Tanskalaislähtöisen muotoilija Henrik Fiskerin nimeä kantava merkki on tuttu suomalaisillekin, koska hybriditekniikalla varustettua Karmaa ehdittiin valmistaa Uudessakaupungissa ennen kuin huono karma iski ja koko Fisker kaatui. Merkki on sittemmin tehnyt uuden tulemisen, ja nyt se esitteli tulevan lippulaivansa.
Mm. Ocean-nimisen katumaasturin yläpuolelle asemoitava malli on saanut nimekseen Rōnin, joka kuulostaa varsin tanskalaiselta. Itse autokin on aikamoinen outolintu, koska se on persoonallinen yhdistelmä avoautoa, GT:tä ja sporttisedania. Fiskerin itse ”super-GT-avoksi” kutsuman Rōninin on tarkoitus tulla tuotantoon vuoden 2025 jälkipuoliskolla, mutta merkin ilmoittamilla aikatauluilla on ollut tapana venyä ja paukkua hieman Teslan malliin.
Muotoilultaan uutuus on parhaimmillaan katto alhaalla. Silloin Rōninia voi kutsua jopa sulavalinjaiseksi ainakin tietyistä kulmista kutsuttuna, mutta katto ylhäällä vaikutelma on melko tökerö. Katon pystyn takaosan tavoitteena on ilmeisesti ollut luoda siedettävät pääntilat myös takapenkkiläisille, mutta se ei ole mikään ilo silmälle. Tilannetta eivät paranna kokoon taittuvan katon saumat, jotka jatkuvat myös kyljen puolella kaapparimallisten takaovien leikkauksina.
Katto on tehty hiilikuidusta, ja sama koskee myös sähköauton massiivisia 23-tuumaisia pyöriä. Perusrakenteena palvelee puolestaan alumiininen space frame -tyyppinen konstruktio, joka kätkee sisäänsä akkukennot. Akkujen kapasiteettia ei ole vielä kerrottu, mutta tavoitteeksi asetettu toimintamatka on 600 mailia eli yli 960 kilometriä. Sähkövoimalinjan huipputehoksi kerrotaan puolestaan 1014 hevosvoimaa, joiden turvin Rōninin pitäisi kiihtyä 60 mailin tuntinopeuteen (96 km/h) noin kahdessa sekunnissa ja yltää 275 km/h:n huippunopeuteen.
Fisker kertoo, että autossa on keskitytty ajonautintoon autonomisten teknologioiden sijasta, mutta niitäkin on kuulemma saatavilla tarvittaessa. Firmaa vetävän Henrik Fiskerin mukaan Rōnin on 2000-luvulle päivitetty klassinen gran turismo, jolla pääsee Kaliforniassa Los Angelesista Napa Valleyhyn yhdellä latauksella tai kovaa vauhtia saksalaisella Autobahnilla ilman huolia akun tyhjentymisestä.
Suosittelemme
Avoautojen kategoriassa Rōninin pitäisi olla jopa käytännöllinen viisipaikkaisen ohjaamonsa, erillisten taka- ja etutavaratilojen sekä kaapparityyliin avautuvien takaoviensa myötä. Etuovet nousevat puolestaan ylöspäin, ja kaikkia ovia sekä takaluukkuun taittuvaa kattoa pystyy liikuttamaan myös etänä älypuhelimen kautta. Sisustasta on julkaistu vasta muutama luonnoskuva, mutta niiden perusteella luvassa on 17,1-tuumainen tietoviihdejärjestelmän näyttö, valaistu kojelauta sekä yoke-tyyppinen ratti, johon on integroitu myös digimittaristo ja muutamia yksinkertaisia toimintoja. Sisustassa käytetään monia kierrätettyjä ja kestävän kehityksen mukaisia materiaaleja, koska Rōninistä aiotaan tehdä maailman eniten ympäristöä säästävä superauto.
Tuotantomäärä rajataan 999 yksilöön, ja hintalapussa lukee Atlantin toisella puolella 385 000 dollarin summa. Fisker ottaa nettisivuillaan jo varauksia vastaan muutaman tuhannen taalan ennakkomaksua vastaan. Se jää vielä nähtäväksi, saadaanko Rōnin suunnitelmien mukaan tuotantoon vai tuleeko siitäkin Tesla Roadsterin kaltainen Iisakin kirkko.