Farmarikorinen BMW M3 tulee vihdoinkin tuotantoon – autolla napattiin myös oman lajinsa kierrosennätys Nürburgringillä

BMW on valmistanut farmareita 1980-luvun lopulta lähtien, ja M5:stäkin sellainen nähtiin jo kolmisenkymmentä vuotta sitten. M3-farkku on kuitenkin jäänyt tähän asti pelkäksi haaveeksi E46-sukupolvesta tehtyä yksittäiskappaletta lukuun ottamatta.

Baijerilaismerkin insinöörit saivat tehdä melkoisen ylipuhumistyön myös uuden M3 Touringin kohdalla, jotta auto suostuttiin ottamaan tuotantoon. Tällä kertaa ratkaisevaa oli se, että projektissa pystyttiin hyödyntämään hyvin monia yhteisiä osia neliovisen ja joka nurkasta raapivan sedan-M3:n kanssa. Neliveto ja automaattivaihteisto tarkoittavat myös sitä, että BMW:n Pampers-bomber on aivan suora kilpailija Audi RS 4:lle sekä Mercedes-AMG C 63:n farmariversiolle.

M3 Touring on tehty M3 Competitionin pohjalta, joten nokalla muriseva kolmilitrainen tuplaturbokuutonen tuottaa 510 hevosvoiman tehon ja 650 newtonmetrin maksimiväännön. Voima välitetään kahdeksanportaisen automaatin kautta takapainotteiselle M xDrive -nelivedolle, josta saa napin painalluksella myös pelkän takavedon. Kiihtyvyydeksi nollasta sataan kerrotaan 3,6 sekuntia, ja sähköinen rajoitin pysäyttää menon viimeistään 280 km/h:n kohdalla.

BMW:n M-divisioonan käsialaa olevaa urheilualustaa täydentää aktiivinen M-tasauspyörästö. Nopeaan ajoon sopiva rengastus on kietaistu edessä 19- ja takana 20-tuumaisille vanteille. Jo vakiojarrut ovat muhkean kokoiset, mutta lisävarustelistalta voi poimia vielä hiilikuitukeraamiset vauhdinhillitsimet. Näillä eväillä Nürburgringin Nordschleifella on ylletty 7:35.060:n kierrosaikaan, mikä on farmarien uusi ennätys. M3 Touring on tämän myötä Eiffel-vuoriston legendaarisella radalla myös nopeampi kuin esimerkiksi M5 Competition tai nykyinen Honda NSX.





Isolla maskilla höystetty ulkonäkö ei yllätä enää ketään, koska kaikki M3:n ominaispiirteet ovat jo tuttuja vastaavasta sedanista. Tavaratila on luonnollisesti isompi, ja sitä riittää parhaimmillaan 1510 litran verran takapenkin selkänojat kaadettuna. Sisustan sporttiherkkuja täydentää muistakin mallivuoden 2023 M3:ista löytyvä Curved Display, joka koostuu 12,3-tuumaisesta digimittaristosta ja tietoviihdejärjestelmän 14,9-tuumaisesta ruudusta. Auton tuotanto alkaa marraskuussa, joten innokkaimmat voivat jättää tilauksensa sisään jo syksyn mittaan. Suomen hintoja ei ole vielä julkaistu.

Suosittelemme

LähdeCarscoops

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin.

Lähetämme sinulle koosteen uusimmista julkaisuistamme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.