Ferrari esitteli uuden avohybridin – 830-heppainen 296 GTS ylittää jo pelkällä sähköllä Suomen maksiminopeusrajoituksen

Ferrari siirtyi tupla-ahdettua V6:ta ja sähkömoottoria hyödyntävään hybridivoimalinjaan aiemmat V8-keskimoottorimallit korvaavassa 296 GTB:ssä. Nyt autosta esiteltiin myös GTS-nimen saanut avoversio.

Maranellon merkki on takavuosina käyttänyt GTS-lyhennettä targa-kattoisissa malleissaan, ja tälläkään kertaa kyseessä ei ole aivan puhdasverinen Spider. GTS:n istuinten takana on nimittäin vanhoja targa-kaaria muistuttava ratkaisu, joka kätkee sisäänsä myös korkeussuunnassa liikuteltavan lasin ohjaamon pyörteiden vähentämiseksi. Itse katto taittuu puolestaan kahdessa osassa piiloon keskimoottorin yläpuolelle.

Operaatiossa kestää tasan 14 sekuntia ja se onnistuu 45 km/h:n nopeuteen asti. Avokori ja kattoratkaisu tuovat mukanaan 70 kilon lisämassan GTB:n 1470 kilon kuivapainoon verrattuna, mutta suorituskyky ei tästä juuri kärsi. Nollasta sataan pyrähdetään 2,9 sekunnissa GTB:n tavoin, mutta kahteensataan asti kiihdytettäessä GTS on 7,6 sekunnin suorituksensa myötä 0,3 sekuntia umpiversiota hitaampi. Pelkän sähkön voimin pääsee parhaimmillaan samat 25 kilometriä kuin GTB:llä, ja sähkömoodilla huiput ovat 135 km/h.

8500 kierrokseen yltävä kolmilitrainen tuplaturbo-V6 tuottaa yksinään 663 hevosvoimaa, ja sähkömoottorista saadaan vielä 167 lisäheppaa. Takapyörille ohjataan siis 830 hevosvoiman kokonaisteho, ja hyvän ajettavuuden perusteet luodaan jäykän alumiinirakenteen avulla. Ajo-ominaisuuksia voi kuitenkin viilata vielä sporttisempaan suuntaan lisävarustelistalta löytyvällä Assetto Fiorano -paketilla, joka tuo mukanaan esimerkiksi downforcea kasvattavat etupuskurin siivekkeet, vakiota kahdeksan kiloa kevyemmät hiilikuituiset oviverhoilut sekä monia muitakin hiilikuituosia.

Suosittelemme

Korin yli kulkevat raidatkin saa vain Assetto Fiorano -paketin mukana, ja sama koskee kuivaan asfalttiin lähes liimautuvia Michelin Pilot Sport Cup2R -renkaita. Ferrarin mukaan Assetto Fiorano -paketilla varustettu GTS tuottaa 240 km/h:n nopeudessa 360 kilon verran downforcea, joten kyseessä ei ole todellakaan mikään bulevardisportti. Suomessa tätäkin Ferraria voi kysellä Maranellon merkin muiden mallien tavoin Luxury Collection Automobilesilta.

LähdeCarscoops

Lue lisää