Ferrari esitteli 1030-heppaisen katutykin – SF90 XX on Maranellon ensimmäinen katulaillinen XX-superauto

Julkisuuteen on putkahdellut jo jonkin aikaa salavalokuvia Ferrari SF90:n vieläkin sporttisemman version testiprotoista. Nyt XX-lisänimen saanut superauto esiteltiin virallisesti.

Uutuuden nimeksi povattiin monissa lähteissä LM:ää Le Mansin mukaan, mutta auto ristittiinkin SF90 XX:ksi Ferrarin aiempien erikoismallien tavoin. Ne ovat olleet puhtaita rata-autoja, mutta SF90:n uusin versio on täysin katulaillinen. Auto on myös ensimmäinen katu-Ferrari sitten vuonna 1995 lanseeratun F50:n, jossa on iso kiinteä takaspoileri.

Kuva: Ferrari

Spoilerin ja muiden aerodynaamisten muutosten ansiosta auto tuottaa huimasti enemmän downforcea kuin SF90:n ”perusmalli”. Keulan aukkojen, auton alustan ja uuden takasiiven sekä jo vanhastaan tutun aktiivisen takaspoilerin kautta kulkeva ilma tuottaa 240 km/h:n nopeudessa yhteensä 530 kilon maaefektin, kun taas perusmallin vastaava lukema samalla nopeudella on ”vain” 390 kiloa.

Kuva: Ferrari

Erilaisten spoilerien ja ilma-aukkojen ohella etuvalot on laitettu uusiksi, ja auton takapäätä on venytetty McLarenin Long Tail -mallien tyyliin. Lisäksi erilliset takavalot on korvattu täysleveällä ledinauhalla, joka tuo mieleen tämänvuotisen Le Mansin kisan voittaneen Ferrari 499P -prototyypin. Auton painoakin on saatu laskettua 10 kilolla verrattuna Assetto Fiorano -paketilla varustettuun ”tavalliseen” umpimalliseen SF90 Stradaleen. Dieetti on saatu aikaan lähinnä muutamien moottorinosien vaihdolla, ja uusilla hiilikuituisilla kuppipenkeilläkin on osuutensa alimmillaan 1560 kilon kuivapainossa.

Kuva: Ferrari

Nelilitraisesta tuplaturbokasista sekä kolmesta sähkömoottorista koostuvaa voimalinjaakin on viilattu. Kokonaisteho on noussut 30 hevosvoimalla peräti 1030 hepan lukemaan. Polttomoottori tuottaa esimerkiksi uusien mäntien ja korkeamman puristussuhteen myötä 797 hevosvoimaa, kun taas kahdesta etu- ja yhdestä takasähkömoottorista irtoaa nyt 230 hepan teholukema.

Ferrari ei ole vielä julkaissut SF90 XX:n kierrosaikaa merkin omalla Fioranon testiradalla, mutta sekä umpi- että avomallinen SF90 XX kiihtyy nollasta sataan vain 2,3 sekunnissa perusversion 2,5 sekunnin sijasta. Huipuiksi kerrotaan puolestaan ”vain” 320 km/h ilmanvastusta hieman lisäävien siipien vuoksi. 100 kiloa umpimallista XX:ää painavampi Spider pinkaisee 6,7 sekunnissa kahdensadan nopeuteen, kun taas umpikorinen XX Stradale suoriutuu tästä vielä kaksi sekunnin kymmenystä nopeammin. Molempien korimallien sähköiseksi toimintasäteeksi kerrotaan puolestaan 25 kilometriä SF90:n perusmallin tavoin.

Suosittelemme

Kuva: Ferrari

Suomessa tätäkin Ferraria voisi kysellä Luxury Collection Automobilesilta, mutta kaikki autot on kuulemma myyty jo etukäteen. Umpimallisen Stradalen verottomaksi hinnaksi kerrotaan 770 000 euroa, ja Spider on vielä 80 000 euroa arvokkaampi.

Kuva: Ferrari
LähdeCarscoops

Lue lisää