Saimme vähän aikaa sitten kuulla, että Ford uhraa pikkuautoluokan kestosuosikeihin kuuluneen Fiestan arvokkaampien sähköautojen alttarilla. Fiestan lisäksi myös Focus on pian historiaa, kun sinisen ovaalin merkki aikoo muuttua Euroopassa entistä amerikkalaisemmaksi.
Ford hyödyntää jatkossa vanhalla mantereella uutta strategiaa, jonka mukaisena sloganina toimii ”Adventurous Spirit”. Tarkoituksena on korostaa myös Euroopassa merkin amerikkalaisuutta, joten sloganin mukanaan tuomina arvoina nousevat esiin vapaus, ulkoilmaelämä ja seikkailuhenkisyys.

Käytännön ja autojen tasolla tämä tarkoittaa Euroopassakin entistä enemmän katumaastureita, crossovereita ja pick-upeja USA:n Fordin valikoiman tyyliin. Samalla uusi strategia merkitsee Fiestan ohella myös Focuksen loppua, koska edullisille volyymimalleille ei ole enää sijaa Fordin mallistossa. Niiden sijasta sinisen ovaalin merkki haluaa keskittyä suuremman katteen mahdollistaviin arvokkaampiin autoihin.
Fordin edustajan mukaan amerikkalaistyylisen seikkailuhengen ja sähköllä liikkumisen välillä ei ole mitään ristiriitaa, minkä esimerkiksi Atlantin toisella puolella tarjottava sähkö-pick-up F-150 Lightning tai täälläkin myynnissä oleva Mustang Mach-E osoittavat. Ainakin jälkimmäisen kohdalla voidaan kuitenkin kysyä, kuinka paljon Mustangia täyssähköisessä crossoverissa oikeasti on.

Euroopan Fordin uuden strategian eräänä keulakuvana toimii Amerikasta rahdattava Bronco, joka tulee ensi keväänä tarjolle myös valikoiduissa Euroopan maissa. Uuden markkinointikampanjan teemoina palvelevat puolestaan Mustangin edustama ”Wild Performance”, Explorerin esimerkin mukainen ”Active Adventure”, pick-up-mallisen Rangerin havainnollistama ”Ultimate Outdoor” sekä Puman kohdalle osunut ”Urban Escape”, joten ainakin viimeksi mainitun kaltainen edullisemman pään crossover sopii myös Fordin uuteen strategiaan.
Suosittelemme
Ovaalimerkin tavoitteena on kasvattaa samalla markkinaosuuttaan, joka oli kuluvan vuoden 10 ensimmäisen kuukauden aikana 4,7 prosenttia Euroopan henkilöautomarkkinoista. VW-konsernin 24,6 prosenttiin ja Stellantiksen 18,8 prosenttiin on siis huima ero, mutta nyky-Fordeja kalliimmilla jenkkihenkisillä malleilla siivun kasvattaminen voi olla mahdoton tehtävä.

Historia on muutenkin osoittanut monen merkin kohdalla, että vanhalla mantereella on parhaiten menestytty eurooppalaiseen makuun räätälöidyillä tuotteilla, vaikka emokonserni olisikin muualta. Loppumaton SUV- ja crossover-buumi voi kuitenkin antaa lisätuulta Fordin uuden strategian purjeisiin, ja Euroopan markkinoiden erityistarpeet huomioidaan ainakin voimanlähdevalikoimassa. Kaikki täällä myytävät uudet Fordit ovat nimittäin täyssähköisiä vuodesta 2030 lähtien.