Farmarikori, 514 hepan 6,2-litrainen V8 ja mittarissa 61 kilometriä – tämä 14 vuotta vanha AMG-Mersu etsii nyt uutta omistajaa

Mercedes-AMG:n monet mallit tunnetaan tänäkin päivänä 63-numerosarjalla, mutta sillä ei ole enää mitään tekemistä moottorin iskutilavuuden kanssa. Viitisentoista vuotta sitten päästiin vielä lähelle, kun esimerkiksi E 63:n pellin alla jytisi 6,2-litrainen vaparikasi.

63-mallimerkintä otettiin tuolloin käyttöön kunnianosoituksena legendaariselle 300 SEL 6.3:lle, joka oli 1960-luvun lopulla maailman nopein neliovinen tuotantoauto. 211-korin E-luokka sai puolestaan 6,2-litraisen veekasin nokalleen keväällä 2006, jolloin E 63 esiteltiin New Yorkin autonäyttelyssä. Eemelin tehoversio korvasi aiemman E 55:n, jota vauhditti vielä 5,5-litrainen kompressoriahdettu kasi.

Siinä oli ahtamisesta huolimatta ”vain” 476 hevosvoimaa, kun taas E 63:n vapaasti hengittävästä myllystä kirnuttiin peräti 514 heppaa. Väännön osalta tuli kuitenkin hitusen takapakkia 630 newtonmetrin lukeman myötä, koska E 55:ssä oli vielä 700 newtonia. Tästä huolimatta E 63 kiihtyi edeltäjäänsä ripeämmin satasen nopeuteen. Tehdas ilmoitti sedanin tarkaksi arvoksi 4,5 sekuntia ja farmarin lukemaksi 4,6 sekuntia. Hiuksenhienosti kohentuneesta kiihtyvyydestä saatiin ennen kaikkea kiittää E 63:ssa debytoinutta seitsemänpykäläistä Speedshift-automaattia.

2000-luvulla AMG-Mersut olivat ulkoisesti vielä hyvin hillittyjä tapauksia. Niinpä E 63:nkin erotti perustakseista lähinnä hitusen muutetuista puskureista ja helmoista, jos katse ei sattunut löytämään takapuskurin alta pilkottavaa neljää putkenpäätä tai 18-tuumaisia vanteita ja isompia jarruja. Tätä nykyä aitoja E 63:ia ei ole tarjolla valtavia määriä edes Saksan markkinoilla, ja 200 000 kilometriä ajetuista yksilöistäkin pyydetään 15 000 euron luokkaa olevia summia. Alle 100 000 ajetut autot on puolestaan usein tuotu Japanista, ja niiden hinnat voivat pyöriä jo 30 000 euron tienoilla.

Suosittelemme

Nyt Mechatronik-nimisellä saksalaisella Mercedes-spesialistilla olisi kuitenkin tarjolla todellinen poikkeusyksilö, josta pyydetään peräti 69 484 euroa. Hintalappu selittyy sillä, että mallivuotta 2006 edustavan metallimustan farmarin mittarissa on vain 61 kilometrin ajomäärä. Varustelu on aikansa perusmersuihin verrattuna varsin runsasta tasoa, ja niinpä E 63:sta löytyvät esimerkiksi tuuletetut etupenkit, lasikattoluukku, avaimeton käyttö ja sisustan nahat sekä linnunsilmävaahterakoristeet.

Olematon ajomäärä selittyy sillä, että tämä auto myytiin uutena kuwaitilaiselle keräilijälle, joka osti kaikki saatavilla olevat AMG-mallit ajamatta niillä metriäkään. Tästä syystä E 63:a ei rekisteröity koskaan, ja se on saanut viettää koko elämänsä tallin koristeena. Nyt takaisin Saksaan laivattu auto etsii uutta omistajaa, jonka täytyy olla myös jonkin sortin keräilijä. Aikanaan rekisteröimättömäksi jäänyttä AMG:tä voi nimittäin olla mahdotonta saada enää nykypykälillä kilpien väliin, koska auton pitäisi täyttää ensirekisteröintihetkellä kaikki uusia autoja koskevat päästö- ja muut määräykset.

LähdeAuto Bild

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän

Aihepiirin uusimmat

EU höllentää polttomoottoriautoja koskevaa Euro 7 -päästösääntöään

Eurooppalaiset ministerit sopivat lieventävänsä ”likaisia autoja” koskevaa ehdotustaan, joskin rengas- ja jarrupäästöt otetaan edelleen käyttöön.

Hyvää syntymäpäivää Rättäri – Citroën 2 CV täyttää 75 vuotta

Kaikkein ikonisimpiin automalleihin kuuluva Rättisitikka, eli virallisemmin Citroën 2 CV on ehtinyt jo 75 vuoden ikään. Citroën juhlistaa merkkipaalua omassa museossaan järjestettävän erikoisnäyttelyn avulla.

Polestar 3:n muotoilija kritisoi perunan muotoisia sähköautoja – ulkonäköä ei pitäisi uhrata aerodynamiikan alttarilla

Monet sähköautot ovat perinnetietoisten silmään vähintäänkin kummallisen näköisiä. Osittain tämä johtuu uutta teknologiaa korostavasta erikoisuudentavoittelusta, mutta tärkeämpi syy löytyy pyrkimyksestä mahdollisimman pieneen ilmanvastukseen.

Skoda on tehnyt jo kolme miljoonaa katumaasturia – jatkoa seuraa muutaman viikon päästä esiteltävän uuden Kodiaqin myötä

Skoda on parhaillaan juhlatunnelmissa. SUV-luokan autot muodostavat tätä nykyä merkittävän osan tšekkimerkinkin myynnistä, ja Skodan tuotantolinjoilta putkahti juuri ulos kolmen miljoonan valmistetun katumaasturin rajapyykin rikkonut yksilö.

Tyyliniekan uusimmat