Faraday Future -niminen sähköautomarkkinoiden tulokas on paukutellut jo pitkään henkseleitään, mutta kauppoihin asti siltä ei ole saatu vielä yhtään autoa. Firma esitteli vuosi sitten Las Vegasin Consumer Electronics Show’ssa villin konseptin, joka oli ulkonäöltään kuin toiselta planeetalta. Tämän jälkeen se on sentään väläytellyt pitkin viime vuotta tiiserikuvia ja -videoita ensimmäisestä tuotantoautostaan.
Nyt se paljastettiin vihdoinkin, ja esittelypaikkana toimi jälleen Las Vegasin CES. Kyseessä on tarkkaan ottaen tuotantomallin prototyyppiversio, eli auto muuttuu vielä joiltakin yksityiskohdiltaan ennen myynnin aloitusta. Crossoverin ja tila-auton risteytykseltä näyttävän sähkökiiturin mallinimeksi on annettu FF 91, ja sen kaipaama virta saadaan peräti 130 kWh:n akkupaketista.
Virtaa tarvitaankin reilusti, koska autossa on neljä sähkömoottoria. Niiden yhteisteho on päätähuimaavat 1050 heppaa, ja vääntölukema on ehkä vieläkin musertavampi 1800 Nm. Näillä voimavaroilla nelivetoisen sähkötykin pitäisi singahtaa nollasta 60 mailin (96 km/h) tuntinopeuteen vain 2,39 sekunnissa, ja toimintasäteeksi luvataan yli 600 kilometriä. Kaikki luvut ovat ainakin teoriassa sitä luokkaa, että Teslat jäävät selvästi Faradayn varjoon.
Suosittelemme
Autossa käytetään peräti neljää sähkömoottoria, jotta vääntöä voidaan jakaa reaaliaikaisesti takapyörillekin ketterämmän käsiteltävyyden ja paremman turvallisuuden toivossa. Akkupaketti on kehitetty yhteistyössä LG Chemin kanssa, ja se pitäisi pystyä lataamaan puoliksi täyteen auton mukana tulevan kotilaturin avulla alle 4,5 tunnissa 240 voltin jännitteellä.
Autonomista ajamistakaan ei ole unohdettu, mutta sen kattavuuden tasosta ei ole vielä tietoa. FF 91:ssä on kuitenkin 13 erilaista tutkaa, 10 HD-kameraa, 12 ultraäänisensoria ja nokkapellin läpi nouseva optinen kaukokartoituslaite, joten teknisen arsenaalin pitäisi ainakin olla kunnossa. Tekniikka mahdollistaa myös sen, että Faraday pystyy pysäköimään itsenäisesti Teslan Summon-toiminnon tavoin.
Muotoilussa on keskitytty aerodynamiikkaan, ja ilmanvastuskertoimen cw-arvo on tuotantoautojen parhaimmistoon kuuluva 0,25. Muuten korin design on varsin futuristista, ja sisustaan on yritetty luoda mahdollisimman väljät tilat. Sisusta lienee vielä sen verran kesken, että siitä ei ole julkaistu kuvia, mutta varusteluun kuuluu ainakin peräti 60 asteen makuuasentoon kallistuvat takaistuimet.
Faradayn uutuus ei ole muutenkaan ihan valmis, ja automaattinen pysäköintitoimintokaan ei vielä toiminut kunnolla ensiesittelyn demonstraatiossa. Autosta voi kuitenkin tehdä jo varauksia valmistajan nettisivujen kautta, jolloin täytyy pulittaa myöhemmin palautettava 5000 dollarin etukäteismaksu. Ensimmäiset 300 yksilöä kuuluvat erityiseen FF 91 Alliance Edition -erään, ja ”tavallisemmat” versiot seuraavat perässä.