Ford Fiestan loppu lähestyy – pikkuauton korvaa kolmen vuoden päästä VW-konsernin tekniikan pohjalta kehitettävä täyssähkömalli

Ford Fiesta on yksi ovaalimerkin pitkäikäisimpiä mallinimiä, koska ensimmäinen Fiesta näki päivänvalon jo 45 vuotta sitten. Perinteisen pikkuauton loppu on kuitenkin jo häämöttämässä.

Autoalan saksalainen ammattijulkaisu Automobilwoche tietää kertoa, että nyky-Fiestan tuotanto Kölnissä sijaitsevassa tehtaassa päättyy vuonna 2024. Uutta polttomoottorilla varustettua B-segmentin pikkuautoa ei ole sen jälkeen enää luvassa, vaan tilalle astuu täyssähköinen uutuus, jonka tekniikka ei ole enää Fordin omaa perua. Sininen ovaali hyödyntää sen sijaan VW-konsernin sähköautoihin suunniteltua MEB-perusrakennetta, jonka käyttämisestä Ford sopi VW:n kanssa jo jonkin aikaa sitten.



Viime vuosina tappiota tehneessä Ford-konsernissa on käyty pitkiä keskusteluja tulevan täyssähköauton valmistuspaikasta, ja viimeisimpien tietojen mukaan perinteinen Kölnin tehdas olisi vetämässä pisimmän korren. Tämä päätös on Automobilwochen mukaan osa Fordin uutta strategiaa, joka julkistetaan ilmeisesti jo ensi kuussa. Ovaalimerkin ylin pomo Jim Farley ehti ilmoittaa jo viime viikolla, että Ford on investoimassa peräti 22 miljardia dollaria mallistonsa sähköistämiseen vuoteen 2025 mennessä. Lisäksi merkki kertoi äskettäin, että sen uusiin malleihin tulee vuodesta 2023 lähtien Android-pohjainen käyttöjärjestelmä ja Googlen palveluita.





Fiestan korvaavan sähköauton tarkemmat yksityiskohdat ovat kuitenkin vielä hämärän peitossa. Fiestan kaltainen pikkuauto olisi periaatteessa mahdollinen, mutta moottori ja veto olisivat MEB-tekniikan mukaisesti takana. Asiassa on kuitenkin yksi iso mutta. MEB on nimittäin suunniteltu kompaktiluokan autoihin ja siitä ylöspäin, minkä esimerkiksi VW ID.3, ID.4 ja Skoda Enyaq iV osoittavat. Kun kysyntä on lisäksi suuntautumassa yhä voimakkaammin katumaastureihin, Fiestan korvaajasta tulee todennäköisesti kompakti crossover.

Upouuden sähköauton valmistaminen Kölnin tehtaassa olisi hieno asia sikäläisille työntekijöille, mutta tässäkin on haasteensa. Sähköauton tekeminen on nimittäin perinteisiä polttomoottorimalleja yksinkertaisempaa komponenttien pienemmän määrän myötä, joten osa tehtaan väestä saattaa lähivuosina joutua etsimään uusia töitä.

Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.