Ferrari 296 GTB on kaikkien aikojen nopein Maranellon ori Nürburgringillä – kierrosaika painui saksalaislehden mittaamana kuuden minuutin puolelle

Suurin osa urheiluautovalmistajista kilvoittelee mielellään Nürburgringin kierrosajoilla, mutta Ferrari ei yleensä julkaise niitä virallisesti. Hybriditekniikalla ladatulle 296 GTB:lle saatiin kuitenkin ”virallinen” kierrosaika saksalaisen Sport Auton ansiosta.

Ring-spesialistina tunnettu lehden toimittaja Christian Gebhardt pääsi Ferrarin rattiin autonvalmistajien testipäivän aikana, jolloin 296 GTB:llä saatiin muusta liikenteestä huolimatta tykitettyä tarkalleen 6:58.7 minuutin kierrosaika. Hybridisuperautosta tuli tämän myötä ensimmäinen katu-Ferrari, jolla on ylletty Nürburgringillä alle seitsemän minuutin aikaan.

Kuva: Ferrari

Sport Auton testaamista Ferrareista tähän mennessä nopein oli 488 Pista, jolla yllettiin vuonna 2019 saman miehen käsissä 7:00.03 minuutin kierrosaikaan. 296 GTB repi siis Pistaan verrattuna vajaan parin sekunnin eron. Keltaisessa 296:ssa oli rataolosuhteisiin kehitetty Assetto Fiorano -paketti, joka tuo mukanaan mm. kevyemmät ovipaneelit ja takalasin, Multimaticin iskunvaimentimet sekä Michelinin Pilot Sport Cup 2 R -renkaat.

Tehoa tämä paketti ei tuo lisää, mutta sitä on 296 GTB:ssä jo vakiona 830 hevosvoimaa kolmilitraisen tuplaturbo-V6:n ja sähkömoottorin yhteispelin ansiosta. Auto kiihtyy nollasta sataan 2,9 sekunnissa ja yltää 330 km/h:n huippunopeuteen, ja myös Gebhardt pääsi lähelle tätä lukemaa Döttinger Höhen pitkällä suoralla. Nämä arvot ja Ferrarille kellotettu alle seitsemän minuutin kierrosaika kuulostavat superautojenkin luokassa varsin mainiolta, mutta asiassa on kuitenkin pari muttaa.

Kuva: Ferrari

Ensiksi voidaan mainita, että ”vain” 510-heppainen ja Saksassa puolet halvempi Porsche 911 GT3 ylsi radalla vielä 3,5 sekuntia nopeampaan aikaan. Lisäksi Sport Auto kellotti kierrosaikansa Nürburgringin 20,6 kilometriä pitkällä versiolla, jota autonvalmistajatkin käyttivät vuosikausia. Nykyään automerkkien itse mainostamat kierrosajat on kuitenkin mitattu radan 20,8 kilometriä pitkällä versiolla, joten 296 GTB:n suorituksesta jäi puuttumaan parisataa metriä uuteen ”viralliseen” standardiin verrattuna. Radan pidemmällä versiolla Ferrarin kierrosaika olisi hyvin todennäköisesti painunut seitsemän minuutin puolelle.

Kuva: Ferrari
LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Stellantis alkaa tuoda Eurooppaan kiinalaislähtöisiä sähköautoja – aluksi tulossa on miniauto ja Tesla Model Y:n kilpailija

Monet eurooppalaiset autonvalmistajat ovat hätää kärsimässä, kun niiden pitäisi vastata kiinalaisten sähköautojen aloittamaan hintakilpailuun. Stellantis-konsernin täsmäaseena kiinalaisia halpissähköautoja toimii esimerkiksi äskettäin lanseerattu Citroën ë-C3, mutta aivan täysin Stellantis ei tunnu luottavan omaan strategiaansa.

Upouusi Xiaomi SU7 sähköauto hajosi 38 km jälkeen, eikä myyjä osaa korjata autoa

Xiaomin SU7-sähköautoa on myyty huimia määriä Kiinassa, mutta lukuisat omistajat ovat joutuneet pian uuden autonsa kanssa pulaan. Aivan hiljattain kirkkaanturkoosin SU7:n omistajan kerrottiin jääneen tien varteen ajettuaan tuliterällä autollaan vain 38 kilometriä.

Uuden BMW M5:n debyytti lähestyy – hybriditykistä julkaistiin nyt uusia tiiserikuvia

BMW M5 siirtyy pikapuoliin hybridivoimalinjaan ensimmäistä kertaa lähes 40-vuotisen historiansa aikana. G90-korikoodia tottelevan sedanin lisäksi tarjolle tulee myös G99-koodilla tunnettu farkkumallinen Touring, joka on ensimmäinen farmari-M5 sitten V10-koneisen E61:n päivien.

Daytona-keulan paluu – Ferrari 12Cilindri jatkaa Maranellon gran turismojen V12-perinteitä

Daytona-lisänimellä paremmin tunnettu Ferrari 365 GTB/4 on yksi Maranellon merkin legendaarisimpia GT-autoja, joka keräsi mainetta myös Miami Vicen myötä. Siinä nähty musta avo oli tosin replika, mutta siitä huolimatta Ferrari esitteli Daytonan modernin perillisen juuri Miami Beachissä.

Tyyliniekan uusimmat