Ford-fanit huomio – superharvinainen Sierra RS500 Cosworthin prototyyppi tulee pian tarjolle

Kilpailutoiminta niin ralli- kuin ratapuolella on kuulunut Fordin DNA:han jo vuosikymmenten ajan. 1960-ja 1970-luvuilla ovaalimerkin ykköstykkinä toimivat Escortin takavetoiset ykkös- ja kakkossukupolvet, mutta 1980-luvulle tultaessa Escort siirtyi etuvetoon. Edestä raapiva kilpuri olisi sopinut huonosti moottoriurheilun tuolloisiin pääluokkiin, joten kilpa-auton pohjaksi otettiin pykälää isompi Sierra.

Sierrassa käytettiin modernin pyöreistä muodoista huolimatta edelleen takavetoa Taunuksen peruina. Kilpailutoimintaa varten luotiin yhdessä moottorivelho Cosworthin kanssa turbonelosella, näyttävällä korisarjalla ja isolla takasiivellä varustettu Sierra RS Cosworth, mutta parempaa oli vielä tulossa. A-ryhmän ratakilpurin luokittelu vaati nimittäin vielä oman versionsa, jolloin näyttämölle astui RS500 Cosworth. Niitä valmistettiin ainoastaan 500 kappaletta, kun kaikkien Sierra RS Cosworthien tuotantomäärä kirjattiin yhteensä 5 545 autoon.

RS500 on siis haluttu jo harvinaisuutensa puolesta, mutta toki asiaan vaikuttavat muutkin seikat. Jokainen yksilö koottiin nimittäin käsityönä, ja herkkujen listalle lukeutuivat 227-heppaisen turbokoneen lisäksi tavallista Cosworthia paremmat jarrut sekä hienovaraisesti modifioitu korisarja. RS500 Cosworthia kehitettäessä rakennettiin yhteensä neljä prototyyppiä, jotka yleensä tuhotaan sarjavalmistuksen kynnyksellä. RS500:n kohdalla näin ei kuitenkaan käynyt, vaan kaikki protot ovat edelleen tallessa.

Neljä prototyyppiä olivat valkoisia, ja ne saivat aikanaan peräkkäiset rekisterinumerot. Alustanumerolla 003 tunnettua yksilöä hyödynnettiin moottorin, turboahtimen sekä välijäähdyttimen päivitysten luokittelemiseksi, ja auto jopa kuvattiin tätä tarkoitusta varten virallisiin FISA:n dokumentteihin. Tämä kappale historiaa olisi pian kaupan, koska 003-alustanumeroinen RS500-Cossu tulee tarjolle Silverstone Auctionsin helmikuun lopussa järjestämään huutokauppaan.

Suosittelemme

Autossa ei kuitenkaan ole valitettavasti enää sen alkuperäistä moottoria, vaan nykyinen mylly on lainattu alustanumerolla 10 tunnetusta RS500 Cosworthista. Tehoa lienee alkuperäistä enemmän, koska pannu on päässyt nauttimaan Eggenberger Motorsportin suorittamista viritystoimenpiteistä. Auton mukana tulee kattava historiamappi, joka sisältää mm. alkuperäisen huolto-ohjelman, pinon laskuja, FISA:n dokumenttien kopiot sekä kirjapaketin. RS500-proton ennakkohinta on suorastaan yllättävän edullinen auton historiaan ja harvinaisuuteen nähden. Silverstone Auctions uskoo saavansa Ford-fanien märästä unesta noin 60 000 – 70 000 puntaa, eli noin 70 000 – 82 000 euroa.

LähdeCarscoops

Aihepiirin uusimmat

Tappaja-auto Christine esitteli korinsa muotoja Järvenpään Autoshowssa

Viime viikonloppuna nähtiin murhanhimoinen siipikaunotar jenkkiautopainotteisessa autonäyttelyssä, jossa paikalla oli myös muita tunnettuja elokuva-autoja.

Pieni voi olla kaunista – Järvenpään Auto Show päätti tasokkaasti harrastekauden

Vielä ennen koronavuosia monen autoharrastajan kausi päättyi syys-lokakuun vaihteessa Lahdessa järjestetyn Jenkkiautonäyttelyn ja X-treme Car Show’n merkeissä. Koronatauon jälkeen Jenkkiautonäyttely pidettiin pienimuotoisemmissa puitteissa Järvenpään Aino Areenalla, ja tänä vuonna jatkettiin samalla paikalla.

Toyotan taskuraketti saa lisää tehoa ja valinnaisen automaattivaihteiston – faceliftatun GR Yariksen esittelyä odotetaan jo lähikuukausina

Toyotan maine on varsin kaukana ajajan autosta, vaikka japanilaismerkin valikoimaan on vuosien saatossa kuulunut myös hienoja sporttimalleja. Viime vuosina Toyotan imago on autoentusiastien keskuudessa kohonnut erityisesti GR Yariksen ansiosta, joka on yksi nykyajan hauskimpia hot hatcheja.

EU höllentää polttomoottoriautoja koskevaa Euro 7 -päästösääntöään

Eurooppalaiset ministerit sopivat lieventävänsä ”likaisia autoja” koskevaa ehdotustaan, joskin rengas- ja jarrupäästöt otetaan edelleen käyttöön.

Tyyliniekan uusimmat