Fiat säilyi Stellantis-konsernin suosituimpana brändinä – merkki myi viime vuonna 1,35 miljoonaa autoa

Fiat on ollut Suomessa viime vuosina vain varjo entisestään, mutta muualla maailmassa ja varsinkin Euroopan ulkopuolella kauppa käy mainiosti. Niinpä Fiat oli viime vuonnakin monikansallisen Stellantis-konsernin myydyin merkki.

Taakse jäivät siis esimerkiksi Citroën, Peugeot ja Opel jo kolmatta vuotta peräkkäin. Italialaisbrändin maailmanlaajuinen myynti vuonna 2023 oli kaikkiaan 1,35 miljoonaa autoa, mikä tarkoitti 12 prosentin kasvua edellisvuoteen verrattuna. Fiatin menestyksestä saadaan pitkälti kiittää neljää aluetta, joilla merkin markkinaosuus on varsin kunnioitettavaa luokkaa. Nämä maat ovat Brasilia (21,8 prosenttia), kotimarkkina Italia (12,8 prosenttia), Turkki (15,7 prosenttia) ja Algeria huimalla 78,6 prosentin markkinaosuudella.

Kuva: Fiat

Brasilian bestsellerinä toimi Strada-niminen pick-up, kun taas jo pahasti ikääntymään päässyt Panda dominoi Italiassa. Kompaktiluokan budjettilaitaa edustava Egea/Tipo oli puolestaan kovaa valuuttaa Algeriassa ja Turkissa, jossa autoa myös valmistetaan. Fiat oli lisäksi suosituin merkki koko Etelä-Amerikassa 542 000 myydyn auton myötä, mikä tarkoitti vuonna 2023 14,5 prosentin markkinaosuutta.

Fiatin suosion salaisuus piilee sen lukuisissa markkina-alueissa, kun taas Stellantiksen muut massamerkit Citroën, Peugeot ja Opel vetoavat lähinnä eurooppalaisostajiin. Vanhalla mantereella Fiat 500e pysyi myydyimpänä kaupunkisähköautona 14,7 prosentin markkinaosuudellaan A- ja B-segmenttien sähköautojen luokassa. Polttomoottoriautojen puolella ikääntyneet Panda ja 500 ylsivät puolestaan peräti 44,4 prosentin markkinaosuuteen omassa segmentissään, mikä tarkoitti 230 000 auton myyntiä.

Kuva: Fiat

Syitä näiden autojen pitämiseen edelleen valikoimassa ei siis tarvitse miettiä kovin pitkään. Kevyiden hyötyautojen puolella Stellantiksen suosituin malli oli puolestaan Fiat Ducato, joka ylsi Euroopan myyntitilastossa seitsemännelle sijalle. Henkilöautopuolella Fiatin kompastuskiveksi on osoittautunut monessa Euroopan maassa varsin niukka mallivalikoima, mutta italialaismerkki lanseerasi sentään viime vuonna uuden 600:n ja mopoautojen luokkaan sijoittuvan Topolinon.

Kuva: Fiat

Tänä kesänä esittelyvuorossa on puolestaan uusi täyssähköinen Panda, jonka pitäisi pystyä kilpailemaan hinnallaan kiinalaistulokkaita vastaan. Algerian, Afrikan ja Etelä-Amerikan markkinoilla ostajia on puolestaan viime aikoina houkuteltu uuden Titanon avulla, joka sijoittuu keskikokoisten pick-upien luokkaan. Tulevaisuudessa Fiatille pitäisi koittaa merkin toimitusjohtaja Olivier Francoisin mukaan ”toinen kausi”, joka tarkoittaa ainakin entistä värikylläisempiä ja italialaishenkisempiä autoja.

Kuva: Fiat
Kuva: Fiat
LähdeCarscoops

Lue lisää