Urbaanin sähköauton erikoisversiota tehdään vain kymmenen kappaletta.
Pikkuruisesta Fiat Topolinosta on muodostunut varsin suosittu korinrakentajien keskuudessa. Nyt torinolainen Carrozzeria Garavini esitteli oman versionsa kaupunkiajoneuvosta, ja ilmoitti samaan hengenvetoon valmistavansa niitä 10 autoa.
Garavini on uudelleen henkiin herätetty korinrakentaja, joka jatkaa alun perin jo vuonna 1908 perustetun koripajan perinteitä modernein eväin. Sen uusin projekti perustuu jo valmiiksi ihkuun Fiat Topolinoon, joskin yrityksen tulkinta vie retroautoa taas hieman uusille urille. Uunituore näkemys on nimittäin saanut inspiraationsa Välimeren Caprin saaresta ja Dolce Vitan elämäntyylistä.
Kori on suunniteltu kokonaan uudelleen, vaikka se sisältää edelleen tunnistettavia piirteitä Fiatin muotoilukielestä. Etuosa näyttää päivityksen jälkeen modernimmalta, ja vähemmän vanhalta alkuperäiseltä Fiat 500:lta. Uudelleenmuotoiltu puskuri ja pyöreät LEDit muistuttavat sen sijaan uudempaa Fiat 500:aa. Vanteet ovat saaneet myös entistä aerodynaamisemman ilmeen, ja autossa ei ole ovia muinaisen Jolly-version tapaan.
Takaosa vie ajatukset veneilyn maailmaan, jota korostaa puoliksi esillä oleva tavaratila, jossa on matala puulattia. Muita hauskoja yksityiskohtia ovat vintage-tyyliin muotoillut LED-valot, kankaiset rantatuolit mieleen tuova katto, sekä perän pyöreä muotoiluelementti, joka näyttää lähinnä varapyörän pidikkeeltä.
Suosittelemme
Sisustukseen Garavini on lisännyt uuden istuinparin, joissa on irrotettavat niskatuet. Tukia voidaan kätevästi käyttää rantatyynyinä. Koska kaikki vähäiset kymmenen autoa rakennetaan käsin, on jokainen autoista räätälöity omistajan mieltymysten mukaan.
Koripaja päätti olla kajoamatta auton alustaan, joka on yhteinen Citroen Amin ja Opel Rocks Electricin kanssa. Tämä tarkoittaa, että käsittelyn jäljiltäkin Fiat Topolino saa edelleen voimansa yhdestä sähkömoottorista, joka tuottaa huikeat kahdeksan kopukkaa. Litiumioniakun kapasiteetti on puolestaan 5,5 kWh, ja sen pitäisi tarjota 75 km kantama yhdellä latauksella.
Carrozzieri Italianin mukaan muuntotöiden hinnat lähtevät 45 000 eurosta, joka ei vielä sisällä veroja ja rakenteluun vaaditun kanta-ajoneuvon kustannuksia. Tämä tarkoittaa, että Garavinin rakentaman Topolinon kokonaiskustannukset ovat yli 55 000 euroa ennen veroja, mikä tekee siitä kalleimman saatavissa olevan Topolinon.