Ferrari voitti Le Mansin 24 tunnin kisan 58 vuoden tauon jälkeen – SF90 Stradalea tarjotaan valikoiduille asiakkaille kilpurin värityksellä

Le Mansin 24 tunnin kisassa tehtiin viime viikonloppuna historiaa, kun Ferrari palasi pääluokkaan 50 vuoden tauon jälkeen. Paluuta voidaan luonnehtia varsin onnistuneeksi, koska saaliiksi tuli Maranellon merkin kymmenes ykkössija Le Mansissa.

Edellisestä kerrasta on aikaa peräti 58 vuotta, eli Ferrarin yhdeksäs Le Mans -voitto on vuodelta 1965. Tuolloin autona oli 3,3-litraisella V12:lla ryyditetty 250 LM. Tänä vuonna maranellolaisten työkaluna palveli puolestaan hybridi-V6:lla varustettu 499P, joka on kehitetty ns. Hypercar-luokituksen mukaisesti.

Kuva: Ferrari

Ferrarilla ei ollut vielä mitään tietoa Le Mansin voitosta viime perjantaina, jolloin esiteltiin tämän vuoden kilpurin värityksestä inspiraationsa saanut SF90 Stradalen erikoismalli. Tarkoituksena oli vain juhlistaa paluuta Le Mansin pääluokkaan 50 vuoden poissaolon jälkeen, mutta erikoisversiosta tuli pari päivää myöhemmin myös kunnianosoitus Ferrarin kymmenennelle Le Mans -voitolle.

SF90 Stradalen erikoismallin väriksi on valittu teemaan sopiva Rosso Le Mans, joka saa kontrastia kilpurin kaltaisista keltaisista raidoista. Giallo Modena -keltaista on käytetty raitojen lisäksi myös peilinkoteloissa, takaspoilerissa ja jarrusatuloissa. Katto on puolestaan musta, ja autosta löytyy myös lukuisia tummia hiilikuituosia. Nokkapeltiä ja ovia koristavat käsin maalatut World Endurance Championship (WEC) -logot sekä 50-numerot muistuttamassa Ferrarin Le Mans -poissaolon pituudesta.

Kuva: Ferrari

Muihin yksityiskohtiin kuuluvat Italian liput värit etusplitterin keskellä ja ratissa sekä erikoismallin statuksesta muistuttava laatta ohjaamossa. Tekniikkaan ei ole tehty muutoksia, eli nelilitrainen tuplaturbokasi ja kolme sähkömoottoria tuottavat 1000 hevosvoiman kokonaistehon. Potkua on jopa hieman enemmän kuin kilpurissa, jonka tupla-ahdettu kolmilitrainen V6 ja sähkömoottori luovuttavat yhteensä 952 heppaa. Tästä huolimatta nopeamman auton tittelistä ei ole epäselvyyttä.

SF90 Stradalen erikoismallia tarjotaan pieni erä valikoiduille asiakkaille, joilla täytyy todennäköisesti olla varsin hyvät suhteet Maranellon pääkonttoriin. Auton hintaa ei ole kerrottu julkisuuteen, mutta paksusta lompakosta ei ole varmasti haittaa tämänkään Ferrarin kohdalla.

Kuva: Ferrari
Kuva: Ferrari
LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tämä Ford Mustang vaati yli 5500 työtuntia – Ringbrothersin ”Kingpin” on yksi SEMA Show’n tähdistä

SEMA Shown kohokohtiin ovat jo vuosia kuuluneet Ringbrothersin luomukset, joiden sarja saa jatkoa tänäkin vuonna.

Alfa Romeo ja Maserati yhdistävät voimansa erikoismallien suhteen – luvassa on räätälöintien lisäksi supereksklusiivisia autoja

Alfa Romeo ja Maserati ovat monikansalliseen Stellantis-konserniin kuuluvia italialaismerkkejä, joista kummallakaan ei ole mennyt viime vuosina erityisen hyvin. Ratkaisua tilanteeseen haetaan merkkien entistä tiiviimmästä yhteistyöstä, joka koskettaa myös Alfan ja Maseratin yksilöintiohjelmia.

Subaru ei luovu STI:stä – merkki esitteli sekä sähkö- että bensaversiot tulevaisuuden hot hatchista

Subaru Imprezan WRX STI -versiot nousivat ympäri maailmaa kulttimaineeseen, mutta Euroopassa niitä ei enää myydä. Muuallakin maailmassa tarjolla on ainoastaan miedompi WRX porrasperäisenä versiona, joka saattaa kuitenkin saada jälleen tulevaisuudessa seuraa tulisemmasta STI:stä.

Kun pikkuautolle kasvoi lihakset – Renault 5 Turbo syntyi rallin ehdoilla

Vuonna 1972 esitelty Renault 5 oli markkinoille tullessaan yksi moderneimpia pikkuautoja monikäyttökorin ja kokomuovisten puskureidensa ansiosta.

Tyyliniekan uusimmat