Fiat Chrysler Automobilesin pääjohtaja Sergio Marchionne on tunnettu lennokkaista lausahduksistaan ja vauhdikkaista otteistaan. Hän on piinkova bisnesmies, joka ei juuri välitä perinteistä tai historian painolasteista, jos entistä parempi tulos painaa vaakakupin toisella puolella. Niinpä Jeepejäkin valmistetaan nykyään Italiassa, ja emomerkki Fiatin mallistoa on karsittu voimakkaasti paremman katteen tuottaviin autoihin panostettaessa.
Tätä lajia on luvassa lisää, kun ensi vuonna eläköityvä Marchionne ilmoittaa viimeisestä suuresta peliliikkeestään 1. kesäkuuta. Uutistoimisto Bloombergin tietojen mukaan Marchionne julkistaa tuolloin, että massamarkkinoille tarkoitettujen autojen tuotanto Italiassa lopetetaan. Tämä tarkoittaa mm. Fiat Punton ja Alfa Romeon Mito-pikkuauton tarun loppua. Punton tuotanto päättyy Melfin tehtaalla, ja Miton valmistus Mirafiorin tuotantolaitoksessa kokee saman kohtalon.
Torinossa ja Pomigliano d’Arcossa sijaitsevat tehtaat muutetaan valmistamaan uusia Maserateja sekä Jeepejä, ja miniautoluokan Fiat Pandan tuotanto siirretään Puolaan. Torinon legendaarinen Mirafiorin tehdas saa jatkossa valmistettavakseen Maseratin uuden katumaasturin, joka asettuu atrainmerkin mallistossa todennäköisesti nykyisen Levanten alapuolelle.
Suuret muutokset Fiatin italialaisilla juurilla ovat osa Marchionnen suunnitelmaa, jonka mukaan konsernin autotuotanto Länsi-Euroopassa suunnataan kohti premium-luokan autoja, ja massamarkkinoille tarkoitetut mallit tehdään halvemman työvoiman maissa. Esimerkiksi Pandan valmistuksen siirtäminen Pomigliano d’Arcosta Puolaan mahdollistaa Jeepin uuden pikkumallin tuotannon Italiassa. Tarkoituksena on kasvattaa Jeepin maailmanlaajuista myyntiä ja auttaa myös FCA:ta siirtymään dieseleistä sähköhybrideihin. Ne korvaavat Fiatin vanhalla mantereella tällä hetkellä tarjoamat pienet dieselmallit.
Suosittelemme
Tässä ei ollut vielä kaikki, koska Sergio Marchionne aikoo muutenkin karsia emomerkki Fiatin mallistoa rajulla kädellä. Tällä tietoa ainoastaan 500 ja Panda jätetään jäljelle, eli Fiat keskittyy puhtaasti pikkuautoihin ja 500:n johdannaisiin. Marchionne totesi muutama kuukausi sitten, että FCA:n voitot voitaisiin jopa kaksinkertaistaa viidessä vuodessa, kun Jeepin potentiaali hyödynnetään täysillä. Ainakin Pohjois-Amerikassa Marchionnen strategia on toiminut mainiosti viime aikoina, koska konserni on lähes puolittanut velkansa ja se teki isomman voiton kuin Ford tämä vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana.