Ferrari palaa jälleen V6:een – 296 GTB:ssä on 830 heppaa ja noin 300 000 euron hintalappu hybriditekniikan ansiosta

Kuusylinterinen Ferrari on viimeksi ollut tarjolla 1970-luvulla, jolloin kuvankaunis Dino 246 palveli Maranellon merkin aloitusmallina. Tuolloin V6:n käyttöä jopa hieman häpeiltiin, ja siksi Dino ei saanut tehtaalta edes Ferrarin logoja. Nyt esitelty 296 GTB on sen sijaan pesunkestävä superauto myös suorituskykynsä osalta.

Uusi 296 GTB asemoidaan merkin omien sanojen mukaan V8-keskimoottorilla varustetun F8 Tributon yläpuolelle. Vaikka 296 GTB:ssä on kaksi sylinteriä vähemmän, tehoa on silti enemmän hybridivoimalinjan ansiosta. 2,9-litrainen tuplaturbo-V6 tuottaa jo yksinään 663 hevosvoimaa, mistä saadaan muut tuotantoautot varjoonsa jättävä 221 hepan litrateho. Yhdessä sähkömoottorin kanssa potkua riittää 830 hevosvoiman ja 740 newtonmetrin verran, mihin F8 Tributo tai esimerkiksi McLarenin uusi Artura-hybridisuperauto eivät pysty vastaamaan.

Näillä eväillä satasen nopeus saavutetaan 2,9 sekunnissa, ja 200 km/h on mittarissa 7,3 sekunnissa. Vertailun vuoksi F8 Tributon vastaavat arvot ovat 2,9 ja 7,6 sekuntia. Huippunopeutta uusi 296 GTB kelaa yli 330 km/h, ja tehtaan oman Fioranon testiradan kierros sujuu tarkalleen minuutissa ja 21 sekunnissa. Tässäkin suhteessa F8 Tributo jää taakse 1,5 sekunnin verran. 166 hevosvoimaa tuottava sähkömoottori on sijoitettu V6:n ja kahdeksanpykäläisen kaksoiskytkinvaihteiston väliin, kun taas 7,45 kWh:n akut ovat löytäneet paikkansa lattian alta. Takavetoinen 296 GTB etenee isomman ja nelivetoisen SF90:n tavoin myös pelkällä sähköllä. Uutuuden sähköiseksi toimintamatkaksi kerrotaan parhaimmillaan 25 kilometriä.

Hybriditekniikasta huolimatta 296 GTB on vain 35 kiloa F8 Tributoa painavampi. 1470 kilon kuivapaino on saavutettu veekasia kevyemmän V6:n lisäksi hieman pienemmillä mitoilla, koska uutuus on 46 milliä F8 Tributoa lyhyempi, ja akselivälilläkin on mittaa 50 millimetriä vähemmän. Lisää painonsäästöä on luvassa lisävarustelistalta löytyvän Assetto Fiorano -paketin myötä. Multimatic-iskunvaimentimet, hiilikuituisia korin osia, komposiittimuovisen takalasin ja Michelin Cup 2 R -renkaat mukanaan tuova paketti laskee massaa 12 kilon verran, ja hiilikuituisilla vanteilla onnistuu vielä seitsemän kilon painonsäästö.

Suosittelemme

Muotoilultaan uutuus siteeraa SF90-isoveljen lisäksi 1960-luvun 250 LM -kilpa-autoa. Linjat ovat silmiä hivelevän puhtaat, ja aktiivinen takaspoilerikin nousee esiin vasta tarpeen vaatiessa. Sen avulla downforcea on parhaimmillaan 360 kiloa 250 km/h:n nopeudella. B-pilari erottuu selvästi kattolinjasta, mikä antaa esimakua perässä seuraavasta Spider-versiosta. Kojelaudankin muodot ovat lähes retrotyylisen kevyet, eli Ferrarista ei vieläkään löydy ylisuuria kosketusnäyttöjä. Perinnehenkeä löytyy myös kaksoiskytkinlaatikon vaihteenvalitsimesta, jonka design kumartaa Maranellon merkin klassisen kulissivaihteiston suuntaan.

Ajettavuudeltaan hauskimmaksi uudeksi Ferrariksi mainostetun 296 GTB:n asiakastoimitukset Euroopassa starttaavat alkuvuodesta 2022. Suomen autoverotuksella hybriditekniikka tekee hyvää superauton hinnalle, joka on huimasta teholukemasta huolimatta ”vain” 300 000 euron luokkaa. Kiinnostuneet voivat kysellä omaansa Luxury Collection Automobilesilta.

LähdeCarscoops

Lue lisää