Stellantiksen Torinon tehtaan 500e-linjastolla on neljän viikon seisokki, ja hybridiversiokin on tulossa vasta 18 kuukauden päästä.
Fiat on laittanut jäihin 500e sähkömallinsa tuotannon, koska kysynnän hiipuminen on ollut sen verran radikaalia. Stellantis on vahvistanut, että Italian Torinon Mirafiroin tehtaan 500e-linja on hiljentynyt 13. syyskuuta neljäksi viikoksi. Tämä tarkoittaa, että Euroopassa ei toistaiseksi valmisteta ikonista 500-nimeä kantavaa mallia ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2007 jälkeen.
“Toimenpide oli välttämätön, koska nykyinen tilausten puute liittyy kaikkien autonvalmistajien, mutta erityisesti Euroopan sähköautomarkkinoiden vakaviin vaikeuksiin”, on Stellantis ilmoittanut lausunnossaan tuotannon keskeyttämisen syistä Reutersille.
Vanha Pandan alustalle koottu, ja Puolassa valmistettu polttomoottorikäyttöinen 500 poistui tuotannosta jo kesällä, koska auto ei täyttänyt uusia kyberturvallisuuslakeja, eikä Fiat halunnut enää käyttää rahaa mallin modernisointiin. Vanhan 500:n polttismallin tuotanto ei ole pysähtynyt kuitenkaan kokonaan, sillä mallia rakennetaan edelleen Pohjois-Afrikassa, joskin nämä versiot eivät ole oikeutettuja myyntiin Euroopassa.
Fiat onkin päättänyt luoda uuden hybridimallin vaihtamalla sähköisen 500e:n tekniikan pieneen polttomoottoriin ja sähkömoottoriin. Mallinimeä 500 Ibrida käyttävä luomus on tosin valmis vasta vuoden 2025 loppupuolella, tai pahimmillaan vasta 2026, minkä vuoksi Fiat-jälleenmyyjien varastot voivat näyttää pelottavan tyhjiltä seuraavat 18 kuukautta.
Suosittelemme
Hybridiä rakennetaan sähköversion rinnalla historiallisella Mirafiorin tehtaalla, joka saa sadan miljoonan euron rahoituksen, jotta tilat voidaan muuntaa täyttämään Fiatin ”uudet sähköistyssuunnitelmat”. Suomeksi moinen tarkoittaa yksinkertaisesti askelia taakse kohti vanhaa hyväksi koeteltua polttomoottoritekniikkaa.
Fiat ei ole suinkaan ainoa autonvalmistaja, joka on pakotettu muuttamaan strategiaansa sähköautojen odotettua paljon alhaisemman kysynnän vuoksi. Aina kansanautoista luxusmerkkeihin ovat niin Volvo, GM, Ford, Aston Martin kuin Mercedeskin pidentäneet yksi kerrallaan olemassa olevien polttoajoneuvojensa käyttöikää, tai jopa käyttävät lisärahoitusta uusien kehittämiseen.