2000-luvun alkupuolella myynnissä ollut Renault Clio V6 kuuluu keskimoottorirakenteensa myötä varmasti kaikkien aikojen villeimpiin pikkuautoihin. Steroidi-Clion syntytarinasta saatiin nyt mielenkiintoista uutta tietoa.
Pikkuauton koriin takapenkin paikalle sovitettu keskimoottori ja muhkeat levitykset vievät välittömästi ajatukset 1980-luvun alkupuolen Renault 5 Turboon, mutta se ei historiallisesta yhteydestään huolimatta toiminut inspiraation lähteenä Clio V6:lle. Sen sijaan idea sai alkunsa erään Renaultin muotoilijan päässä. Tätä nykyä ranskalaismerkin design-tiimin johtotehtävissä toimiva Axel Breun kertoo, kuinka kaikki sai alkunsa.
Breun oli todella innostunut vuonna 1992 lanseeratun ensimmäisen sukupolven Renault Twingon omaperäisestä muotoilusta, jossa tila-autoista tuttu yhden laatikon periaate tuotiin pikku- tai jopa miniautojen segmenttiin. Twingon työntötankomoottori oli kuitenkin pettymys, koska se oli jo 1990-luvulla rakenteeltaan antiikkinen ja pohjautui itse asiassa vuonna 1960 lanseeratun Tipparellun voimanlähteeseen.
Tästä syystä Axel Breun sai idean omasta harrasteprojektistaan, jossa Daihatsu Charade GTTi:stä lainattu turboahdettu 12-venttiilinen kolmipytty olisi nostettu Twingon nokalle. Sähkölaitteiden sovittaminen yhteen osoittautui kuitenkin haasteelliseksi, mutta tämä ei saanut miestä luovuttamaan. Hän laati päinvastoin entistäkin hurjemmat suunnitelmat ja alkoi etsiä kokonaan uutta autoa Twingon tekniseksi pohjaksi. Vaatimuksena oli sama 2345 millin akseliväli kuin ranskalaisessa pikkuautossa, ja ratkaisu löytyi varsin yllättävältä suunnalta.
Suosittelemme
Breun huomasi, että Ferrari 308 olisi 2340 millin akselivälinsä myötä hyvin lähellä Twingoa. Ferrarissa olisi myös erillinen alusta, jonka päälle Twingon korin sovittaminen olisi mahdollista ainakin teoriassa. Autojen leveydessäkään ei olisi ollut huimaa eroa, koska 308 oli suunniteltu jo 1970-luvulla ja Twingon ensimmäinen painos oli poikkeuksellisen leveä aikansa pikkuautoksi.
Axel Breun onnistui saamaan Renaultilta käyttämättömän Twingon korin ja hän oli useampaankin kertaan lähellä ostaa kolaroidun 308:n elintenluovuttajaksi, mutta projekti ei silti koskaan toteutunut. Breunin työpöytänsä taakse ripustamat luonnospiirrokset olivat kuitenkin herättäneet ihailua kollegoiden keskuudessa. Piirrokset kiinnittivät myös merkin silloisen päämuotoilijan, eli Patrick Le Quémentin huomion. Toisen sukupolven Clion sporttista imagoa haluttiin kohottaa, joten Breunin idean pohjalta syntyi lopulta Lagunasta lainatulla kolmilitraisella kuutosella varustettu Clio V6.
Axel Breunin osuutta steroidi-Clion synnyssä ei unohdettu, ja niinpä TWR:n valmistuslinjalta Ruotsissa ulos rullannut ensimmäinen yksilö lahjoitettiin Breunille. Se on edelleen hyvässä tallessa miehen tallissa.