Faraday Future julkaisi vihdoin uuden sähköautonsa – yli 1000 hevosvoiman teho ja huima kiihtyvyys uhkaavat jättää Teslan varjoonsa

Faraday Future -niminen sähköautomarkkinoiden tulokas on paukutellut jo pitkään henkseleitään, mutta kauppoihin asti siltä ei ole saatu vielä yhtään autoa. Firma esitteli vuosi sitten Las Vegasin Consumer Electronics Show’ssa villin konseptin, joka oli ulkonäöltään kuin toiselta planeetalta. Tämän jälkeen se on sentään väläytellyt pitkin viime vuotta tiiserikuvia ja -videoita ensimmäisestä tuotantoautostaan.

Nyt se paljastettiin vihdoinkin, ja esittelypaikkana toimi jälleen Las Vegasin CES. Kyseessä on tarkkaan ottaen tuotantomallin prototyyppiversio, eli auto muuttuu vielä joiltakin yksityiskohdiltaan ennen myynnin aloitusta. Crossoverin ja tila-auton risteytykseltä näyttävän sähkökiiturin mallinimeksi on annettu FF 91, ja sen kaipaama virta saadaan peräti 130 kWh:n akkupaketista.

-- MAINOS --

Virtaa tarvitaankin reilusti, koska autossa on neljä sähkömoottoria. Niiden yhteisteho on päätähuimaavat 1050 heppaa, ja vääntölukema on ehkä vieläkin musertavampi 1800 Nm. Näillä voimavaroilla nelivetoisen sähkötykin pitäisi singahtaa nollasta 60 mailin (96 km/h) tuntinopeuteen vain 2,39 sekunnissa, ja toimintasäteeksi luvataan yli 600 kilometriä. Kaikki luvut ovat ainakin teoriassa sitä luokkaa, että Teslat jäävät selvästi Faradayn varjoon.

-- MAINOS --




Autossa käytetään peräti neljää sähkömoottoria, jotta vääntöä voidaan jakaa reaaliaikaisesti takapyörillekin ketterämmän käsiteltävyyden ja paremman turvallisuuden toivossa. Akkupaketti on kehitetty yhteistyössä LG Chemin kanssa, ja se pitäisi pystyä lataamaan puoliksi täyteen auton mukana tulevan kotilaturin avulla alle 4,5 tunnissa 240 voltin jännitteellä.

-- MAINOS --

Autonomista ajamistakaan ei ole unohdettu, mutta sen kattavuuden tasosta ei ole vielä tietoa. FF 91:ssä on kuitenkin 13 erilaista tutkaa, 10 HD-kameraa, 12 ultraäänisensoria ja nokkapellin läpi nouseva optinen kaukokartoituslaite, joten teknisen arsenaalin pitäisi ainakin olla kunnossa. Tekniikka mahdollistaa myös sen, että Faraday pystyy pysäköimään itsenäisesti Teslan Summon-toiminnon tavoin.

Muotoilussa on keskitytty aerodynamiikkaan, ja ilmanvastuskertoimen cw-arvo on tuotantoautojen parhaimmistoon kuuluva 0,25. Muuten korin design on varsin futuristista, ja sisustaan on yritetty luoda mahdollisimman väljät tilat. Sisusta lienee vielä sen verran kesken, että siitä ei ole julkaistu kuvia, mutta varusteluun kuuluu ainakin peräti 60 asteen makuuasentoon kallistuvat takaistuimet.

Faradayn uutuus ei ole muutenkaan ihan valmis, ja automaattinen pysäköintitoimintokaan ei vielä toiminut kunnolla ensiesittelyn demonstraatiossa. Autosta voi kuitenkin tehdä jo varauksia valmistajan nettisivujen kautta, jolloin täytyy pulittaa myöhemmin palautettava 5000 dollarin etukäteismaksu. Ensimmäiset 300 yksilöä kuuluvat erityiseen FF 91 Alliance Edition -erään, ja ”tavallisemmat” versiot seuraavat perässä.

LähdeCarscoops
Turo Leppänen
Turo Leppänen on ansioitunut autotoimittajamme, jonka pintaa syvemmälle meneviä kirjoituksia olemme saaneet lukea aiemmin Jokamies-verkkolehdessä ja muissa tunnetuissa alan julkaisuissa. Vapaa-ajalla Turo pitää huolta perheestään, yli tuhannen pienoisauton kokoelmastaan, sekä avokattoisesta saksalaisvalmisteisesta harrasteautostaan.

Videot

Uusimmat

BMW haastaa VW Golf GTI:n – uusi 128ti on baijerilaismerkin ensimmäinen etuvetoinen hot hatch

BMW:n 1-sarja siirtyi viime vuonna pahimpien kilpakumppanien kaltaiseen etuvetoon kahden takavetoisen sukupolven jälkeen. Nyt 1-sarjan mallisto täydentyy 128ti:llä, eli...

Yli miljoonan dollarin replika – tätä Ferrari 250 GT:tä on lähes mahdotonta erottaa alkuperäisestä

1960-luvun alun Ferrari 250 GT SWB Berlinetta Competizione kuuluu kaikkien aikojen ikonisimpiin kilpa-autoihin. Itse Stirling Moss ylisti Ferraria aikoinaan...

Corvette italialaisessa mittatilauspuvussa näyttää tältä – Ares Designin uusin luomus on kuin kadulle eksynyt konsepti

Italian ”superautojen laaksossa” mm. Ferrarin, Lamborghinin ja Paganin tavoin päämajaansa pitävä Ares Design on keskittynyt tekemään oman tyylinsä mukaisia...

Z elää ja voi hyvin – Nissanin urheiluauton seuraava sukupolvi yhdistää retrotyylin tuplaturbotekniikkaan

Vuonna 1969 esitelty Datsun 240Z nousi erityisesti USA:n markkinoilla melkoiseksi hitiksi luotettavan tekniikkansa ja vetävien muotojensa ansiosta. Välillä Zetan...

Tyylikäs vai tyylitön? Chevyn avolavasta tuunattu päidenkääntäjä

Chevroletin Colorado on keskikokoinen pick up, joka ei käytettyjen autojen markkinoilla varsinaisesti tihku seksiä ja vaarallisia tilanteita. Tunnistamattomaksi tuunattuna...

Suosittelemme

Tänään ranteessa: Bell & Ross BR 03-92 Diver Black Matte

Ranskalainen Bell & Ross on osoittanut viime vuosien aikana kuuluvansa markkinoiden kiinnostavimpiin kellonvalmistajiin, joka...

Esittelyssä maailmanmatkaajan kello: Citizen Satellite Wave GPS Eco-Drive

Kellovalmistaja Citizenin historia alkoi jo vuonna 1918, kun Shokosha Watch Research Institute -kellotehdas perustettiin...