Ford Focuksen sporttimallin kuvat vuosivat julkisuuteen – uusi ST tarjoaa aggressiivisemman ulkonäön ja entistä isomman moottorin

Muutama kuukausi sitten markkinoille lanseerattu neljännen sukupolven Ford Focus on ehtinyt jo kerätä runsaasti positiivista palautetta niin lehdistöltä kuin asiakkailtakin. Focus on jopa jättänyt muutamissa vertailutesteissä luokan kestoykkösenä tunnetun VW Golfin taakseen, ja Ford on myös vahva ehdokas Euroopan seuraavaksi Vuoden Autoksi.

Myynnissä ovat vasta Focuksen perusmallit, mutta sporttiversiot seuraavat tuttuun tapaan perässä. Nelivetoista RS:ää saadaan vielä odotella muutama vuosi, mutta pykälää miedompi ST on jo lähtökuopissa. Nelosturbolla ja etuvedolla varustettu ST kuului jo edellisen sukupolvensa aikana GTI-luokan kärkituotteisiin, joten ovaalimerkillä on ollut melkoiset paineet niskassaan seuraajaa kehitettäessä.





Uusi ST on bongattu useaan otteeseen testiajoissa, mutta hot hatchin strategiset paikat ovat olleet vielä naamioteipin peitossa. Nyt muotoja ei tarvitse enää arvailla, koska auto vuosi julkisuuteen koko komeudessaan. Ilmeisesti Fordin omissa tiloissa napatuissa kuvissa komeilee ST:lle tyypillisellä metallioranssin sävyllä maalattu auto, jonka koria on höystetty monilla sporttilisäkkeillä.

Maski ja etupuskurin alempi ilmanottoaukko on verhottu hunajakennokuvioisella ritilällä, ja sama teema näyttää jatkuvan myös puskurin ulommissa ritilöissä. Ne ovat kuitenkin umpinaiset ja toimivat lähinnä koristeina. Samaa tarkoitusta palvelevat myös etupuskurin harmaat siivekkeet, jotka on maalattu samalla sävyllä 19-tuumaisten vanteiden kanssa.

Sivuprofiilista erottuvat pyörien ja niiden takana piilevien punaisten jarrusatuloiden lisäksi hillityt helmalevikkeet ja kiiltävän mustat ovenkahvat. Myös kattospoileri on kiiltävän musta, kun taas takapuskurin alareunaan integroidussa diffuusorissa on hyödynnetty korin värin lisäksi samaa harmaata kuin vanteissa ja etupuskurissa. Sporttinen vaikutelma viimeistellään diffuusorin alla piilevillä tuplaputkenpäillä.

Sisustassa on puolestaan ST-logoilla ja valkoisilla koristetikkauksilla viimeistellyt sporttipenkit. Urheiluratissakin on samoja tikkauksia, ja muuten sisätiloja on höystetty feikkihiilikuidulla sekä alumiinisomisteilla. Moottorista ei ole vielä kuvia, mutta uuden ST:n voimanlähde on iskutilavuudeltaan suurempi kuin edeltäjässä.

Uusi WLTP-kulutusmittaus ei suosi enää pikkuturboja viime vuosien tyyliin, ja niinpä ST:ssä on päädytty Mustangistakin tuttuun 2,3-litraiseen turboneloseen. Poniautossa pannusta irtoaa 290 heppaa ja 440 newtonia, mutta hot hatchin tarkat lukemat ovat vielä hämärän peitossa.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Harvinaista herkkua huutokaupassa – vuoden 1988 Hartge F1 on W124-korinen Mersu 300 E, jota vauhdittaa BMW M:n viritetty kuutonen

Saksalainen Hartge kuului maineikkaimpiin BMW-virityspajoihin. 1970-luvun alusta viime vuoden puoleenväliin toiminut firma tuunasi Minejä ja Range Rovereitakin, mutta niiden...

Automerkkien historia: BMW – lentokonemoottoritehtaasta premium-brändiksi

BMW:n tarina alkaa jo ensimmäistä maailmansotaa edeltävältä ajalta. Merkin edeltäjänä voidaan pitää vuonna 1913 perustettua Rapp Motorenwerke GmbH:ta, joka...

Myydään: Fordin vintage-avolava saksalaisella talousmoottorilla

Mitä tehdä, kun pitää enemmän 70-lukulaisen miehekkäästä automuotoilusta, haluaa kuljettaa säänkestävää tavaraa, mutta ei ole valmis sponsoroimaan jokaista vastaantulevaa...

Voimanpuute ei vaivaa tätä Audia – uudessa ABT RS7-R:ssä on 740 heppaa ja 920 newtonin vääntö

Audi esitteli uusimman sukupolven RS 6:n ja RS 7:n viime syyskuussa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ne ovat ehtineet jo tuning-pajojen kynsiinkin,...

Automerkkien historia: AMC – Taistelija kolmen suuren varjossa

Amerikan Yhdysvalloissa oli aikanaan kolme suurta autonvalmistajaa: General Motors (GM), Ford ja Chrysler. Näiden jälkeen tuli pienempi American Motors...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...