Ford Capri tekee comebackin – autoluokka on kuitenkin täysin eri kuin ennen

Capri on yksi Euroopan Fordin legendaarisimpia malleja. Vuodesta 1969 pitkälle 1980-luvun puolelle tarjolla ollut auto tekee pikapuoliin paluun, mutta nimeä lukuun ottamatta kaikki on eri lailla kuin vanhoina hyvinä aikoina.

Menneiden vuosien Capri oli takavetoinen kaksiovinen coupé, eli eräänlainen Euroopan vastine Mustangille. Legendaarisen villihevon nimeä hyödynnetään tätä nykyä perinteisen kaavan mukaan tehdyn poniauton ohella myös täyssähköisessä crossoverissa, eli Ford tulkitsee historiallisia nimiä varsin vapaalla kädellä. Tästä kertoo myös nykymallistoon kuuluva Puma, joka on 25 vuoden takaisen samannimisen pikkucoupén sijasta kompaktiluokan crossover.

Kuva: Ford

Muutama päivä sitten Euroopan markkinoille lanseerattiin uusi täyssähköinen Explorer, joka sekin hyödyntää perinteistä mallinimeä, mutta auto on sentään katumaasturi kuten aiemmatkin Explorerit. Loppuvuodesta luvassa on vielä samalta pohjalta tehty sporttisempi crossover, jonka nimivalinta on todellinen yllätys. Brittiläinen The Sun tietää nimittäin kertoa, että uutuus saa peräänsä tarunhohtoisen Caprin mallinimen.

Uusi Capri on kaukana kaksiovisesta urheilucoupésta, mutta auto on ainakin coupé-kattoinen crossover. Muotoilun muista mahdollisista yhtäläisyyksistä ei ole vielä tietoa, mutta etuvaloumpioihin tulee neljä erillistä päiväajovalonauhaa, joiden on tarkoitus herättää mielleyhtymiä kolmoskorisen Caprin neljään pyöreään etuvaloon.

Kuva: Ford

Europan Fordin designia johtava Amko Leenarts korostaa kuitenkin, että Ford ei halua lähteä retromuotoilun tielle, joten muita klassisia piirteitä lienee turha odottaa. Tekniikan osalta yhtymäkohtana on ainakin vetotapa, koska uuden Caprin perusmallit ovat takavetoisia klassikon tavoin. Tästä saadaan kiittää VW ID.4:stä lainattua MEB-perusrakennetta, joka löytyy myös uuden Explorerin alta.

Crossover-Caprista tulee siis täyssähköauto, josta tuodaan hyvin todennäköisesti tarjolle myös nelivetoisia kaksimoottorimalleja Explorerin tavoin. Viimeksi mainitun huippuversioon huhutaan yli 300-heppaista voimalinjaa, joten vastaavia teholukemia odotetaan Capriinkin. Caprin paluun myötä voidaan herättää henkiin myös klassinen kilpailutilanne Opel Mantan kanssa. Mantakin on nimittäin palaamassa markkinoille lähivuosina, ja autoluokka on vähemmän yllättävästi täyssähköinen coupé-kattoinen crossover.

Kuva: Ford
Kuva: Ford
LähdeThe Sun

Lue lisää