Fiat lopettaa autojensa tuotannon Italiassa ja karsii mallistoaan – vain 500 ja Panda jäävät jäljelle

Fiat Chrysler Automobilesin pääjohtaja Sergio Marchionne on tunnettu lennokkaista lausahduksistaan ja vauhdikkaista otteistaan. Hän on piinkova bisnesmies, joka ei juuri välitä perinteistä tai historian painolasteista, jos entistä parempi tulos painaa vaakakupin toisella puolella. Niinpä Jeepejäkin valmistetaan nykyään Italiassa, ja emomerkki Fiatin mallistoa on karsittu voimakkaasti paremman katteen tuottaviin autoihin panostettaessa.

Tätä lajia on luvassa lisää, kun ensi vuonna eläköityvä Marchionne ilmoittaa viimeisestä suuresta peliliikkeestään 1. kesäkuuta. Uutistoimisto Bloombergin tietojen mukaan Marchionne julkistaa tuolloin, että massamarkkinoille tarkoitettujen autojen tuotanto Italiassa lopetetaan. Tämä tarkoittaa mm. Fiat Punton ja Alfa Romeon Mito-pikkuauton tarun loppua. Punton tuotanto päättyy Melfin tehtaalla, ja Miton valmistus Mirafiorin tuotantolaitoksessa kokee saman kohtalon.





Torinossa ja Pomigliano d’Arcossa sijaitsevat tehtaat muutetaan valmistamaan uusia Maserateja sekä Jeepejä, ja miniautoluokan Fiat Pandan tuotanto siirretään Puolaan. Torinon legendaarinen Mirafiorin tehdas saa jatkossa valmistettavakseen Maseratin uuden katumaasturin, joka asettuu atrainmerkin mallistossa todennäköisesti nykyisen Levanten alapuolelle.

Suuret muutokset Fiatin italialaisilla juurilla ovat osa Marchionnen suunnitelmaa, jonka mukaan konsernin autotuotanto Länsi-Euroopassa suunnataan kohti premium-luokan autoja, ja massamarkkinoille tarkoitetut mallit tehdään halvemman työvoiman maissa. Esimerkiksi Pandan valmistuksen siirtäminen Pomigliano d’Arcosta Puolaan mahdollistaa Jeepin uuden pikkumallin tuotannon Italiassa. Tarkoituksena on kasvattaa Jeepin maailmanlaajuista myyntiä ja auttaa myös FCA:ta siirtymään dieseleistä sähköhybrideihin. Ne korvaavat Fiatin vanhalla mantereella tällä hetkellä tarjoamat pienet dieselmallit.


Tässä ei ollut vielä kaikki, koska Sergio Marchionne aikoo muutenkin karsia emomerkki Fiatin mallistoa rajulla kädellä. Tällä tietoa ainoastaan 500 ja Panda jätetään jäljelle, eli Fiat keskittyy puhtaasti pikkuautoihin ja 500:n johdannaisiin. Marchionne totesi muutama kuukausi sitten, että FCA:n voitot voitaisiin jopa kaksinkertaistaa viidessä vuodessa, kun Jeepin potentiaali hyödynnetään täysillä. Ainakin Pohjois-Amerikassa Marchionnen strategia on toiminut mainiosti viime aikoina, koska konserni on lähes puolittanut velkansa ja se teki isomman voiton kuin Ford tämä vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

Onko se Mustang? Onko se Tesla? Ei, vaan venäläinen sähköauto!

Venäläisfirma nimeltä Aviar Motors rakentaa Teslaan pohjautuvaa klassisen Mustangin näköistä sähköautoa. Onko kyseessä menestysosista rakennettu hitti vai huti? Automalli kehitetään...

Tyyliniekka tutustuu – Uudenkaupungin automuseo tarjoaa Saab-nostalgiaa ja eksoottisia yksittäiskappaleita

Kotimaan matkailu on tänä kesänä suositumpaa kuin koskaan, joten mekin kävimme tutustumassa Suomen ainoan autotehtaan yhteydessä sijaitsevaan museoon. Ulkoapäin varsin...

Ei ravistettu, eikä sekoitettu: Aston Martin -viski toimitetaan pullossa, jota koristaa aito DB5:n mäntä

Autonvalmistaja Aston Martin on päättänyt tehdä yhteistyötä brittiläisen Bowmore-tislaamon kanssa. Tuloksena on varsin erikoinen ja harvinainen skottilainen mallasviski. Black Bowmore...

Kiinan vastaus luksuslimolle on pidennetty Hongqi H9+

Ainakin näin länsimaalaisittain erikoisesta nimestään huolimatta tällä normikorisesta autosta pidennetyllä mallilla on tarjota parasta mahdollista luxusta Kiinan suunnalta. Jutun kuvat...

Tyylikäs vanha kuplavolkkari on sijoitus, joka saattaa kiinnostaa myös naisia

Vanhojen autojen maailmassa hinnat heittelevät kuin pörssimarkkinoilla. Iäkäs kuplavolkkari voi sen sijaan olla tasaisesti arvoaan nostava, jonka ostajakunta on...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...