Muutama kuukausi sitten markkinoille lanseerattu neljännen sukupolven Ford Focus on ehtinyt jo kerätä runsaasti positiivista palautetta niin lehdistöltä kuin asiakkailtakin. Focus on jopa jättänyt muutamissa vertailutesteissä luokan kestoykkösenä tunnetun VW Golfin taakseen, ja Ford on myös vahva ehdokas Euroopan seuraavaksi Vuoden Autoksi.
Myynnissä ovat vasta Focuksen perusmallit, mutta sporttiversiot seuraavat tuttuun tapaan perässä. Nelivetoista RS:ää saadaan vielä odotella muutama vuosi, mutta pykälää miedompi ST on jo lähtökuopissa. Nelosturbolla ja etuvedolla varustettu ST kuului jo edellisen sukupolvensa aikana GTI-luokan kärkituotteisiin, joten ovaalimerkillä on ollut melkoiset paineet niskassaan seuraajaa kehitettäessä.
Uusi ST on bongattu useaan otteeseen testiajoissa, mutta hot hatchin strategiset paikat ovat olleet vielä naamioteipin peitossa. Nyt muotoja ei tarvitse enää arvailla, koska auto vuosi julkisuuteen koko komeudessaan. Ilmeisesti Fordin omissa tiloissa napatuissa kuvissa komeilee ST:lle tyypillisellä metallioranssin sävyllä maalattu auto, jonka koria on höystetty monilla sporttilisäkkeillä.
Maski ja etupuskurin alempi ilmanottoaukko on verhottu hunajakennokuvioisella ritilällä, ja sama teema näyttää jatkuvan myös puskurin ulommissa ritilöissä. Ne ovat kuitenkin umpinaiset ja toimivat lähinnä koristeina. Samaa tarkoitusta palvelevat myös etupuskurin harmaat siivekkeet, jotka on maalattu samalla sävyllä 19-tuumaisten vanteiden kanssa.
Sivuprofiilista erottuvat pyörien ja niiden takana piilevien punaisten jarrusatuloiden lisäksi hillityt helmalevikkeet ja kiiltävän mustat ovenkahvat. Myös kattospoileri on kiiltävän musta, kun taas takapuskurin alareunaan integroidussa diffuusorissa on hyödynnetty korin värin lisäksi samaa harmaata kuin vanteissa ja etupuskurissa. Sporttinen vaikutelma viimeistellään diffuusorin alla piilevillä tuplaputkenpäillä.
Sisustassa on puolestaan ST-logoilla ja valkoisilla koristetikkauksilla viimeistellyt sporttipenkit. Urheiluratissakin on samoja tikkauksia, ja muuten sisätiloja on höystetty feikkihiilikuidulla sekä alumiinisomisteilla. Moottorista ei ole vielä kuvia, mutta uuden ST:n voimanlähde on iskutilavuudeltaan suurempi kuin edeltäjässä.
Suosittelemme
Uusi WLTP-kulutusmittaus ei suosi enää pikkuturboja viime vuosien tyyliin, ja niinpä ST:ssä on päädytty Mustangistakin tuttuun 2,3-litraiseen turboneloseen. Poniautossa pannusta irtoaa 290 heppaa ja 440 newtonia, mutta hot hatchin tarkat lukemat ovat vielä hämärän peitossa.