MAINOS: Fosto

Suomalaisia design-valaisimia

Ferrari esitteli 1000-heppaisen hyperhybridin – SF90 Stradale kulkee pieniä matkoja myös pelkällä sähköllä

Ferrari ilmoitti jo jonkin aikaa sitten, että se esittelee mallistonsa yläpäähän upouuden superauton, joka kolkuttelee jo hyperautoluokan rajoja. Äskettäin autosta julkaistiin ensimmäinen tiiserikuva, ja nyt se tuotiin julkisuuteen koko komeudessaan. Luomus on nimetty SF90 Stradaleksi Ferrarin 90-vuotisen kilpatoiminnan kunniaksi, ja uutuus muodostaa kuulemma linkin Maranellon katu- ja kilpa-autojen välille.

Suurin uutinen lienee se, että SF90 Stradale on Ferrarin toinen hybridi muutaman vuoden takaisen LaFerrarin jälkeen. Tällä kertaa sähköistymisessä on menty askelta pidemmälle, koska SF90 on nelivetoinen pistokehybridi. Bensakoneena palvelee nelilitrainen tuplaturbokasi, josta irtoaa 780 heppaa ja 800 newtonin maksimivääntö. Sähkömoottoreita on puolestaan kolme, joista yksi on integroitu V8:n ja uuden kahdeksanpykäläisen kaksoiskytkinvaihteiston väliin. Kaksi muuta sähkömoottoria on sijoitettu etuakselille.

Sähkömoottoreita ruokkii 7,9 kWh:n litiumioniakku, ja niiden yhteistehoksi kerrotaan 220 hevosvoimaa. Tämän myötä kaikkien voimanlähteiden kokonaisteho on komeat 1000 heppaa, eli saman verran kuin Maranellon merkin lippulaivana toimineessa LaFerrarissa. SF90 Stradale tykittää nollasta sataan vain 2,5 sekunnissa, ja 200 km/h on taulussa 6,7 sekunnin jälkeen. Huippuja riittää 340 km/h:n verran, ja tarvittaessa autolla pääsee korkeintaan 25 kilometriä pelkällä sähköllä. Tällöin SF90 Stradale on pelkästään etuvetoinen.

Pistokehybridit ovat yleensä kaikkea muuta kuin kevyitä, mutta SF90 Stradalen paino on onnistuttu pitämään 1570 kilossa. Vaikka hybridivoimalinja tuo autoon 270 kilon lisäpainon, sitä on kompensoitu kevytmateriaaleista tehdyllä perusrakenteella. Hiilikuitua ja uudenlaisia alumiineja yhdistelevä rakenne on Ferrarin mukaan taivutusjäykkyydeltään 20 prosenttia parempi kuin aiemmat ratkaisut, ja vääntöjäykkyys on kohentunut 40 prosentilla.

Suosittelemme


Autossa on neljä eri ajomoodia, joista yksi on pelkästään sähköinen eDrive. Perusasetuksena toimiva hybridimoodi yhdistelee tehoa ja taloudellisuutta, kun taas Performance-asetus pitää bensakasin aina tulilla. Vieläkin rajumpaa menoa tarjoilee Qualify-moodi, joka painottaa pelkästään suorituskykyä akkujen varaustilan kustannuksella. Tässä asetuksessa myös sähkömoottoreista revitään täydet tehot irti.

Ajodynamiikasta huolehtii puolestaan sähköinen Side Slip Control (eSSC), joka jakaa optimimäärän vääntöä kullekin pyörälle olosuhteiden ja pidon mukaan. Myös jarruvoimaa annostellaan hydraulisen järjestelmän ja sähkömoottorien välillä. Muotoilunsa osalta SF90 Stradale on varsin radikaali ilmestys varsinkin takaapäin. Ferrarin perinteiset pyöreät takavalot on korvattu litteillä neliöillä, ja moottoritilan kansi on jaettu erikoisesti kahtia. Toinen osa liikkuu sähköisesti aerodynamiikan ja maaefektin optimoimiseksi. Auto tuottaa kuulemma 390 kilon downforcen 250 km/h:n nopeudella, mikä on katuautojen uusi ennätys.

Ohjaamo on puolestaan saanut vaikutteita lentokoneista. Mittaristona palvelee 16-tuumainen digitaalinäyttö, jonka keskellä komeilee kierroslukumittari. Myös matkustajalle on oma näyttönsä, ja lisäinformaatiota saadaan tuulilasin heijastusnäytöstä. SF90 Stradalen hintaa ei ole vielä julkistettu, mutta halpa se ei ainakaan ole. Uutuus jää kuitenkin huomattavasti LaFerraria edullisemmaksi, joten takavetoiseen hyperautoon verrattuna uutuus tarjoaa enemmän vastinetta isolle rahalle. Suomessa Ferrarin uutta hyperhybridiä voi kysellä Luxury Collection Automobilesista.

LähdeFerrari

Lue lisää