Ferrarin lähteminen mukaan katumaasturien luokkaan ei ole ollut enää muutamaan vuoteen mikään salaisuus. SUV-termin sijasta italialaismerkki kutsuu omaa luomustaan FUV:ksi, eli Ferrari Utility Vehicleksi.
Tällä halutaan korostaa korkeammilla saappailla liikkuvan Maranellon orin sporttisuutta, eli kyseessä on ennemminkin urheilullinen crossover kuin perinteinen katumaasturi. Auton puhdasverisyyttä korostava Purosangue-nimikin on ollut tiedossa jo jonkin aikaa, mutta tarkemmat muodot ovat jääneet vielä testiprototyyppien erittäin paksun naamioinnin peittoon. Nyt Maranellon kuuma uutuus putkahti kuitenkin nettiin ilman rihman kiertämää.
Ilmeisesti Ferrarin tehtaalla salaa napatut kuvat näyttävät Purosanguen sekä etuviistosta että takaa. Pitkän nokan dominoimat mittasuhteet eivät jää epäselväksi, kun taas ohjaamon muodot vaikuttaisivat olevan melko lähellä Maserati Levantea. Ferrarin ”FUV” on kuitenkin täysin oma mallinsa, joka korvaa italialaisten valikoimassa kaksiovisen ja farmariperäisen GTC4Lusson.
Perinteisen Pininfarina-designin ystäville Purosangue ei ole välttämättä mitään silmäkarkkia. Maranellon ensimmäinen neliovinen auto ja crossover on kyllä omalla tavallaan jopa urheilullinen ilmestys, mutta muotoilu on kaukana klassisten Ferrarien tai vaikkapa nykyisen Roman puhdaslinjaisuudesta. Kylkeä halkaisee erikoinen taitos, ja nokkakin edustaa nykyään suuressa huudossa olevaa ”kaksikerroksista” designia.
Suosittelemme
Ylemmät etuvalot ovat saaneet selkeitä vaikutteita SF90-hyperautosta, mutta puskurin alaosa on melkoinen muotojen sekamelska. Mustien lokasuojanreunojenkin sopivuudesta Ferrariin voidaan olla montaa mieltä, mutta takaapäin Purosangue vaikuttaisi olevan parhaimmillaan. Täällä yhteys esimerkiksi GTC4Lussoon on selvä, kun taas litteät takavalot tuovat mieleen uuden 296 GTB:n. Sporttihenkeä korostavat myös takapuskurin alareunan diffuusori sekä sen reunustamat neljä pakoputkenpäätä.
Ne kertovat pellin alla piilevästä voimasta, joka saadaan todennäköisesti sähköavusteisesta tuplaturbo-V6:sta 296 GTB:n malliin. Hybridin lisäksi tarjolle saattaa tulle myös pelkästään bensaa polttava turbokuutonen, mutta tupla-ahdettu V8 tai jopa vapari-V12 ovat vielä suuria kysymysmerkkejä. FUV:n tuotannon pitäisi alkaa vielä tämän vuoden puolella, mutta ensimmäiset asiakasautot luovutetaan vasta vuonna 2023.