MAINOS: Hovisepät

Tissot PRX Powermatic 80

Hiilikuitu on täydellinen valinta kovien pakettien ystäville

Ferrari laittoi keskimoottorisen V8-mallinsa uusiksi – F8 Tributo astuu 488 GTB:n saappaisiin 720 hepan voimin

Ferrarin keskimoottoristen V8-mallien sarja ulottuu vuonna 1975 lanseerattuun 308:aan asti, joka korvasi 1960-luvun lopulla markkinoille tulleen V6-koneisen Dinon. 308 joutui aikanaan 328:n korvaamaksi, ja seuraavaksi vuorossa olivat kronologisessa järjestyksessä 348, F355, 360 ja F430. Sarjan viimeiseksi vapaasti hengittäväksi malliksi jäi 10 vuotta sitten lanseerattu 458, jonka perusrakenne on vieläkin käytössä. Nykyinen 488 on nimittäin tehty 458:n pohjalta, mutta vaparikone on vaihtunut tuplaturbokasiin.

488:sta esiteltiin viimevuotisessa Geneven autonäyttelyssä ratakäyttöön suunniteltu Pista-erikoisversio, ja tänä vuonna Genevessä lanseerataan jo 488:n seuraaja. F8 Tributo -nimen saaneen uutuuden kuvat ja tiedot julkaistiin kuitenkin jo nyt, eli vajaa viikko ennen näyttelyn avautumista. Kuvia tarkemmin tutkimalla huomaa, että kyseessä ei ole täysin uusi auto, vaan siinä hyödynnetään edelleen jo 458:ssa käytettyä perusrakennetta. Tämän huomaa Ferrarin katosta ja laseista, mutta muuten linjat on päivitetty kattavasti.

Esimerkiksi etuvalot ovat entistä litteämmät, jotta niiden yläpuolelle on saatu integroitua pienet ilmanottoaukot. Myös etupuskuri on niitä lähes täynnä, ja nokkapellistäkin löytyy 488 Pistan kaltaiset ilma-aukot jäähdyttimille. Kylkilinja on hyvin lähellä 488:aa, kun taas takalasin pleksin ilmanpoistoaukot toimivat kunnianosoituksena legendaariselle F40:lle. Perässä on muutenkin kumarrettu traditioille, koska pyöreitä takavaloja on jälleen neljä Ferrarin klassisen tyylin mukaisesti. Myös kojelaudassa hyödynnetään pyöreitä ilmasuulakkeita ja sisustassa on lukuisia muitakin uusia osia, vaikka sukulaisuus edeltäjään on selvästi nähtävillä.

Suosittelemme


Etupenkkien takana karjuu edelleen 3,9-litrainen veekasi, mutta potkua on rutkasti enemmän kuin 488:ssa. Huipputeho kirjataan nyt peräti 720 hevosvoimaan ja maksimivääntö 770 newtonmetriin, eli lukemat ovat kasvaneet 50 hepan ja 10 newtonin verran. F8 Tributon arvot ovat itse asiassa täsmälleen samat kuin 488 Pistassa, eli kyseessä saattaa olla jopa sama kone. Luvut paljastavat pienen eron ainoastaan maksimiväännön osalta, koska se on käytettävissä hieman alemmilla kierroksilla kuin Pistassa.

Luonnollisesti myös suoritusarvot ovat huippuluokkaa. Kuivapainoltaan 1330 kilon painoinen uutuus kiihtyy nollasta sataan 2,9 sekunnissa, ja kahdensadan nopeus on taulussa 7,8 sekunnissa. Huippunopeudeksi ilmoitetaan puolestaan 340 km/h. Vaihteistosta ei ole kerrottu vielä mitään, mutta se on todennäköisesti edeltäjästä ja Pistasta tuttu seitsemänpykäläinen kaksoiskytkinlaatikko.

Ferrari kehuu, että sekä mukavuus että hallittavuus äärirajoilla ovat kohentuneet 488:aan verrattuna. Tästä saadaan kiittää esimerkiksi parantunutta aerodynamiikkaa, jossa on otettu mallia 488 Pistasta monessa suhteessa. Lisäksi autossa on kahva edellä ajamista helpottavan Side Slip Angle Controlin uusin versio, ja entistä pienemmän ratinkin pitäisi tehdä ajamisesta tarkempaa. Matkustaja voi puolestaan tarkkailla ajotietoja repsikan puolelle upotetusta seitsemäntuumaisesta kosketusnäytöstä.

F8 Tributo voi muuten jäädä viimeiseksi V8-keskimoottorilla varustetuksi Ferrariksi, koska Maranellossa ollaan kuulemma kehittämässä jo turboahdettua V6:ta ja sähkömoottoria hyödyntävää hybriditekniikkaa.

Suomessa Ferraria myy Luxury Collection Automobiles, ja liikkeen edustajan mukaan heiltä on jo tilattu neljä F8 Tributoa. Saatamme siis päästä näkemään tämän upean Ferrrarin Suomen teillä!

LähdeCarscoops

Lue lisää