Ford-fanit huomio – superharvinainen Sierra RS500 Cosworthin prototyyppi tulee pian tarjolle

Kilpailutoiminta niin ralli- kuin ratapuolella on kuulunut Fordin DNA:han jo vuosikymmenten ajan. 1960-ja 1970-luvuilla ovaalimerkin ykköstykkinä toimivat Escortin takavetoiset ykkös- ja kakkossukupolvet, mutta 1980-luvulle tultaessa Escort siirtyi etuvetoon. Edestä raapiva kilpuri olisi sopinut huonosti moottoriurheilun tuolloisiin pääluokkiin, joten kilpa-auton pohjaksi otettiin pykälää isompi Sierra.

Sierrassa käytettiin modernin pyöreistä muodoista huolimatta edelleen takavetoa Taunuksen peruina. Kilpailutoimintaa varten luotiin yhdessä moottorivelho Cosworthin kanssa turbonelosella, näyttävällä korisarjalla ja isolla takasiivellä varustettu Sierra RS Cosworth, mutta parempaa oli vielä tulossa. A-ryhmän ratakilpurin luokittelu vaati nimittäin vielä oman versionsa, jolloin näyttämölle astui RS500 Cosworth. Niitä valmistettiin ainoastaan 500 kappaletta, kun kaikkien Sierra RS Cosworthien tuotantomäärä kirjattiin yhteensä 5 545 autoon.


RS500 on siis haluttu jo harvinaisuutensa puolesta, mutta toki asiaan vaikuttavat muutkin seikat. Jokainen yksilö koottiin nimittäin käsityönä, ja herkkujen listalle lukeutuivat 227-heppaisen turbokoneen lisäksi tavallista Cosworthia paremmat jarrut sekä hienovaraisesti modifioitu korisarja. RS500 Cosworthia kehitettäessä rakennettiin yhteensä neljä prototyyppiä, jotka yleensä tuhotaan sarjavalmistuksen kynnyksellä. RS500:n kohdalla näin ei kuitenkaan käynyt, vaan kaikki protot ovat edelleen tallessa.

Neljä prototyyppiä olivat valkoisia, ja ne saivat aikanaan peräkkäiset rekisterinumerot. Alustanumerolla 003 tunnettua yksilöä hyödynnettiin moottorin, turboahtimen sekä välijäähdyttimen päivitysten luokittelemiseksi, ja auto jopa kuvattiin tätä tarkoitusta varten virallisiin FISA:n dokumentteihin. Tämä kappale historiaa olisi pian kaupan, koska 003-alustanumeroinen RS500-Cossu tulee tarjolle Silverstone Auctionsin helmikuun lopussa järjestämään huutokauppaan.





Autossa ei kuitenkaan ole valitettavasti enää sen alkuperäistä moottoria, vaan nykyinen mylly on lainattu alustanumerolla 10 tunnetusta RS500 Cosworthista. Tehoa lienee alkuperäistä enemmän, koska pannu on päässyt nauttimaan Eggenberger Motorsportin suorittamista viritystoimenpiteistä. Auton mukana tulee kattava historiamappi, joka sisältää mm. alkuperäisen huolto-ohjelman, pinon laskuja, FISA:n dokumenttien kopiot sekä kirjapaketin. RS500-proton ennakkohinta on suorastaan yllättävän edullinen auton historiaan ja harvinaisuuteen nähden. Silverstone Auctions uskoo saavansa Ford-fanien märästä unesta noin 60 000 – 70 000 puntaa, eli noin 70 000 – 82 000 euroa.

>
LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

VW esitteli faceliftatun Tiguanin – suosikki-SUV saa nyt pistokehybridin ja 320-heppaisen R:n

Golf ei ole enää Volkswagenin myydyin malli, vaan nykyään tätä viittaa saa kunnian kantaa Tiguan-katumaasturi. Nyt Wolfsburgin suosikki-SUV saa...

Yli 60 vuoden taru päättyi – viimeiset 6,75-litraisella V8:lla varustetut Bentley Mulsannet valmistettiin Crewen tehtaalla

Autojen malli-iät ovat nykyään yhä lyhyempiä, mutta aivan kaikkia merkkejä tämä ei koske. Bentleyn lippulaiva Mulsanne poistui nyt tuotannosta...

Porschen sähköauton “karvalakkimalli” esiteltiin – takavetoisessakin Taycanissa on yli 400 hevosvoimaa

Porschen historian ensimmäisenä täyssähköautona tunnettu Taycan lanseerattiin viime syksynä markkinoille joka nurkasta raapivien Turbo- ja Turbo S -tehomallien voimin....

BMW:n hybridisportin tuotanto päättyi – 18 viimeistä i8:aa sai uniikin käsinmaalatun värin

BMW oli aikaansa edellä, kun i3-täyssähköauto ja i8-hybridisportti lanseerattiin seitsemän vuoden takaisessa Frankfurtin autonäyttelyssä. Ensin mainitun valmistus jatkuu edelleen,...

Tällä Skodalla osallistuttiin Le Mansin 24 tunnin kisaan 70 vuotta sitten

Skoda ei unohtanut kilpailutoimintojaan edes sosialismin ikeessä. Vuonna 1950 tšekkoslovakialaiset uskaltautuivat peräti Le Mansin legendaariseen 24 tunnin kisaan ainoan...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...