Ferrari julkaisi kuvia ja tietoja uudesta supertykistään – vapari-V12 yltää 9500 kierrokseen ja tuottaa 830 heppaa

Vapaasti hengittävien V12-moottorien päivät alkavat olla luetut ilman sähköisiä apuja. Ferrarilla lajinsa viimeiseksi jää hyvin todennäköisesti 812 Superfastin pohjalta tehty erikoismalli, joka esitellään virallisesti toukokuun alussa.

Auton näkemistä ei kuitenkaan tarvitse odotella sinne asti, koska italialaiset julkaisivat jo nyt monia kuvia ja tietoja uutuudestaan. Se kulkee tällä hetkellä Ferrari 812 ”Versione Speciale” -nimen alla, mutta lopullinen nimi kuullaan erikoismallin esittelyn yhteydessä.



Auton keulalla kiljuu Maranellon merkin legendaarisen V12:n viimeisin kehitysversio, joka saa kunnian olla myös Ferrarin historian tehokkain katuauton moottori. Hybridivoimalinjalla varustetuissa malleissa on toki nähty vieläkin suurempia teholukemia, mutta pelkästä polttomoottorista Maranellossa ei ole vielä koskaan revitty enemmän kuin ”Versione Specialen” 830 hevosvoimaa.





Lisäksi pannu kiertää korkeammalle kuin yhdenkään katu-Ferrarin kone tähän mennessä. Punaviiva tulee vastaan vasta 9500 kierroksen kohdalla, joten moottorin luonne ja äänet lienevät lähes kilpa-autojen tasoa. Tämä on saatu aikaan esimerkiksi uuden venttiilien ajoituksen avulla ”tavalliseen” 812 Superfastiin verrattuna. Pakokaasut poistuvat aivan takadiffuusorin kulmiin sovitetuista kantikkaista putkenpäistä, ja alustaa on hienosäädetty entistäkin tarkemman ajettavuuden nimissä. Lisäksi auto on saanut ketteryyttä kohentavan nelipyöräohjauksen. Ajodynamiikasta huolehtii puolestaan Ferrarin Side Slip Control -järjestelmän versio 7.0.

Lähtökohtana käytettyyn 812 Superfastiin verrattuna lähes kaikki koripaneelit on laitettu uusiksi. Tavoitteena on ollut maaefektin maksimointi, ja niinpä auto on saanut esimerkiksi keulan uuden ilmanottoaukot, massiivisen diffuusorin takapuskurin alle sekä takalasin tilalle kiinteän alumiinipaneelin. Sen aukot synnyttävät aerodynamiikkaa kohentavia pyörteitä, ja auton painoakin on saatu laskettua runsaan hiilikuidun käytön ansiosta.

Nokan osalta erottuvin piirre on koko keulan halki kulkeva hiilikuitupaneeli, joka tekee Ferrarin mukaan autosta leveämmän näköisen ja lyhentää myös pitkää konepeltiä visuaalisesti. Sisätiloista löytyy puolestaan sama kojelauta kuin 812 Superfastissa, mutta oviverhoilut on laitettu laihdutuskuurin nimissä uusiksi. Lisäksi keskikonsolia koristaa Ferrarin klassisesta H-kaaviosta inspiraationsa saanut vaihteenvalitsin, joka nähtiin alun perin gran turismojen joukkoon kuuluvassa Romassa. Jäämme odottelemaan ”Versione Specialen” lopullista esittelyä ja nimen julkaisua 5.5.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.