Ferrari voitti Le Mansin 24 tunnin kisan 58 vuoden tauon jälkeen – SF90 Stradalea tarjotaan valikoiduille asiakkaille kilpurin värityksellä

Le Mansin 24 tunnin kisassa tehtiin viime viikonloppuna historiaa, kun Ferrari palasi pääluokkaan 50 vuoden tauon jälkeen. Paluuta voidaan luonnehtia varsin onnistuneeksi, koska saaliiksi tuli Maranellon merkin kymmenes ykkössija Le Mansissa.

Edellisestä kerrasta on aikaa peräti 58 vuotta, eli Ferrarin yhdeksäs Le Mans -voitto on vuodelta 1965. Tuolloin autona oli 3,3-litraisella V12:lla ryyditetty 250 LM. Tänä vuonna maranellolaisten työkaluna palveli puolestaan hybridi-V6:lla varustettu 499P, joka on kehitetty ns. Hypercar-luokituksen mukaisesti.

Kuva: Ferrari

Ferrarilla ei ollut vielä mitään tietoa Le Mansin voitosta viime perjantaina, jolloin esiteltiin tämän vuoden kilpurin värityksestä inspiraationsa saanut SF90 Stradalen erikoismalli. Tarkoituksena oli vain juhlistaa paluuta Le Mansin pääluokkaan 50 vuoden poissaolon jälkeen, mutta erikoisversiosta tuli pari päivää myöhemmin myös kunnianosoitus Ferrarin kymmenennelle Le Mans -voitolle.

SF90 Stradalen erikoismallin väriksi on valittu teemaan sopiva Rosso Le Mans, joka saa kontrastia kilpurin kaltaisista keltaisista raidoista. Giallo Modena -keltaista on käytetty raitojen lisäksi myös peilinkoteloissa, takaspoilerissa ja jarrusatuloissa. Katto on puolestaan musta, ja autosta löytyy myös lukuisia tummia hiilikuituosia. Nokkapeltiä ja ovia koristavat käsin maalatut World Endurance Championship (WEC) -logot sekä 50-numerot muistuttamassa Ferrarin Le Mans -poissaolon pituudesta.

Kuva: Ferrari

Muihin yksityiskohtiin kuuluvat Italian liput värit etusplitterin keskellä ja ratissa sekä erikoismallin statuksesta muistuttava laatta ohjaamossa. Tekniikkaan ei ole tehty muutoksia, eli nelilitrainen tuplaturbokasi ja kolme sähkömoottoria tuottavat 1000 hevosvoiman kokonaistehon. Potkua on jopa hieman enemmän kuin kilpurissa, jonka tupla-ahdettu kolmilitrainen V6 ja sähkömoottori luovuttavat yhteensä 952 heppaa. Tästä huolimatta nopeamman auton tittelistä ei ole epäselvyyttä.

SF90 Stradalen erikoismallia tarjotaan pieni erä valikoiduille asiakkaille, joilla täytyy todennäköisesti olla varsin hyvät suhteet Maranellon pääkonttoriin. Auton hintaa ei ole kerrottu julkisuuteen, mutta paksusta lompakosta ei ole varmasti haittaa tämänkään Ferrarin kohdalla.

Kuva: Ferrari
Kuva: Ferrari
LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Kerrankin hyvännäköinen kiinalainen sähköauto – MG toi Cyber GTS Conceptin Goodwoodiin

MG:n valikoimaan kuuluu kuitenkin kaksipaikkainen roadster Cyberster, jonka umpiversiosta annettiin Goodwoodissa esimakua.

Jenkkiautoihin erikoistunut saksalaispaja juhlii 45-vuotista taivaltansa – Geiger Carsin keskimoottori-Corvettessa on yli 520 heppaa

Karl Geigerin Münchenissä luotsaama Geiger Cars kuuluu Euroopan tunnetuimpiin jenkkiautospesialisteihin, joka on tuonut vanhalle manterelle lukuisia amerikkalaisia erikoismalleja ja myös virittänyt niitä entisestään. Firma täyttää nyt 45 vuotta, ja juhlakaluna palvelee luonnollisesti tehokas jenkkisportti.

Ahdetulla Viperin V10 -moottorilla varustettu Plymouth GTX on maukas ilmestys

Plymouthin 60-luvun muskeliautot oli alun perin varustettu 7,2 litraisella 440 kuutiotuuman V8:lla, mutta tämä yksilö on saanut pellin alle jotain aivan muuta.

Rod Stewartin entinen Lambo on myynnissä – vuoden 1977 Countachista on tarjottu jo yli puoli miljoonaa dollaria

Raspikurkku Rod Stewart tunnetaan myös kovan luokan autofanina, jonka omistuksessa on viihtynyt superauto jos toinenkin menneiden vuosikymmenten aikana. Miehen vuonna 1977 hankkima Lamborghini Countach LP400 on nyt huutokaupattavana.

Tyyliniekan uusimmat