Ford Focuksen sporttimallin kuvat vuosivat julkisuuteen – uusi ST tarjoaa aggressiivisemman ulkonäön ja entistä isomman moottorin

Muutama kuukausi sitten markkinoille lanseerattu neljännen sukupolven Ford Focus on ehtinyt jo kerätä runsaasti positiivista palautetta niin lehdistöltä kuin asiakkailtakin. Focus on jopa jättänyt muutamissa vertailutesteissä luokan kestoykkösenä tunnetun VW Golfin taakseen, ja Ford on myös vahva ehdokas Euroopan seuraavaksi Vuoden Autoksi.

Myynnissä ovat vasta Focuksen perusmallit, mutta sporttiversiot seuraavat tuttuun tapaan perässä. Nelivetoista RS:ää saadaan vielä odotella muutama vuosi, mutta pykälää miedompi ST on jo lähtökuopissa. Nelosturbolla ja etuvedolla varustettu ST kuului jo edellisen sukupolvensa aikana GTI-luokan kärkituotteisiin, joten ovaalimerkillä on ollut melkoiset paineet niskassaan seuraajaa kehitettäessä.

Uusi ST on bongattu useaan otteeseen testiajoissa, mutta hot hatchin strategiset paikat ovat olleet vielä naamioteipin peitossa. Nyt muotoja ei tarvitse enää arvailla, koska auto vuosi julkisuuteen koko komeudessaan. Ilmeisesti Fordin omissa tiloissa napatuissa kuvissa komeilee ST:lle tyypillisellä metallioranssin sävyllä maalattu auto, jonka koria on höystetty monilla sporttilisäkkeillä.


Maski ja etupuskurin alempi ilmanottoaukko on verhottu hunajakennokuvioisella ritilällä, ja sama teema näyttää jatkuvan myös puskurin ulommissa ritilöissä. Ne ovat kuitenkin umpinaiset ja toimivat lähinnä koristeina. Samaa tarkoitusta palvelevat myös etupuskurin harmaat siivekkeet, jotka on maalattu samalla sävyllä 19-tuumaisten vanteiden kanssa.

Sivuprofiilista erottuvat pyörien ja niiden takana piilevien punaisten jarrusatuloiden lisäksi hillityt helmalevikkeet ja kiiltävän mustat ovenkahvat. Myös kattospoileri on kiiltävän musta, kun taas takapuskurin alareunaan integroidussa diffuusorissa on hyödynnetty korin värin lisäksi samaa harmaata kuin vanteissa ja etupuskurissa. Sporttinen vaikutelma viimeistellään diffuusorin alla piilevillä tuplaputkenpäillä.

Sisustassa on puolestaan ST-logoilla ja valkoisilla koristetikkauksilla viimeistellyt sporttipenkit. Urheiluratissakin on samoja tikkauksia, ja muuten sisätiloja on höystetty feikkihiilikuidulla sekä alumiinisomisteilla. Moottorista ei ole vielä kuvia, mutta uuden ST:n voimanlähde on iskutilavuudeltaan suurempi kuin edeltäjässä.





Uusi WLTP-kulutusmittaus ei suosi enää pikkuturboja viime vuosien tyyliin, ja niinpä ST:ssä on päädytty Mustangistakin tuttuun 2,3-litraiseen turboneloseen. Poniautossa pannusta irtoaa 290 heppaa ja 440 newtonia, mutta hot hatchin tarkat lukemat ovat vielä hämärän peitossa.

>
LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

VW esitteli faceliftatun Tiguanin – suosikki-SUV saa nyt pistokehybridin ja 320-heppaisen R:n

Golf ei ole enää Volkswagenin myydyin malli, vaan nykyään tätä viittaa saa kunnian kantaa Tiguan-katumaasturi. Nyt Wolfsburgin suosikki-SUV saa...

Yli 60 vuoden taru päättyi – viimeiset 6,75-litraisella V8:lla varustetut Bentley Mulsannet valmistettiin Crewen tehtaalla

Autojen malli-iät ovat nykyään yhä lyhyempiä, mutta aivan kaikkia merkkejä tämä ei koske. Bentleyn lippulaiva Mulsanne poistui nyt tuotannosta...

Porschen sähköauton “karvalakkimalli” esiteltiin – takavetoisessakin Taycanissa on yli 400 hevosvoimaa

Porschen historian ensimmäisenä täyssähköautona tunnettu Taycan lanseerattiin viime syksynä markkinoille joka nurkasta raapivien Turbo- ja Turbo S -tehomallien voimin....

BMW:n hybridisportin tuotanto päättyi – 18 viimeistä i8:aa sai uniikin käsinmaalatun värin

BMW oli aikaansa edellä, kun i3-täyssähköauto ja i8-hybridisportti lanseerattiin seitsemän vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ensin mainitun valmistus jatkuu edelleen,...

Tällä Skodalla osallistuttiin Le Mansin 24 tunnin kisaan 70 vuotta sitten

Skoda ei unohtanut kilpailutoimintojaan edes sosialismin ikeessä. Vuonna 1950 tšekkoslovakialaiset uskaltautuivat peräti Le Mansin legendaariseen 24 tunnin kisaan ainoan...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...