisäksi näyttöä pystyy liikuttelemaan ergonomian optimoimiseksi kunkin kuskin kohdalla.

Kuva: Ford

Explorerin ruudussa ei ole myöskään Mach-E:n kaltaista käyttöpylpyrää, ja leveä keskikonsoli on hyvin perinteisen oloinen monen muun sähköauton ratkaisuihin verrattuna. Säilytystilojakaan ei ole unohdettu, ja niinpä konsolin kätköihin voi sovittaa jopa 15-tuumaisen läppärin. Tekniikasta Ford ei ole julkaissut vielä tarkempia tietoja, mutta brittiläinen Auto Express osaa kertoa jo enemmän. Aloitusmallina toimii kuulemma yhdellä 170-heppaisella sähkömoottorilla varustettu takavetoversio, jonka akkukapasiteetti on 51 kWh, latausteho 130 kW ja toimintasäde parhaimmillaan 351 kilometriä.

Kuva: Ford

Tarjolle tulee myös tehokkaampi yksimoottorinen takavetomalli, jossa on 231 heppaa, 77 kWh:n akku, 170 kW:n latausteho ja 539 kilometrin toimintasäde. Nopein versio on puolestaan kahdella sähkömoottorilla varustettu nelivetomalli, jossa on 340 hevosvoimaa ja 491 kilometrin toimintamatka. Akut pystyy kuulemma lataamaan nopeimmillaan 25 minuutissa 10 prosentin tasolta 80 prosenttiin kapasiteetista, mutta siitä ei ole vielä tietoa mitä versiota tämä koskee.

Kuva: Ford

Explorerin varusteluun kuuluvat esimerkiksi kaistanvaihtoavustin, pysäköintiruudusta poistumista helpottava assistentti, kuskin penkin hieronta, kaksialueilmastointi, avaimeton käyttö sekä sähköllä liikkuva takaluukun kansi. Suomen alkaen-hintakin on jo kerrottu, eli alle 45 000 euroa. Tilauskirjat avataan myöhemmin tämän vuoden aikana, ja myöhemmin Fordilta on luvassa kaksi muutakin sähkö-crossoveria. Ne ovat Explorerin kanssa samalta pohjalta tehty sporttisempi versio sekä täyssähköinen Puma, joka on täysin Fordin omaa käsialaa.

Suosittelemme

Kuva: Ford
Kuva: Ford

 

LähdeCarscoops

Lue lisää