Farmarikori, 514 hepan 6,2-litrainen V8 ja mittarissa 61 kilometriä – tämä 14 vuotta vanha AMG-Mersu etsii nyt uutta omistajaa

Mercedes-AMG:n monet mallit tunnetaan tänäkin päivänä 63-numerosarjalla, mutta sillä ei ole enää mitään tekemistä moottorin iskutilavuuden kanssa. Viitisentoista vuotta sitten päästiin vielä lähelle, kun esimerkiksi E 63:n pellin alla jytisi 6,2-litrainen vaparikasi.

63-mallimerkintä otettiin tuolloin käyttöön kunnianosoituksena legendaariselle 300 SEL 6.3:lle, joka oli 1960-luvun lopulla maailman nopein neliovinen tuotantoauto. 211-korin E-luokka sai puolestaan 6,2-litraisen veekasin nokalleen keväällä 2006, jolloin E 63 esiteltiin New Yorkin autonäyttelyssä. Eemelin tehoversio korvasi aiemman E 55:n, jota vauhditti vielä 5,5-litrainen kompressoriahdettu kasi.

-- MAINOS --

Siinä oli ahtamisesta huolimatta ”vain” 476 hevosvoimaa, kun taas E 63:n vapaasti hengittävästä myllystä kirnuttiin peräti 514 heppaa. Väännön osalta tuli kuitenkin hitusen takapakkia 630 newtonmetrin lukeman myötä, koska E 55:ssä oli vielä 700 newtonia. Tästä huolimatta E 63 kiihtyi edeltäjäänsä ripeämmin satasen nopeuteen. Tehdas ilmoitti sedanin tarkaksi arvoksi 4,5 sekuntia ja farmarin lukemaksi 4,6 sekuntia. Hiuksenhienosti kohentuneesta kiihtyvyydestä saatiin ennen kaikkea kiittää E 63:ssa debytoinutta seitsemänpykäläistä Speedshift-automaattia.

2000-luvulla AMG-Mersut olivat ulkoisesti vielä hyvin hillittyjä tapauksia. Niinpä E 63:nkin erotti perustakseista lähinnä hitusen muutetuista puskureista ja helmoista, jos katse ei sattunut löytämään takapuskurin alta pilkottavaa neljää putkenpäätä tai 18-tuumaisia vanteita ja isompia jarruja. Tätä nykyä aitoja E 63:ia ei ole tarjolla valtavia määriä edes Saksan markkinoilla, ja 200 000 kilometriä ajetuista yksilöistäkin pyydetään 15 000 euron luokkaa olevia summia. Alle 100 000 ajetut autot on puolestaan usein tuotu Japanista, ja niiden hinnat voivat pyöriä jo 30 000 euron tienoilla.

-- MAINOS --




Nyt Mechatronik-nimisellä saksalaisella Mercedes-spesialistilla olisi kuitenkin tarjolla todellinen poikkeusyksilö, josta pyydetään peräti 69 484 euroa. Hintalappu selittyy sillä, että mallivuotta 2006 edustavan metallimustan farmarin mittarissa on vain 61 kilometrin ajomäärä. Varustelu on aikansa perusmersuihin verrattuna varsin runsasta tasoa, ja niinpä E 63:sta löytyvät esimerkiksi tuuletetut etupenkit, lasikattoluukku, avaimeton käyttö ja sisustan nahat sekä linnunsilmävaahterakoristeet.

-- MAINOS --

Olematon ajomäärä selittyy sillä, että tämä auto myytiin uutena kuwaitilaiselle keräilijälle, joka osti kaikki saatavilla olevat AMG-mallit ajamatta niillä metriäkään. Tästä syystä E 63:a ei rekisteröity koskaan, ja se on saanut viettää koko elämänsä tallin koristeena. Nyt takaisin Saksaan laivattu auto etsii uutta omistajaa, jonka täytyy olla myös jonkin sortin keräilijä. Aikanaan rekisteröimättömäksi jäänyttä AMG:tä voi nimittäin olla mahdotonta saada enää nykypykälillä kilpien väliin, koska auton pitäisi täyttää ensirekisteröintihetkellä kaikki uusia autoja koskevat päästö- ja muut määräykset.

LähdeAuto Bild
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Videot

Uusimmat

Lotuksen täyssähköinen hyperauto pukeutui retroasuun – John Player Special -teemainen Evija debytoi Goodwoodissa 2029 hepan voimin

Koronapandemiasta huolimatta lordi Marchin tiluksilla Ison-Britannian Goodwoodissa nähdään tänäkin vuonna upeita autoja. Netin kautta striimattavan Goodwood SpeedWeekin yksi tähdistä...

Kohuttu Cyberpunk 2077 pitää sisällään ultraviileän Porsche 930 Turbon

Samalla kun pitkään ja hartaasti odotettu Cyberpunk 2077 videopelin julkaisupäivä vihdoin lähenee, tihkuu siitä uusia kuulumisia. Peliä kehittävä puolalainen...

Renaultin kestosuosikki menee täysin uusiksi – Megane eVision enteilee ensi vuonna tulevaa täyssähköistä mallia

Euroopan kompaktiautomarkkinoiden tärkeimpiin malleihin lukeutuva Renault Megane on kuulunut ranskalaisvalmistajan valikoimaan jo vuodesta 1996 lähtien. Nykyinen polttomoottori-Megane on jäämässä...

Tämä Audi TT RS juhlistaa alkuperäisen Quattron 40-vuotissynttäreitä – erikoismallilla on myös erikoinen hinta

Alkuperäinen Audi Quattro esiteltiin keväällä 1980 Geneven autonäyttelyssä. Tänä vuonna Geneven show’kin jouduttiin perumaan koronapandemian vuoksi, mutta Audi esitteli...

Tältä näyttää australialaisten ultraharvinainen oma muskeliautoikoni

Vuoden 1972 Chrysler Valiant Charger R/T E49 on eräs legendaarisimpia ja harvinaisimpia kenguruiden maan muskeliautoja. Nyt sellainen on kuitenkin...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...
Tilaa Tyyliniekan uutiskirjeLähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme.

Lähetämme sinulle kerran päivässä koosteen uusimmista julkaisuistamme. Tietojasi emme luovuta eteenpäin.