Fisker lopetti tienvarsipalvelun ja jätti autonomistajat oman onnensa nojaan

Yhdysvaltalaisen Fisker Ocean sähköauton ostaneet eivät enää voi käyttää ostohetkellä luvattua kuuden vuoden tai 60 000 mailin tiepalvelua.

Kuvittele tilanne, jossa ostamasi sähköauton palvelut ja päivitykset loppuvat yksi toisena jälkeen autonvalmistajan epävakaan tilanteen johdosta. Uudet autot muistuttavat jo siinä määrin pyörillä kulkevia tietokoneita, että tilanne saattaisi olla katastrofaalinen koko kyseisellä autolla ajamisen kannalta.

Autonvalmistaja Fisker on lopettanut tiepalvelunsa Yhdysvaltojen markkinoilla, mikä on jälleen yksi isku sähköisen Ocean-katumaasturin omistajille. Päätös seuraa tarkasti sitä, mitä yhtiö teki jo aiemmin eurooppalaisille asiakkailleen. Fisker on ilmoittanut asiasta omistajille sähköpostitse, ja neuvonut heitä etsimään vaihtoehtoisia tiepalveluratkaisuja sähköajoneuvoilleen.

Eräs Fisker Oceanin omistaja sai yhtiöltä seuraavan sähköpostin: ”Arvoisa Fisker Ocean -omistaja. Me toivomme, että nautit Fisker-ajokokemuksestasi täysin siemauksin. Meillä on tärkeä päivitys tiepalveluistamme, jonka haluamme jakaa kanssasi. Parhaista yrityksistämme huolimatta joudumme valitettavasti ilmoittamaan, että Fisker Roadside Assistance -tiepalvelu ei ole enää saatavilla.”

Myös muut omistajat ovat jo ehtineet vahvistaa saaneensa saman viestin postilaatikkoonsa. Tämä kehitys on seurausta aiemmista uutisista, joiden mukaan tietyt asiakkaat eivät enää pääse Fiskerin tiepalveluun, vaan heidän puhelunsa on ohjattu yhtiön tavanomaiseen palvelulinjaan. Palvelua kuvattiin alkujaankin “rajoitetuksi lisäeduksi Fisker Ocean -ajoneuvoille kuuden vuoden tai 60 000 mailin (100 000 km) ajan sen mukaan, kumpi täyttyy ensin.”

Fiskerin hätätienvarsipalvelu, jonka mainostettiin olevan saatavilla “24 tuntia vuorokaudessa ja 365 päivää vuodessa”, kattoi monelaiset ongelmat, kuten erinäiset mekaaniset viat, renkaiden rikkoutumisen, tehon katoamisen, ajoneuvon ulkopuolelle lukitsemisen ja hinauspalvelut. On kuitenkin syytä huomata, että kotisivullaan yritys nimenomaisesti “varaa oikeuden tarkistaa, tai lopettaa tiettyjä tiepalveluetuja milloin tahansa ilman ennakkoilmoitusta, tai tarjoamatta hyvityksiä omistajalle”.

Suosittelemme

Fisker on jo jonkin aikaa kamppaillut vakavien taloudellisten ongelmien kanssa. Yritys on jo palkannut asiaa hoitamaan saneerauspäällikön, jolla on edessään oikeudenkäyntejä maksamattomista palkkioista, Itävallan yksikön äskettäisestä konkurssista ja Magna Steyrin Fisker Ocean -tuotannon keskeyttämisestä.

Yrityksen kannalta positiivinen pilkahdus on se, että viimeaikaiset hinnanalennukset ovat vauhdittaneet Ocean-mallin jäljellä olevan varaston myyntiä, mikä on tuonut kipeästi kaivattua taloudellisesta tukea yritykselle. Lisäksi vaikeuksiensa keskelläkin Fisker on julkistanut suunnittelevansa avata kolme uutta jälleenmyyntipistettä Kaliforniaan ja New Jerseyhin, sekä laajentaa Yhdysvaltojen verkostoaan kattamaan yhteensä 15 jälleenmyyjää. Koko yhtiön epävarmuus kuitenkin hämmentää, sillä viimeisten tietojen mukaan yhtiö on sisäisesti tiedottanut työntekijöilleen joukkoirtisanomisten mahdollisuudesta 28.6.2024 alkaen.

LähdeCarscoops

Lue lisää