Ford ei tyrmää ajatusta uudesta Caprista – auton pitäisi kuitenkin sopia ajan henkeen

Menneiden vuosikymmenten klassikkomallit mieleen tuovat retroautot olivat yksi automaailman kuumimmista trendeistä 2000-luvun alkupuolella. Viime vuosina retrotyyliset uutuudet ovat sen sijaan käyneet yhä harvinaisemmiksi, kun erilaiset crossoverit ja katumaasturit ovat vallanneet niidenkin paikan markkinoilta. Vanhoja nimiä on kuitenkin uusiokäytetty ahkerasti. Esimerkiksi Ford esitteli äskettäin 1990-luvun coupén nimeä hyödyntävän Puma-katumaasturin, ja pian ovaalimerkki paljastaa Mustangista inspiraationsa saaneen täyssähköisen crossoverin.

Myös maasturilegenda Bronco tekee ensi vuonna paluun USA:n markkinoille. Uudenkin painoksen pitäisi olla katumaasturin sijasta täysiverinen maastoauto, mikä antaa uskoa ainakin joidenkin perinteiden jatkumiseen alkuperäisellä formaatilla. Brittiläinen Autocar haastatteli äskettäin Fordin Euroopan muotoilustudiota vetävää Amko Leenartsia, joka on toiminut ovaalimerkin design-pomona vanhalla mantereella parin vuoden ajan. Autocar kysyi mieheltä, mikä muu mallinimi voitaisiin herättää henkiin historian hämäristä, ja vastaus tuli kuin apteekin hyllyltä.


Leenarts kertoi, että kukapa ei haluaisi tuoda markkinoille uudelleensyntynyttä Capria. Fordin muotoilijat käärisivät varmasti mielellään hihansa vaikka heti, mutta uuden Caprin pitäisi kuulemma sopia myös ajan henkeen ja toimia monimuotoisesti. Kryptinen lausunto haiskahtaa vahvasti jonkinlaiselta monikäyttöautolta, joka olisi melko varmasti crossover. Massamerkkien coupéille ei valitettavasti ole enää markkinoita nykytilanteessa, ja kaksiovisten mallien näkymät ovat vielä synkemmät. Euroopan Mustanginakin tunnettua alkuperäistä Capria valmistettiin vuosina 1969-1986 lähes 1,9 miljoonaa yksilöä, mutta ajat ovat muuttuneet tässäkin suhteessa.

Leenarts sanoi myös hämmästyneensä siitä, kuinka monia tunteita herättäviä perinnenimiä Fordin naftaliinista löytyisi. 1990-luvun loppupuolella Ford antoi oman New Edge -nimen jopa teräviä taitoksia autojen pintaan tuoneelle muotoilufilosofialleen, ja sitä seurannut pehmeämpien linjojen kausi ristitiin Kinetic Designiksi. Enää vastaava yhtenäinen muotoilufilosofia ei kuulemma toimi, koska eri markkina-alueille tehdyt Fordit ovat niin erilaisia keskenään.





Pieleen menneestä nimen uusiokäytöstä Leenarts mainitsi esimerkkinä Proben. Rohkeista konseptiautoista tuttua nimeä jatkohyödynnetiin harvinaisen tylsissä coupéissa, jotka eivät koskaan saaneet Caprin kaltaista jalansijaa Euroopan markkinoilta. Niinpä Caprin suhteen täytyisi miettiä todella tarkkaan, kuinka ikoninen nimi saataisiin tuotua menestyksekkäästi uuden vuosituhannen sähköautojen ja crossovereiden maailmaan. Konseptiautoa aiheesta ei ainakaan todennäköisesti nähdä, koska Ford ei ole tehnyt varsinaista tutkielmaa kahdeksaan vuoteen eikä myöskään aio palata tälle tielle.

LähdeAutocar
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Citroën aikoo haastaa jälleen Audin ja BMW:n – uusi iso kissa on tulossa ensi vuonna

Citroënilla on upea historia taikamaton lailla leijuvien isojen mallien suhteen. Niiden sarja alkoi vuonna 1955 esitellystä DS:stä ja päättyi...

James Bondin Aston Martin DB5:ia saa jälleen suoraan tehtaalta – uutta klassikkoa ei pysty kuitenkaan rekisteröimään kadulle

Aston Martinin tunnetuin malli lienee klassinen DB5, joka debytoi vuoden 1964 Goldfingerissä James Bondin menopelinä. Britti-GT:n valmistus päättyi vuonna...

Tämän Volvon selviytymisen salaisuus: Manuaalivaihteisto ja väärä väri.

Toisin kuin Suomessa, Pohjois-Amerikassa Volvo on aina ollut vaihtoehtoauto. Rapakon takana Volvon farkut ovat edelleen tunnetuimpia pitkäkattoja. Siitä lähtien kun...

Tämä auto jatkaa yli 50-vuotisia perinteitä uusin eväin – Mersun E-luokan coupé ja cabriolet saivat faceliftin

Mercedeksen keskiluokan coupé astui näyttämölle ensimmäistä kertaa jo vuonna 1969, kun W114-mallisarjan kaksiovinen versio esiteltiin. Tällä hetkellä tarjolla on...

Tässä on uusi Nivus – VW:n pieni coupé-crossover tulee myöhemmin Eurooppaankin

Volkswagen toi viime vuonna markkinoille Polon pohjalta tehdyn T-Crossin täydentämään saksalaisvalmistajan T-kirjaimella alkavien katumaasturien mallistoa. Nyt T-Cross saa kunnian...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...