Fiskerin Ocean -auton ostaminen on kuin 70-luvun kauhukomediaa

Konkurssin partaalla hoippuvalta Fiskeriltä auton ostaneen amerikkalaisen kuluttajajärjestön testipäiväkirja on karua luettavaa.

Sähköajoneuvojen startup-yrityksenä tiensä aloittaneella Fiskerillä on pää tullut vetävän käteen. Vuonna 2005 perustetun, ja Henrik Fiskerin johtama yritys aloitti Ocean crossoverin toimitukset hieman alle vuosi sitten, vaikka oli päivänselvää, että auto ei yksinkertaisesti ollut valmis kuluttajille luovutettavaksi.

Kaiken lisäksi yritys onnistui tekemään toiminnastaan silkkaa komediaa, kun autojen käteismaksuja jäi vahingossa ottamatta. Nyt Fisker flirttailee konkurssin kanssa, kun yhtiö laski hätäpäissään autojensa hintoja dramaattisesti, koska ei onnistunut saamaan Nissanista yrityksen pelastajaa.

Fiskerin vaikeuksia on helppo ymmärtää, kun tarkastelee sikäläisen kuluttajatyytyväisyyttä tutkivan Consumer Reportsin kokemuksia Fisker Oceanin ostotapahtumasta. Myös omia autoja testattavaksi ostavalla järjestöllä on ollut lähes loputon ongelmalista kyseisestä autosta. Youtubesta löytyvä tunnin mittainen podcasti, jossa käsitellään heidän ”Ocean-saagaa”, käy hyvästä komediakuunnelmasta, joka tuo mieleen lähinnä 70-luvun englantilaisautojen kaikenkattavat ongelmat.

Kuluttajajärjestölle toimitetun Oceanin ongelmat alkoivat heti ensimmäisestä päivästä lähtien. Sähköhärveli toimitettiin epäonnisen ostajan pihaan likaisena ja naarmuuntuneena pienellä perävaunulla, jota kuskasi hommaan palkattu autosta mitään tietämätön kolmannen osapuolen edustaja. Myöhemmin testiväki irrotti Oceanin konepellin, mikä oli helpommin sanottu kuin tehty, sillä Fisker haluaa vain sen omien huoltokeskusten pääsevän konepellin alle.

Lopulta pellin raotettua salaisuuksiaan huomattiin, että auton 12 voltin akku oli sanonut itsensä irti. Ilmeisesti Ocean pötkötteli paikoillaan noin kuusi kuukautta ennen kuin auto toimitettiin, minä aikana alkuperäinen akku oli ehtinyt kuolla.

Suosittelemme

Seuraavana päivänä auto näytti kojelaudassa jarruvikavaroituksen. Ja kun kuluttajajärjestön väki pääsi aloittamaan varsinaisen testauksen huomattiin, että ajoapua ei voitu sammuttaa, vaikka auto ohjautui rajusti vasemmalle testiradalla. Matkassa oli myös ironiaa, sillä julkisilla teillä testattaessa kuljettajan apujärjestelmät tuskin toimivat lainkaan. Erityisesti sateella kuolleen kulman varoitukset hälyttivät jatkuvasti, vaikka lähimainkaan ei liikkunut muita autoja.

Testijakson aikana ilmeni tuhottoman paljon muitakin vaikeuksia aina huonoista asiakaspalvelukokemuksista siihen, että Fisker ei lunastanut lainkaan järjestön auton maksusta kirjoittamaa shekkiä. Monet ongelmista liittyivät ohjelmistoihin, mutta koska Fiskerin tulevaisuus näyttää epävarmalta, niin päivityksiä voi olla turha odottaa saavansa. Oceania myydään nyt jättimäisillä alennuksilla, mutta kaikesta päätellen järkisyitä sen ostamiseen ei ole.

LähdeMotor 1

Lue lisää